برندهای خارجی از خودروسازان  کره‌ای عقب‌تر هستند

به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، به نقل از کره تایمز، این روند قطبی شده در بازار خودروهای برقی کره جنوبی، به عدم تعهد برندهای خارجی به بازار EV نسبت داده می‌شود. چنین روندی به نگرانی‌هایی دامن می‌زند که شکاف موجود ممکن است بیشتر شود، زیرا گروه هیوندای موتور که مالک شرکت‌های هیوندای موتور و کیا است، استراتژی‌های دقیق و توسعه‌یافته‌ای را با هدف تبدیل شدن به سومین بازیگر بزرگ جهان در بازار خودروهای برقی تا سال ۲۰۲۵ اتخاذ کرده است. یک منبع صنعتی در این خصوص اظهار کرد: سه برند خارجی به عنوان بازیگران درجه دوم در بازار داخلی کره در نظر گرفته می‌شوند و ممکن است با توجه به اینکه چشم‌اندازی برای توسعه خودروهای برقی، یا خودروهای هیدروژنی یا سایر موتورهای سبز بعدی ندارند، جایگاه خود را بیش از پیش از دست بدهند.

استیو کیفر، رئیس بخش بین‌الملل جنرال موتورز، در سفرش به کره جنوبی در اوایل نوامبر گفت هیچ یک از ۱۰ مدل جدید خودروی الکتریکی این شرکت که قرار است تا سال ۲۰۲۵ عرضه شوند، در کره تولید نخواهد شد. سانگ یانگ موتور نیز که یک خودروساز بدهکار است، هیچ مدل خودروی الکتریکی ارائه نداده است. بر اساس داده‌های انجمن خودروسازان کره (KAMA) جنرال موتورز کره، سانگ یانگ موتور و رنو سامسونگ مجموعا ۱۴۱۲۳۷ دستگاه خودرو را بین ژانویه تا اکتبر در بازار داخلی فروختند که ۳۵درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته است. بر اساس رده‌بندی شرکت‌ها، فروش رنو سامسونگ با ۴۰درصد افت نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۴۷۸۰۵ واحد رسیده است. فروش سانگ یانگ موتور نیز با ۹/ ۳۶درصد کاهش به ۴۷۸۰۵ واحد رسید و جنرال موتورز کره با ۸/ ۲۶درصد کاهش به ۴۹۱۵۶ دستگاه رسید.

به ویژه، این سه شرکت در نیمه اول بدترین رکود فروش از سال ۱۹۹۸ را تجربه کردند و فروش آنها ۴/ ۳۵درصد نسبت به سال قبل کاهش یافت و به ۸۸۶۲۵ رسید. در سال ۱۹۹۸، این سه خودرو در پی بحران مالی آسیا، تنها ۷۳۱۶۹ دستگاه خودرو فروختند.  وضعیت در فروش خودروهای الکتریکی نیز نامطلوب است. از ژانویه تا سپتامبر، جنرال موتورز کره ۱۰۱۶ دستگاه و رنو سامسونگ ۹۶۶ دستگاه خودروی برقی فروختند و فروش سانگ یانگ موتور نیز صفر بود، زیرا هیچ مدل برقی ندارد. این در حالی است که در همین مدت، هیوندای ۱۷۲۰۹ و کیا ۱۰۷۱۱ دستگاه EV  فروختند که در مجموع ۹۲درصد از فروش داخلی خودروهای برقی را به خود اختصاص دادند.

عملکرد ترکیبی دو خودروساز پیشرو به افزایش فروش خودروهای برقی کره بیش از ۹۰درصد نسبت به سال قبل کمک کرد و بر این اساس، این کشور در رتبه هفتم بازار بین‌المللی خودروهای برقی قرار گرفت. سهم بازار خودروهای برقی در کره  ۵/ ۵درصد بود که کمتر از چین با ۴/ ۹ درصد، اما بالاتر از ایالات متحده با ۳/ ۲درصد است.

یک منبع صنعتی در پاسخ به این سوال که چرا برندهای خارجی در  این رقابت شکست می‌خورند، به عدم تنوع در خط تولید خودروهای برقی آنها اشاره کرد، همان‌طور که در خودروی کراس اوور سایز متوسط  IONIQ۵، کامیون EV پورترII، شاسی‌بلند برقی کونا و سدان الکتریکی  G۸۰، اولین نسخه EV از برند لوکس جنسیس دیده می‌شود، مدل‌های برقی هیوندای بر حسب اندازه و نوع متفاوت هستند. خودروهای الکتریکی معرفی شده توسط کیا شامل کامیون EV Bongo، خودروی CUV  برقی Niro  و خودروی  فشرده Soul EV CUV هستند. از سوی دیگر، جنرال موتورز کره فقط مدل بولت، اولین نسخه الکتریکی یک شورولت شاسی بلند یا ‌هاچ بک برقی را دارد. بدتر از همه، فراخوان باتری‌‌های معیوب خودروی بولت توسط جنرال موتورز بود که شرکت ال‌جی انرژی سولوشن آنها را تامین کرده که فروش این مدل را در کره به حالت تعلیق در‌آورده است. رنو دو مدل دارد Zoe که یک نوع خودروی تمام الکتریکی سدان SM۳ است و دیگری مدل توئیزی دو نفره است.

یک منبع گفت: در راستای رسیدن به اهداف انتشار کربن صفر، تنوع بخشیدن به انتخاب‌ها برای مصرف‌کنندگان بسیار مهم است، اما برندهای خارجی در اجرای چنین استراتژی موفق نیستند. لی‌هانگ گو، پژوهشگر ارشد موسسه اقتصاد صنعتی و تجارت کره، حدس می‌زند که شرکت‌های تحت مالکیت خارجی در این کشور اگر توسط دفاتر مرکزی مربوطه خود از تولید خودروهای الکتریکی منع شوند، ممکن است نه تنها اعتبار خود را در بازار کره از دست بدهند، بلکه با تهدیدی برای بقای خود مواجه شوند.

این احتمال برای جنرال موتورز کره وجود دارد، زیرا استیو کیفر، از عرضه مدل‌های جدید الکتریکی تا سال ۲۰۲۵ در کره خبر داد، اما هیچ یک از آنها در داخل کشور تولید نخواهند شد. کیفر در جریان سفر خود به کره در اوایل نوامبر گفت: ۱۰ خودروی برقی همگی خودروهای وارداتی خواهند بود و هیچ برنامه‌ای برای تولید مدل‌های برقی در کره‌جنوبی نداریم. اعتقاد بر این است که تصمیم جنرال موتورز اقدامی ‌برای جلوگیری از خطرات ناآرامی‌ کارگری، به ویژه پس از یک اعتصاب تمام‌عیار در سال ۲۰۱۹ باشد که تولید این شرکت را به شدت مختل کرد و حتی شرکت آمریکایی را وادار کرد تجارت خود را از کره خارج کند. با این حال، به گفته ناظران بازار، استراتژی وارداتی که کیفر معرفی کرده نیز امیدوارکننده نیست. آنها خاطرنشان کردند که جنرال موتورز باید با تسلا پیشگام خودروهای برقی و همچنین مرسدس بنز، بی‌ام‌و و دیگر برندهای وارداتی لوکس که برای تولید تمام الکتریکی تلاش می‌کنند، رقابت کند.