نخست وزیر ایتالیا در آستانه استعفا

به گزارش روزنامه گاردین، کونته قرار است قبل از آنکه استعفای خود را رسما تقدیم سرجیو ماتارلا رئیس جمهوری ایتالیا کند، با اعضای کابینه نشستی داشته باشد.

کونته هفته گذشته از رای اعتماد در دو مجلس پارلمان جان سالم به در برد، پس از آنکه ماتئو رنزی نخست وزیر سابق ایتالیا با خارج کردن حزب کوچک خود موسوم به «ایتالیا ویوا» از ائتلاف حاکم، بحرانی سیاسی را در این کشور رقم زد.

با این حال، رای اعتماد اکثریت ناچیزی را برای کونته باقی گذاشت و وی از آن زمان به بعد نتوانست میزان حمایت از خود را افزایش دهد.

با این اکثریت ضعیف، انتظار می رود کونته روز چهارشنبه در جلسه رای گیری سنا شکست خورد.

وی از طرف دو حزب اصلی ائتلاف یعنی جنبش پنج ستاره و حزب دموکرات تحت فشار است تا قبل از جلسه روز چهارشنبه استعفا کند تا شانس بهتری برای دریافت حکم از رئیس جمهوری به منظور تشکیل دولت جدید تحت حمایت ائتلافی گسترده تر داشته باشد.

این اقدام منوط به بازگشت حزب ایتالیا ویوا است. کونته و سیاستمداران جنبش پنج ستاره و حزب دموکرات گفته اند که بار دیگر با رنزی همکاری نخواهند کرد.

کونته به دلیل نحوه مدیریت همه گیری کووید –۱۹ در جریان موج جدید شیوع از محبوبیت بالایی برخوردار شد، زمانی که ایتالیا متحمل دو ماه قرنطینه سخت شد. وی اما بخشی از اعتبارش را به دلیل رویکرد دولت در اعمال محدودیت های بعدی و واکنش مالی ضعیف نسبت به مشاغل زیان دیده از دست داد.

این بحران در ایتالیا در حالی رقم خورده که این کشور در تلاش برای برون رفت از همه گیری و رکود است.

ایتالیا قرار است بیش از ۲۰۰ میلیارد یورو از صندوق احیای اروپا وجوهات مالی دریافت کند.

اگر کونته بتواند ائتلافی گسترده را تشکیل دهد، سومین دولت خود در کمتر سه سال را معرفی می کند.

ایتالیا همواره با بحران‌ها، تنش‌ها و رسوایی‌های سیاسی روبرو بوده است. از پایان جنگ جهانی دوم تاکنون بیش از ۶۰ دولت در این کشور بر سر کار آمده و تغییر کرده‌اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.