وضعیت بازار مسکن در آبان‌ماه چگونه بود؟

رصد تغییرات ایجاد شده در بازار مسکن طی یک ماه گذشته نشان می‌دهد با وجود افزایش ۱.۲ درصدی قیمت کل، مناطق جنوبی تهران با ثبات یا کاهش قیمت همراه بوده‌اند که نشانه‌ای از نبود ظرفیت در تقاضای مصرفی است و فعالان بازار ملک انتظار دارند این بازار تا پایان سال با مقداری رشد معاملات با ثبات نسبی قیمت همراه شود.

با نزدیک شدن به ماههای پایانی سال، بازار مسکن شهر تهران متاثر از نگاه قالبی به این حوزه با مقدار اندکی رشد معاملات و به تبع آن رشد قیمت مواجه شد. هرچند افزایش قیمت نسبت به ماه گذشته چندان محسوس نبود و ۱.۲ درصد بالا رفت و به میانگین ۳۲ میلیون تومان در هر متر مربع رسید اما معاملات ۳۳.۵ درصد افزایش پیدا کرد. برداشت کارشناسان و مشاوران املاک این است که خرید آپارتمان در آبان‌ماه در واحدهای به‌قیمت یا دارای تخفیف به منظور فروش در شب عید و کسب مقداری سود انجام شده است.

معمولا در ماه‌های پایانی سال هر دو طرف عرضه و تقاضا انتظار رونق بازار مسکن را دارند. در سال جاری نیز تحت تاثیر عواملی مثل آغاز مذاکرات برای احیای برجام و رشد نسبی قیمت ارز، خرید دارایی‌های ثابت از جمله مسکن به منظور رشد یا ثبات سرمایه در برنامه‌های سرمایه‌گذاران قرار دارد. این نگاه سفته‌بازانه به بازار مسکن منجر به رشد نسبی معاملات شد. فعالان بازار ملک معتقدند که تقاضای مصرفی به دلیل سرکوب توان خرید، رشد چندانی نداشته و علت افزایش معاملات در آبان ماه به خرید و فروشهای سرمایه‌ای مربوط می‌شود.

از طرف دیگر به دلیل رشد حدود ۶۰۰ درصدی قیمت مسکن شهر تهران که از ابتدای سال ۱۳۹۶ تا کنون اتفاق افتاده، ظرفیتی برای رشد سنگین قیمت وجود ندارد. طی هشت ماه گذشته متوسط رشد قیمت مسکن در تهران ۵.۷ درصد بوده؛ در حالی که تورم عمومی به حدود ۴۵ درصد رسیده است. این نشان می‌دهد بازار مسکن به ثبات رسیده و با توجه به عقب ماندن از تورم عمومی، قیمت واقعی مسکن در مسیر کاهش قرار دارد.

آبان ماه سال جاری مناطق ۳، ۵، ۶، ۹، ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹ و  ۲۲ با کاهش قیمت و دیگر مناطق با مقداری افزایش نسبت به مهرماه مواجه شدند. کاهش قیمت در مناطق جنوبی تهران می‌تواند نمایه‌ای از عدم ظرفیت بازار در بخش تقاضای مصرفی باشد. نکته دیگر اینکه منطقه ۵ به عنوان پرمعامله‌ترین محدوده شهر تهران با ۰.۳ درصد کاهش قیمت همراه بود و از متری ۳۸.۳ میلیون تومان به ۳۸.۱۹ رسید. بنابراین رشد نسبی معاملات در کل شهر تهران می‌تواند نوعی پیش‌رونق غیرتورمی محسوب شود.

واسطه‌های ملکی معتقدند احتمالا تا پایان سال بازار مسکن در ثبات نسبی قیمت همراه با رونق معاملات همراه خواهد بود. ممکن است ریزنوساناتی در حدود ۵ درصد تا پایان سال اتفاق بیفتد اما رشد سنگین قیمت دور از ذهن خواهد بود.

عباس زینعلی ـ کارشناس بازار مسکن ـ درخصوص وضعیت این بازار به ایسنا گفت: رشد معاملات مسکن شهر تهران در یک ماه گذشته از دو علت رخوت بازارهای موازی و نزدیک شدن به ماههای پایانی سال نشأت می‌گیرد. در واقع کم‌تحرکی بورس، ارز و طلا باعث شد برخی سفته‌بازان اقدام به خرید مسکن کنند تا شب عید آن را با مقداری سود به فروش برسانند.

وی افزود: من تحرک فعلی بازار املاک را رونق نمی‌بینم؛ چرا که مصرف‌کننده واقعی قدرت خرید ندارد و تا زمانی که این توان ایجاد نشود ظرفیتی در بازار به وجود نخواهد آمد. برخی از فعالان اقتصادی در بازارهای موازی امکان سرمایه‌گذاری را ندارند تا بتواند سود قابل ملاحظه ای ببرند، به همین دلیل برای افزایش یا تثبیت سرمایه در شرایط تورمی به سمت مسکن آمدند.

زینعلی با بیان اینکه مذاکرات هسته‌ای در سرنوشت بازار مسکن اثرگذار خواهد بود گفت: اخباری که از نزدیک شدن به زمان مذاکرات شنیده می‌شود در تصمیم گیری برای سرمایه گذاری در تمامی بازارها تاثیرگذار است. به هر حال بخش قابل توجهی از نقدینگی کشور به صورت سپرده‌گذاری مردم در بانکها است که در صورت نتیجه بخش بودن برجام می‌تواند خارج شود و به هریک از بازارهای مسکن، بورس، طلا، ارز یا ارزهای دیجیتال ورود کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.