به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، به نقل از ان پی آر، نیک هیمن از شرکت سرمایه‌ای ویلیام بلر که سال‌ها فعالیت‌های جنرال الکتریک را رصد می‌کند، اظهار کرد: این پایان کار است. در یک اقتصاد دیجیتال، فضای واقعی برای جنرال الکتریک وجود ندارد. این شرکت قبلا خود را از شر محصولاتی که اکثر آمریکایی‌ها آنها را با نام جنرال الکتریک می‌شناسند، از جمله لوازم‌خانگی و سال گذشته لامپ‌هایی که جنرال الکتریک از اواخر قرن نوزدهم یعنی در بدو تاسیس خود آنها را می‌ساخت، خلاص کرده است.

اعلامیه روز سه‌شنبه  گذشته اوج تلاش‌های این شرکت برای تقسیم یک امپراتوری که در دهه ۱۹۸۰ تحت رهبری جک ولش، یکی از اولین ابر ستاره‌های مدیریتی آمریکا ایجاد شد، را نشان می‌دهد. سهام جنرال الکتریک در دوران ولش به یکی از پرتقاضاترین سهام‌ها در وال‌استریت تبدیل شد و به طور معمول از همتایان خود در بازار گسترده ایالات متحده عملکرد بهتری داشت. درآمد جنرال الکتریک در دوران تصدی ولش تقریبا پنج برابر و ارزش این شرکت ۳۰ برابر شد. جک ولش روش نوینی را در نحوه اداره شرکت‌ها و کمپانی‌های بزرگ ابداع کرد که امروزه بسیاری از مدیران بزرگ فارغ‌ از اصول فرسوده و سنتی پیشین، به راحتی کنترل امور مرزهای تجاری خود را در دست گرفته و با سرعتی باورنکردنی به سوی پیشرفت و توسعه پیش می‌‌روند. تکنیک‌های افسانه‌‌ای مدیریت ولش به گونه‌‌ای است که هر مدیری را در هر قلمرویی به اوج می‌رساند. او خود نمونه بارز و موفق تکنیک‌های ولش است که در سن ۴۴ سالگی کنترل تمامی‌امور کمپانی بزرگ و نامداری چون جنرال الکتریک آمریکا را در اختیار گرفت و عنوان جوان‌ ترین مدیر یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های ایالات متحده را از آن خود کرد.

با این حال، سهام این شرکت در تابستان ۲۰۰۱ و در روزهای رو به زوال حکومت ولش، شروع به عقب افتادن از رقبای خود کرد. در پایان این دهه، جنرال الکتریک با آغاز بدترین بحران مالی و پس از رکود بزرگ تقریبا به ویرانی رسید. از آن پس آسیب‌پذیری‌های جنرال الکتریک آشکار شد و مرکز این زلزله، جنرال الکتریک کاپیتال، شاخه مالی این شرکت بود.  سهام جنرال الکتریک از ابتدای سال ۲۰۰۸ تا چند ماه اول سال ۲۰۰۹ بیش از ۸۰درصد ارزش خود را از دست داد و به تازگی شروع به بهبودی کرده است . همچنین سهام GE امسال ۳۰درصد افزایش یافت، زیرا فروش دارایی‌های این شرکت همچنان ادامه دارد، و ارزش سهام آن در معاملات سنگین سه‌شنبه گذشته ۶درصد افزایش یافت تا به بالاترین حد خود در سال‌جاری برسد.

واحد هوانوردی جنرال الکتریک که بیشترین سودآوری را برای آن دارد، جنرال الکتریک را در این نام حفظ خواهد کرد. این در حالی‌است که جنرال الکتریک کسب و کار مربوط به مراقبت‌های بهداشتی خود را در اوایل سال ۲۰۲۳ و بخش انرژی خود از جمله انرژی‌های تجدیدپذیر، برق و فعالیت‌های دیجیتال خود را در اوایل سال ۲۰۲۴ منحل خواهد کرد. تصمیم برای تجزیه جنرال الکتریک روز سه‌شنبه با استقبال خوبی روبه‌رو شد، هم در بازارهای عمومی ‌و هم توسط کسانی که برای تغییرات به این شرکت فشار آورده بودند. شرکت مدیریت داراییTrian ، یکی از سهامداران بزرگ جنرال الکتریک در این خصوص می‌گوید: منطق این استراتژی بسیار روشن است. در پی این تصمیم، سه شرکت سهامی ‌عام دارای سرمایه مناسب و پیشرو در صنعت، هر کدام با تمرکز عملیاتی و مسوولیت‌پذیری عمیق‌تر، انعطاف‌پذیری استراتژیک بالاتر و تصمیمات سرمایه‌گذاری مناسب‌تر ایجاد خواهند شد.

هیمن در ادامه افزود: مدل شرکت خوشه‌ای دیگر در بازاری که در آن فقط شرکت‌های سریع و چابک زنده می‌مانند، کار نمی‌کند. کالپ مدیرعامل غیر موظف شرکت تابعه مراقبت‌های بهداشتی خواهد شد و جنرال الکتریک ۹/ ۱۹درصد از سهام این واحد را حفظ خواهد کرد. همچنین پیتر آردوینی از اول ژانویه ۲۰۲۲ به عنوان رئیس و مدیرعامل شرکت مراقبت‌های بهداشتیGE  خدمت خواهد کرد. اسکات استرازیک نیز مدیر عامل شرکت ترکیبی انرژی‌های تجدیدپذیر، برق و تجارت دیجیتال جنرال الکتریک خواهد شد. همچنین کالپ به همراه جان اسلاتری که مدیرعامل آن باقی می‌ماند، تجارت هوانوردی را رهبری خواهد کرد. این شرکت روز سه شنبه گفت که انتظار دارد هزینه‌های عملیاتی مربوط به تقسیم، حدود ۲ میلیارد دلار شود که این رقم به تایید هیات‌مدیره نیاز دارد. شرکت بوستون نیز روز سه شنبه اعلام کرد که انتظار دارد تا پایان سال بیش از ۷۵ میلیارد دلار بدهی خود را کاهش دهد. کالپ امسال با امضای یک قرارداد ۳۰ میلیارد دلاری برای ترکیب تجارت اجاره هواپیما جنرال الکتریک با هلدینگ AerCap ایرلند، به یک نقطه عطف بزرگ در تغییر شکل جنرال الکتریک دست یافت. از آنجا که این اقدام، واحد خدمات هواییGE Capital  را به یک تجارت جداگانه سوق داد، کالپ اساسا به داستان GE Capital برای همیشه خاتمه داد، واحد مالی که تقریبا کل شرکت را در طول بحران مالی ۲۰۰۸ غرق کرد.

اکنون سوال این است: آیا سایر شرکت‌های خوشه ای که چنین تصمیمی ‌می‌گیرند ساختار شرکت خود را به عنوان میراثی از گذشته خود حفظ خواهند کرد یا خیر ؟

 به گفته RBC Capital Markets، تصمیم برای تجزیه جنرال الکتریک، یک شرکت پیشرو صنعتی، می‌تواند اقدامات مشابهی را در دیگر شرکت‌های بزرگ که اصرار به تجزیه دارند، آغاز کند. تحلیلگران این شرکت نوشتند: اعلام امروز جنرال الکتریک می‌تواند هیات‌مدیره چندین شرکت صنعتی خوشه‌ای دیگر از جمله امرسون، روپر تکنولوژیز و M۳ را تشویق کند تا در راستای ساده‌سازی بیشتر پرتفوی تهاجمی‌ خود اقدام کنند. برخلاف شرکت جنرال الکتریک که امسال به کاهش دارایی خود ادامه می‌دهد، هر سه شرکت صنعتی خوشه‌ای در سال ۲۰۲۱ عملکرد ضعیفی را در شاخص S&P ۵۰۰ داشتند.