موازی کاری معضل بزرگ تولید مصالح ساختمانی

به تازگی تفاهم‌نامه‎ای بین اداره استاندارد همدان با انجمن صنفی بتن آماده و فرآورده‌های بتنی در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و با هدف هماهنگی و هم‌افزایی در خصوص ساماندهی، استانداردسازی تولید، عرضه، توزیع و مصرف فرآورده بتن آماده در سطح استان منعقد شده است که امید می‌رود راهگشای مسیر واحدهای تولیدی باشد. این کارخانه علاوه بر حفظ و رونق تولیدات، جهش تولید و چند‌محصولی را سر لوحه کار خود قرار داده و اشتغال‌آفرینی را توسعه داده است.

 بنیان‌گذار استفاده از ماسه کوهی

مدیرعامل شرکت عمران بتن‌اکباتان نیز با بیان اینکه کیفیت هدف اصلی این شرکت است،‌ گفت: این واحد تولیدی از سال ۱۳۹۳ تحت‌عنوان مجموعه دانش‌بنیان در زمینه بتن خودمتراکم استان مطرح شده است.

سعید درویشی تصریح کرد: شرکت عمران بتن اکباتان بنیان‌گذار استفاده از ماسه کوهی در تولید بتن در داخل استان به شمار می‌رود و این امر موجب شد ورود مصالح از استان‌های همجوار به کلی منتفی شود و موجب افزایش واحدهای تولیدی شن و ماسه در استان شده است.وی با بیان اینکه رونق تولید در تمام لایه‌های اقتصادی و اجتماعی جامعه تاثیرات مثبت خواهد داشت، اعلام کرد: تولید مظلوم است، زیرا به دلیل موازی‌کاری در کشور از تولید حمایت کمی صورت می‌گیرد و همین امر باعث شده سرمایه‌گذار از ورود به این عرصه استقبال نکند.

وی خاطرنشان کرد:   در سال ۱۳۹۴ نخستین تولیدکننده بتن ضد اشعه C۴۰ برای پروژه مرکز سرطان بعثت همدان بودیم .

درویشی در خصوص مشکلات این شرکت گفت: کیفیت سیمان یکی از مشکلات پیش روی ما است چرا که کیفیت آن متغیر است و با ورود سیمان به بازار بورس این معضل تشدید شد زیرا  تولید‌کننده نمی‌داند سیمانی که در هفته بعد در بازار بورس عرضه می‌شود به چه قیمت است و این نوسان قیمت مصالح اولیه برای مدیر یک مجموعه بزرگ‌ترین دغدغه است، زیرا از سرمایه در گردش اطلاعی ندارد، لذا از منعقد شدن قرارداد‌ها جلوگیری می‌کند.

وی بیان کرد: ۷۰درصد از محصول سیمان فله‌ کشور را کارخانه‌های بتن استفاده می‌کنند و زمانی که در مورد کیفیت اعتراض می‌شود می‌گویند حداقل کیفیت را دارد و بیشتر واحد‌های سیمانی بازار را ملاک قرار می‌دهند. با اینکه سازه‌ها ارتقا پیدا کرده‌اند، اما سیمانی که در بازار عرضه می‌شود همانند سنوات قبل بدون تغییر است و این امر باعث شده مسوولیت به عهده واحد بتن بیفتد.

مدیرعامل شرکت عمران بتن‌اکباتان تصریح کرد: در حال‌حاضر هم با بهره‌گیری از جوانان عالم و متخصص به دنبال توسعه حوزه فعالیت و تنوع در محصولات هستیم.

وی با بیان اینکه سیمان محصولی نیست که آن را بتوان در درازمدت نگهداری کرد، گفت: در بازه زمانی که استاندارد تعیین می‌کند باید سیمان مصرف شود در غیر این صورت فاسد شده و دیگر قابل استفاده نخواهد بود.

مدیرعامل شرکت عمران بتن اکباتان اظهار کرد: این واحد تولید بتن آماده با مساحتی بیش از ۱۸ هزار مترمربع برای ۴۰ نفر به صورت مستقیم و به صورت غیرمستقیم نیز برای بخش‌های حمل و نقل معادن، اکیپ‌های اجرایی آرماتوربندی، ساختمان‌سازها، انبوه‌سازان و پیمانکاران اشتغال‌زایی داشته است.

درویشی در خصوص  فرآیند صدور مجوز نیز گفت: در برخی موارد به قدری صدور مجوز طول می‌کشد که منجر به فرسایش و عدم استقبال می‌شود. گاهی برای صدور یک مجوز ۵ تا ۶ سال زمان صرف می‌شود که این امر سرمایه‌گذاران را دلسرد می‌کند.

وی بیان کرد: استفاده از تجهیزات و ماشین‌آلات به‌روز در کنار نیروهای متخصص و جوانان سبب می شود تولیدات  شرکت ها  در شرایط مناسبی قرار بگیرد و استانداردهای لازم را برای تامین منافع مصرف‌کنندگان تامین کند.

 مشخصات بتن آماده مطلوب

مدیر کنترل کیفیت شرکت عمران بتن اکباتان نیز با بیان اینکه بتن با کیفیت از ترکیب سیمان، آب و سنگدانه تشکیل شده است، افزود: بتن بی‌کیفیت نیز ترکیبات فوق را دارد؛ نکته مهم در این موضوع دانشی است که در فرآیند تولید به کار گرفته شده است.

مهندس فرشید زارعی با اشاره به استقرار واحد کنترل کیفی با هدف نظارت دائم در روند طراحی و تولید گفت: دانه‌بندی و تفکیک مصالح سنگی و کنترل مکرر نسبت آب به سیمان با توجه به میزان آب موجود در شن و ماسه و اختلاط مصالح توزین شده در بچینگ و تحقیق و پژوهش در حوزه نیاز بازارهای هدف برای تولید محصولات جدید از جمله عواملی است که سبب می‌شود  محصول نهایی بتن  در سطح کیفی مناسبی به بازار ارائه شود.