به عنوان بخشی از توافقی که با دیس ۶۳ ساله صورت پذیرفت، اختیارات بیشتری به رالف برندستاتر ۵۳ ساله که سال گذشته ریاست برند فولکس واگن را بر عهده گرفت، داده خواهد شد. همچنین برندستاتر به هیات مدیره ملحق خواهد شد و تابستان آینده مدیریت کسب و کار شرکت در بازار چین را آغاز خواهد کرد. چین مهم‌ترین بازار فولکس‌واگن در خارج از اروپا است، اما این شرکت همواره برای به دست آوردن جایگاهی در بازار خودروهای الکتریکی در این کشور تلاش کرده است.

به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، به نقل از نیویورک تایمز، با این حال، دیس نقش جدیدی را به عنوان رئیس واحد نرم‌افزار این شرکت با نام CARIAD بر عهده خواهد گرفت، که این خودروساز آن را برای موفقیت آینده خود ضروری می‌داند و عنصری کلیدی در روند تبدیل فولکس‌واگن از یک خودروساز سنتی به یک رقیب قدرتمند در سطح جهان است. با توجه به بازار جهانی فزاینده وسایل نقلیه هوشمند، این هیات همچنین سرمایه‌گذاری ۵۲ میلیارد یورویی (حدود ۵۹ میلیارد دلاری) را طی پنج سال آینده به منظور توسعه کلی وسایل نقلیه الکتریکی خود تصویب کرد. هانس دیتر پوتش، رئیس هیات مدیره خاطرنشان کرد: ما تصمیمات مهمی ‌گرفته‌ایم و راه‌حل‌های خوبی را برای بهبود شرایط فولکس واگن در آینده پیدا کرده‌ایم. وی همچنین از سهامداران به دلیل عدم اطمینان آنها در خصوص آخرین دور گمانه‌زنی‌ها در مورد رهبری شرکت عذرخواهی کرد. این در حالی است که ارزش سهام فولکس واگن طی شش ماه گذشته تا ۲۰درصد کاهش یافته است.

دیس وقتی سه سال پیش از BMW به فولکس واگن پیوست، با یک چالش دو‌گانه روبه‌رو شد که اولی بازیابی اعتماد مشتریانی بود که پس از رسوایی تقلب بخش دیزلی به فولکس واگن پشت کردند و دیگری تبدیل این شرکت به یک نیروگاه قدرتمند در بخش تحرک الکتریکی بود. یکی از اقدامات اخیر او که موجب تزلزل فولکس واگن شد، تاکید بر شکاف کارآیی بین فولکس واگن و تسلا بود که به طور فزاینده‌ای به‌عنوان رقیب اصلی فولکس واگن شناخته می‌شود. تمرکز بیش از حد بر موضوع تسلا به بسیاری از کارمندان فولکس واگن که قبلا به دلیل ناتوانی در تولید هرچه بیشتر وسایل نقلیه به دلیل کمبود قطعات ناامید شده بودند، آسیب رساند. از طرف دیگر کمبود جهانی نیمه‌هادی‌ها خطوط تولید فولکس واگن را با کندی مواجه کرد و باعث کاهش ۲۴درصدی تحویل در سه ماه سوم و کاهش شدید سود این شرکت شد.  

به عنوان بخشی از یک برنامه پنج‌ساله، هیات‌مدیره فولکس واگن همچنین سرمایه‌گذاری‌های بیشتر، از جمله احداث یک مرکز تحقیق و توسعه جدید در ولفسبورگ، جایی که فولکس واگن در دهه ۱۹۳۰ در آنجا تاسیس شد، را تصویب کرد. به طور کلی، این خودروساز یک هزینه ۱۵۹ میلیارد یورویی را برای به‌روز‌رسانی واحدهای این شرکت در سراسر اروپا در جهت تامین و ساخت وسایل نقلیه الکتریکی پیش‌بینی کرده است.

تحلیلگران عموما دیس را به خاطر این طرح بلندپروازانه او برای رهایی فولکس واگن از رسوایی دیزلی که آینده این شرکت را تهدید کرده بود، ستایش می‌کنند و می‌گویند هیات‌مدیره با وجود شکل‌گیری موج اخیر عدم اطمینان و نارضایتی کارگران، حفظ او را به عنوان مدیر اجرایی توجیه می‌کند. فردیناند دودنهوفر، موسس مرکز تحقیقات خودرو در دویسبورگ، آلمان، می‌گوید: هر چیزی که امروز مربوط به سرمایه‌گذاری‌های عمده فولکس واگن است، مبتنی بر استراتژی دیس است. او بزرگ‌ترین تغییر ساختار در تاریخ فولکس‌واگن را آغاز کرد و فولکس‌واگن را از گذشته تاریک دیزل‌گیت خارج کرد.