رشد 84درصدی سود خالص  هلدینگ خلیج فارس

همچنین بزرگ‌ترین هلدینگ پتروشیمیایی کشور توانست در میان شرکت‌های ایرانی رتبه اول از نظر میزان فروش و درآمد، بالاترین ارزش افزوده، بیشترین سودآوری، بیشترین صادرات، رتبه برتر شرکت صادرات‌گرا و رتبه دوم بالاترین ارزش بازار و در گروه پتروشیمی نیز رتبه اول را کسب کند.

بر اساس صورت‌های مالی هلدینگ خلیج فارس  سود خالص این شرکت به عنوان بزرگ‌ترین شرکت بورسی، در دوره منتهی به پایان بهار ۱۴۰۰ با رشد ۸۴درصدی همراه بود. بر همین اساس سود خالص شرکت از ۲۰۹ هزار و ۶۲۹ میلیارد ریال در سال مالی منتهی به خرداد ۹۹ به ۳۸۶هزارو ۷۱۳ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۰ رسید تا شرکت بتواند سود ۳۵۴ ریالی برای هر سهم خود بسازد. سود خالص تلفیقی این شرکت نیز رشدی ۱۴۴درصدی را در سال ۹۹ شاهد بود.

بنابراین گزارش درآمدهای عملیاتی شرکت نیز با رشد ۸۵درصدی بالغ بر ۳۹۲ هزار و ۸۵۱میلیارد ریال بود. این هلدینگ در سال ۹۹ بیش از ۵/ ۶میلیون تن از محصولات پتروشیمی را به بازارهای هدف صادر کرد. این هلدینگ همچنین بیش از ۲میلیون تن محصول در بازارداخلی به ارزش بیش از ۲۵هزار میلیارد تومان به فروش رساند.

همچنین در نسبت‌های مالی برآورد شده توسط شرکت، نسبت سود عملیاتی این شرکت ۵/ ۹۹درصد و نسبت حاشیه سود آن ۴/ ۹۸درصد اعلام شده است.

این شرکت در سال ۹۹ سرمایه خود را افزایش داد و بر همین اساس سرمایه شرکت از ۱۴۳هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال به ۲۸۷میلیارد ریال افزایش یافت. هلدینگ خلیج‌فارس در سال ۹۹ بخش عمده‌ای از بدهی‌های ارزی به شرکت‌های ملی نفت ایران و ملی صنایع پتروشیمی را تسویه کرد. همچنین بیش از ۲۸۴هزار میلیارد ریال تسهیلات ریالی و ۱۶۸میلیون دلار تسهیلات ارزی از سیستم بانکی برای بازپرداخت بدهی ارزی خود و پروژه‌های در دست اقدام شرکت‌های گروه اخذ کرد.

راه‌اندازی طرح‌های بیدبلند خلیج فارس، پتروشیمی لردگان، واحد الفین ایلام و سولفات پتاسیم ارومیه از اقدامات مهم این شرکت در سال گذشته بود.

این شرکت بزرگ بورسی سال قبل مجوز تامین سرمایه خلیج‌فارس را از سازمان بورس دریافت کرد. پذیرش و عرضه سهام شرکت پتروشیمی بوعلی و انجام اقدامات اولیه برای پذیرش و عرضه سهام شرکت‌های پتروشیمی اروند و بندر امام ازدیگر اقدامات بورسی این هلدینگ در سال ۹۹ است.

 سهم جهانی خلیج فارس

این شرکت با حدود ۵/ ۲۸میلیون تن ظرفیت تولید محصولات متنوع پتروشیمیایی شامل خوراک و سوخت، آروماتیکی، پلیمری و پایه و مواد شیمیایی بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده محصولات پتروشیمی در کشور است. در حال حاضر گاز مایع (ال پی جی‌) از مهم‌ترین محصولات صادراتی این شرکت است به طوری که از ۳۲۶ میلیون تن تولید جهانی گاز مایع در سال ۲۰۲۰ یک‌درصد متعلق به این شرکت است.

 اتیلن نیز یکی از مهم‌ترین مواد میانی تولید شرکت‌های زیرمجموعه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس است. ظرفیت جهانی این محصول در سال ۲۰۲۰ حدود ۵/ ۱۹میلیون تن و در خاورمیانه بیش از ۶/ ۳۴میلیون تن بوده است. شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با مجموع ظرفیت تولید ۹/ ۱میلیون تومان به ترتیب یک‌درصد سهم از ظرفیت جهانی و ۵/ ۵درصد سهم از ظرفیت خاورمیانه را در اختیار دارد.

 همچنین مجموع ظرفیت تولید پلی اتیلن، پلی وینیل کلراید و پلی اتیلن ترفتالات گرید‌های الیاف و بطری شرکت در سال ۲۰۲۰ بیش از ۸/ ۲ میلیون تن است. ظرفیت جهانی تولید این محصولات حدود ۳/ ۱‌درصد و نسبت به خاورمیانه بیش از ۱۰درصد است. مجموع ظرفیت جهانی محصولات آروماتیکی شامل بنزن، پارازایلین و استایرن در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۱۷۱ میلیون تن و در خاورمیانه حدود ۵/ ۱۳ میلیون تن بوده است. شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با مجموع ظرفیت تولید ۷۵/ ۲ میلیون تن این محصولات حدود ۲۰درصد سهم از مجموع ظرفیت خاورمیانه و حدود ۶/ ۱درصد سهم از مجموع ظرفیت جهانی را به خود اختصاص داده است.

 عوامل موثر بر فعالیت‌های اقتصادی شرکت

قیمت نفت خام از جمله مهم‌ترین عوامل موثر بر فعالیت اقتصادی شرکت محسوب می‌شود. میانگین قیمت نفت خام برنت در سال ۹۹ به طور متوسط ۵/ ۴۸دلار در بشکه بود که  نسبت به سال ۹۸ کاهش ۵/ ۱۲میلیون دلاری را تجربه کرد.

 این مهم در سایه عدم توافق کشورهای عضو و غیر عضو اوپک برای کاهش تولید نفت ایجاد شد. در واقع دو تولیدکننده بزرگ نفت دنیا؛ روسیه و عربستان سعودی جنگ قیمتی را شروع کردند و  با کاهش تقاضای جهانی به دلیل شیوع ویروس کرونا قیمت نفت سقوط کرد به طوری که در فروردین سال ۹۹ به کمترین میزان در ۲۲ سال گذشته معادل ۱۲/ ۹ دلار در هر بشکه رسید. اما در سال ۱۴۰۰ به دنبال شروع واکسیناسیون‌، کاهش موجودی مخازن استراتژیک آمریکا و افزایش تقاضای جهانی نفت خام دوباره قیمت نفت صعودی شد و اکنون انتظار می‌رود تا پایان امسال قیمت هر بشکه در روز به ۷۲ دلار برسد.