پرداخت 90 میلیون یورویی  ایتا به  نام آلیتالیا

آلیتالیا در زبان ایتالیایی به معنی بال‌های ایتالیا است و حالا برخی معتقدند که بعد از انحلال آن، ایتالیا بال‌های خود را از دست داده و از یک شرکت بزرگ بین‌المللی تبدیل به یک شرکت کوچک هوایی شده است.  به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، به نقل از سیمپل فلایینگ، در یک معامله لحظه آخری برای اطمینان از زنده ماندن نام ۷۵ ساله آلیتالیا و جلوگیری از استفاده آن توسط دیگران ، شرکت ITA با پرداخت ۹۰میلیون یورو (۱۰۵میلیون دلار) برای خرید امتیاز این نام تجاری موافقت کرد. این معامله که از قیمت پیشنهادی اولیه ۲۹۰میلیون یورویی (۳۳۶ میلیون دلاری) بسیار کمتر بود، اکنون برند و هویت Alitalia را تضمین می‌کند. این در حالی است که مطابق این قرارداد ایتا می‌تواند از نام تجاری آلیتالیا به طور نامحدود استفاده کند. این معامله به این معنی است که ITA می‌تواند به طور نامحدود از هویت آلیتالیا، دامنه اینترنتی آن، برند و لباس‌های متحدالشکل آن استفاده کند. به‌رغم خرید کلیه امتیاز نام تجاری و هویت این غول سابق هوایی، شرکت ایتا از نظر قانونی به طور کامل از آلیتالیا ورشکست شده جدا خواهد ماند تا در قبال بدهی‌های آن مسوول نباشد. خطوط هوایی ITA صبح روز جمعه با پرواز یک ایرباس A۳۲۰ با شماره ثبت EI-DTK، فعالیت‌های خود را رسما آغاز کرد. پرواز شماره ITA AZ۱۶۳۷ در ساعت ۰۶:۲۰ از فرودگاه میلان برای انجام یک پرواز یک ساعت و ۲۵ دقیقه‌ای به مقصد فرودگاه بین‌المللی باری (BRI) در جنوب ایتالیا برخاست. در آغاز کار، این شرکت حمل‌ونقل دولتی، از همان نماد شرکت آلیتالیا با رنگ‌های سبز، سفید و قرمز استفاده خواهد کرد. با این حال، در پایان تعطیلات آخر هفته، مدیران ایتا از لیوری و نماد جدید این شرکت رونمایی کردند.

 تاریخ پرتلاطم آلیتالیا

خطوط هوایی آلیتالیا در سال ۱۹۴۶ تاسیس شد و قبل از اینکه مدیران منصوب دولتی سرانجام در سال ۲۰۱۷ آن را تصاحب کنند تا از انحلال و فروش آن خودداری کنند، بارها تغییر مالکیت و تغییرات ساختاری و مدیریتی را پشت سر گذاشته بود. این شرکت در طول تاریخ پرتلاطم خود، بارها در خطر ورشکستگی قرار گرفت. در ۲۱ سال گذشته، آلیتالیا فقط در یک سال سوددهی داشت و تنها زمانی از ورشکستگی نجات یافت که دولت ایتالیا در سه سال گذشته بالغ بر ۸ میلیارد یورو (۲۷/  ۹ میلیارد دلار) به حساب این خطوط هوایی شکست خورده واریز کرد. آلیتالیا شرکت هواپیمایی محبوب پاپ‌ها، مقامات دولتی و شخصیت‌های برجسته ایتالیا بود، و از سال ۲۰۱۷ به دلیل مشکلات فراوان، تحت مدیریت نماینده دولت قرار گرفت. جورجیا ملونی، رهبر حزب محافظه کار «برادران ایتالیا» در مورد مرگ آلیتالیا در گفت وگو با رویترز، اظهار کرد: امروز، ما جواهر دیگری را از دست می‌دهیم، شرکتی که تاریخ کشور ما را در خود جای داده و باعث افتخار ما به ایتالیایی بودن است. این در حالی است که حزب مخالف دولت ماریو دراگی، نخست وزیر ایتالیا را مسوول مرگ آلیتالیا می‌داند.

 هیچ‌کس آلیتالیا را نمی‌خواست

در ابتدا، دولت می‌خواست خطوط هوایی آلیتالیا را به سرمایه‌گذاران خصوصی بفروشد، اما با توجه به بدهی عظیم این شرکت هواپیمایی و نیروی شاغل زیاد در آن، هیچ کس علاقه‌ای به آن نداشت و در نهایت شرکت حامل جدید ایتالیایی یعنی ITA که دولت ایتالیا در آن ۳۵/  ۱ میلیارد یورو (۵۷/  ۱ میلیارد دلار) سرمایه‌گذاری کرده، با ۵۲ هواپیما و ۲۸۰۰ کارمند زندگی خود را آغاز کرد. این در حالی است که آلیتالیا دارای ۱۱۰ هواپیما و ۱۱ هزار کارمند بود که بسیار بالاتر از ایتا است. دولت قصد داشت در سال ۲۰۲۰ آلیتالیا را به بخش خصوصی واگذار کند، اما همه‌گیری ویروس کرونا ضربه بزرگی به شرکت‌های هواپیمایی زد و این‌ طرح نیز شکست خورد.

بر اساس توافقی که با کمیسیون اروپا انجام شد، فعالیت‌ها و مسوولیت‌های حقوقی دو شرکت ایتا و آلیتالیا باید از یکدیگر جدا باشند. طبق برنامه‌ریزی‌های صورت پذیرفته، ایتا باید تا پایان برنامه تجاری چهار ساله خود در سال ۲۰۲۵ سودآور باشد. با این حال، سوءمدیریت شرکت آلیتالیا و تاثیر شدید اتحادیه‌های کارگری بر نیروی کار آن ممکن است برای ITA مشکل‌ساز شود. بر اساس گزارش خبرگزاری‌ها احتمالا از بیش از ۱۱ هزار کارمند بیکار شده شرکت آلیتالیا، کمتر از سه هزار نفر جذب شرکت جدید ایتا شدند. از این رو از ۱۱ هزار کارگری که قبلا در آلیتالیا کار می‌کردند بالغ بر ۸ هزار نفر اخراج شده و دولت ایتالیا اعلام کرده که به پرداخت حقوق آنها تا سال ۲۰۲۲ ادامه خواهد داد. آخرین پرواز شرکت هواپیمایی آلیتالیا بین کالیاری-رم انجام شد و این شرکت با بیش از ۷۴ سال سابقه فعالیت، به کار خود پایان داد. این در حالی است که پایان کار آلیتالیا با شکایت اتحادیه‌های کارگری رقم خورد، چرا که بسیاری از کارکنان آلیتالیا مدت‌هاست بیکار شده‌اند و شرکت ایتا تنها با بخشی از کارکنان این شرکت شکل گرفت و کار خود را آغاز کرد. در آخرین پرواز این شرکت سرمهماندار پرواز طبق روال عادی پروازها بعد از ایراد سخنان همیشگی اعلام کرد: خانم‌ها و آقایان، ابتدا می‌خواهم از شما تشکر کنم که در این ۷۴ سال ما را همراهی کردید، امروز آخرین پرواز ما در خطوط هوایی آلیتالیا است.