لزوم تهیه اوراق فقط برای نیمی‌ از وام مسکن

براساس بخشنامه ابلاغی بانک مسکن به شعب، نرخ سود تسهیلات خرید مسکن بدون سپرده و جعاله تعمیر بدون سپرده ۱۸درصد بوده و حداکثر مدت بازپرداخت تسهیلات خرید مسکن بدون سپرده مذکور ۹۶ ماه معادل ۸ سال است. حداکثر مدت بازپرداخت تسهیلات جعاله مسکن بدون سپرده مذکور نیز ۶۰ ماه معادل ۵ سال خواهد بود.

خبر معافیت ۵۰درصدی تامین وام خرید مسکن از محل اوراق را عضو هیات‌مدیره بانک مسکن به «هیبنا» اعلام کرده و گفته است: برای افزایش رفاه حال مشتریان و متقاضیان دریافت تسهیلات مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم، متقاضیان دریافت تسهیلات از محل اوراق، برای دریافت این تسهیلات می‌توانند تنها برای دریافت ۵۰ درصد از میزان تسهیلات درخواستی اقدام به خریداری اوراق کنند و ۵۰ درصد تسهیلات دیگر بدون خرید اوراق و از محل منابع تسهیلات بدون سپرده به آنها پرداخت می‌شود.

به این ترتیب در واقع متقاضیان دریافت تسهیلات ۴۰۰ میلیون تومانی از محل اوراق در شهر تهران که پیش از این برای دریافت این تسهیلات باید ۸۰۰ فقره اوراق خریداری و به بانک ارائه می‌کردند هم‌اکنون تنها با خرید و ارائه ۴۰۰ فقره اوراق می‌توانند تسهیلات ۴۰۰ میلیون تومانی را دریافت کنند. هر برگ اوراق معادل ۵۰۰ هزار تومان امتیاز وام خرید مسکن است.امتیاز درنظر گرفته شده برای متقاضیان تسهیلات مسکن، شامل تسهیلات جعاله مسکن نیز می‌شود. تسهیلات جعاله مسکن هم اکنون در سراسر کشور ۸۰ میلیون تومان است. متقاضیان تا پیش از این برای دریافت این تسهیلات باید ۱۶۰ فقره اوراق خریداری می‌کردند، اما هم اکنون با خرید و ارائه ۵۰درصد از این تعداد یعنی ۸۰ فقره اوراق می‌توانند اقدام به دریافت تسهیلات جعاله کنند.

این امتیاز در نظر گرفته شده برای متقاضیان دریافت تسهیلات مسکن مختص تمام شهرها و استان‌های کشور است و متقاضیان در سراسر کشور می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

عضو هیات‌مدیره بانک مسکن پیش‌بینی کرده با این تمهید اعمال شده هزینه دریافت تسهیلات برای متقاضیان به یک‌دوم کاهش می‌یابد و به این ترتیب قدرت خرید آنها در بازار مسکن افزایش می‌یابد. این فرصت در واقع فرصتی مناسب برای تمام متقاضیانی است که قصد دارند از محل اوراق اقدام به دریافت تسهیلات و خرید یا ساخت مسکن کنند.

متوسط قیمت هر برگ اوراق ممتاز بانک مسکن در روز سه‌شنبه گذشته به میزان ۱۱۲هزار و۸۵۳ تومان است که با رکوردشکنی روبه‌رو بوده است. براین اساس باید تا پیش از ابلاغیه فوق برای ۴۰۰ میلیون تومان وام زوجین در تهران ۸۰۰ برگ اوراق حدود ۱۱۳ هزار تومان تهیه می‌شد که در بخشنامه جدید این تعداد به ۴۰۰ برگ کاهش می‌یابد که هزینه ۴۵ میلیون تومانی برای تهیه آن مورد نیاز است. البته با احتساب کم شدن مدت بازپرداخت وام بدون سپرده، مبلغ اقساط افزایش خواهد یافت.

مبلغ قسط برای ۱۰۰ میلیون وام بدون سپرده با نرخ ۱۸ درصد و بازپرداخت ۸ سال در هر ماه یک میلیون و ۹۷۲ هزار تومان خواهد بود. کل بازپرداخت این وام به میزان ۱۸۹ میلیون و ۳۴۲ هزار تومان و کل سود تسهیلات ۸۹ میلیون و ۳۴۲ هزار تومان است. در صورت پرداخت اقساط در مدت ۱۲ سال مبلغ هر قسط به میزان یک میلیون و ۶۹۹هزار تومان است. کل بازپرداخت نیز ۲۴۴میلیون تومان و کل سود تسهیلات ۱۴۴میلیون و ۶۷۳هزار تومان خواهد بود. به این ترتیب اقساط وام بدون سپرده حدود ۲۷۰ هزار تومان افزایش دارد.

در حالی هزینه خرید اوراق مسکن به ۱۱۳ هزار تومان رسیده است که قیمت این اوراق که تا قبل از افزایش رسمی ‌وام مسکن به ۴۸۰ میلیون تومان  و در آخرین روزهای تابستان به طور میانگین ۶۰ هزار تومان رقم خورده بود در اولین روزهای پاییزی افزایشی شد. این رقم به ۶۷ هزار تومان افزایش یافت. به این ترتیب هر ۵۰۰ هزار تومان برگ اوراق حق تقدم تسهیلات خرید مسکن ۷هزار تومان افزایش قیمت داشته است. هزینه ۲۴ میلیونی برای ۲۰۰ میلیون تومان وام زوجین در گذشته به حدود ۲۷ میلیون تومان برای ۴۰۰ میلیون تومان سقف جدید وام مسکن افزایش یافته است.

نرخ سود تسهیلات از محل اوراق و جعاله ۵/ ۱۷درصد است. بازپرداخت جعاله ۵ ساله و معادل ۶۰ ماه و بازپرداخت تسهیلات نیز حداکثر ۱۲ ساله معادل ۱۴۴ ماه است. ملک در رهن بانک قرار می‌گیرد و تسهیلات‌گیرنده باید مدارکی ارائه کند که نشان‌دهنده توانایی پرداخت اقساط باشد.

سقف جدید تسهیلات اوراق مسکن برای واحدهای مسکونی با حداکثر قدمت ۲۵ سال ساخت، قابل استفاده است. در واحدهای مسکونی با عمر بنای ۲۵ تا ۳۰ سال ساخت، سقف تسهیلات در تهران، مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت و همچنین سایر مناطق شهری به ترتیب ۱۶۰میلیون تومان،‌ ۱۲۰ میلیون تومان و ۸۰ میلیون تومان تعیین شده است. همچنین متقاضیانی که بخواهند به صورت زوجین از این تسهیلات استفاده کنند، سقف تسهیلات برایشان دوبرابر این ارقام خواهد شد. اقساط وام ۴۰۰ میلیون تومانی خرید مسکن برای تهرانی‌ها در بازپرداخت به‌روش ساده ماهانه ۶ میلیون و ۶۶۱ هزار تومان است. کل بازپرداخت این وام در ماه ۱۲ سال دوازدهم بالغ بر ۹۵۹ میلیون و ۲۶۲ هزار تومان خواهد بود، به‌عبارت دیگر سود این وام ۵۵۹ میلیون و ۲۶۲ هزار تومان خواهد بود.

اقساط وام ۸۰ میلیون تومانی تعمیر در بازپرداخت ۵ساله با نرخ سود ۵/ ۱۷درصد ماهانه حدود ۲ میلیون تومان است. سود این وام حدود ۴۰ میلیون و کل بازپرداخت آن ۱۲۰ میلیون تومان خواهد بود.