افزایش هزینه خرید اوراق بانک مسکن

به این ترتیب هر ۵۰۰هزار تومان برگ اوراق حق تقدم تسهیلات خرید مسکن ۷هزار تومان افزایش قیمت داشته است. هزینه ۲۴‌میلیونی برای ۲۰۰‌میلیون تومان وام زوجین در گذشته به حدود ۲۷‌میلیون تومان برای ۴۰۰میلیون تومان سقف جدید وام مسکن افزایش یافته است. این در حالی است که طبق گفته مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن، تسهیلات حساب‌های انفرادی و زوجین از محل اوراق، به ۲۸۰ و ۴۸۰میلیون تومان افزایش یافته است. به این ترتیب با موافقت و ابلاغ بانک مرکزی، سقف تسهیلات از محل اوراق برای حساب‌های انفرادی و زوجین افزایش یافته است.

 درگذشته  سقف‌های تسهیلاتی از محل اوراق برای زوجین در تهران ۲۰۰ و برای حساب انفرادی ۱۰۰‌میلیون تومان بود.

 اما ‌اکنون ارائه تسهیلات برای حساب‌های انفرادی تهرانی‌ها از محل اوراق ۲۰۰‌میلیون تومان و برای زوجین ۴۰۰‌میلیون تومان است که به این میزان تسهیلات جعاله که هم‌اکنون ۸۰‌میلیون تومان است، افزوده خواهد شد. پیش‌تر تسهیلات جعاله ۴‌میلیون تومان بود که برای همین رقم نیز اوراق خریداری می‌شد.

نرخ سود تسهیلات از محل اوراق و جعاله ۵/ ۱۷ درصد است. بازپرداخت جعاله ۵ ساله و معادل ۶۰ ماه و بازپرداخت تسهیلات نیز حداکثر ۱۲ ساله معادل ۱۴۴ ماه است. ملک در رهن بانک قرار می‌گیرد و تسهیلات‌گیرنده باید مدارکی ارائه کند که نشان‌دهنده توانایی پرداخت اقساط باشد.

به گفته مرادی برای مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰هزار نفر جمعیت میزان تسهیلات انفرادی که معادل ۸۰‌میلیون تومان بود به ۱۶۰‌میلیون تومان و برای حساب‌های ۱۶۰‌میلیون تومانی زوجین به ۳۲۰‌میلیون تومان رسیده است.

در سایر شهرها نیز تسهیلات ۶۰‌میلیون تومانی حساب‌های انفرادی به ۱۲۰‌میلیون تومان و تسهیلات ۱۲۰‌میلیون تومانی زوجین به ۲۴۰‌میلیون تومان افزایش یافته است. تسهیلات جعاله همزمان با تسهیلات مسکن اختصاص می‌یابد که سقف آن از ۴۰‌میلیون تومان به ۸۰‌میلیون تومان رسیده است. به این ترتیب برای دریافت این اوراق نیز باید ۵میلیون و۳۶۰ هزار تومان هزینه تامین اوراق پرداخت شود.

در عین حال رئیس اداره کل روابط عمومی ‌بانک مسکن از ابلاغ  مصوبه شورای پول و اعتبار درباره افزایش سقف تسهیلات خرید و ساخت مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم، به تمامی ‌شعب بانک مسکن در سراسر کشور خبر داد. به گفته مهدی احمدی این تصمیم با پیشنهاد بانک مسکن به اجرا درآمده و هدف آن اثربخشی سبد تسهیلات بانک مسکن در تحرک و رونق‌زایی بخش مسکن و ساختمان و همچنین کمک به خانه‌دار شدن همه افراد از جمله خانوارهای فاقد مسکن است. از آنجا که قیمت مسکن در سال‌های اخیر در همه شهرهای کشور افزایش داشت، تسهیلات جدید خرید و ساخت مسکن می‌تواند قدرت مالی متقاضیان خرید خانه را به صورت نسبی تقویت کند.

احمدی درباره سقف‌های جدید تسهیلات خرید و ساخت مسکن گفته این تسهیلات با خرید اوراق گواهی حق تقدم به عنوان امتیاز تسهیلات، قابل دریافت و استفاده است. در صورت درخواست اخذ تسهیلات به صورت زوجین، زن و شوهر هر یک می‌توانند به طور مجزا از سقف تسهیلات مذکور برای خرید یا ساخت یک واحد مسکونی به صورت مشترک استفاده کنند.

سقف جدید تسهیلات اوراق مسکن برای واحدهای مسکونی با حداکثر قدمت ۲۵ سال ساخت، قابل استفاده است. در واحدهای مسکونی با عمر بنای ۲۵ تا ۳۰ سال ساخت، سقف تسهیلات در تهران، مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰هزار نفر جمعیت و همچنین سایر مناطق شهری به ترتیب ۱۶۰‌میلیون تومان،‌ ۱۲۰‌میلیون تومان و ۸۰‌میلیون تومان تعیین شده است. همچنین متقاضیانی که بخواهند به صورت زوجین از این تسهیلات استفاده کنند، سقف تسهیلات برایشان دو برابر این ارقام خواهد شد. احمدی اظهار امیدواری کرد، تسهیلات ساخت و خرید مسکن از محل اوراق بتواند تحرک نسبی در بازار مسکن در مسیر رونق به‌وجود بیاورد. این پیش‌بینی از آنجا مطرح است که در شهرهای کوچک و متوسط کشور، با توجه به سطح قیمت مسکن، قدرت پوشش تسهیلات جدید مناسب ارزیابی می‌شود.

اقساط وام ۴۰۰‌میلیون تومانی خرید مسکن برای تهرانی‌ها در بازپرداخت به‌روش ساده ماهانه ۶‌میلیون و ۶۶۱ هزار تومان است. کل بازپرداخت این وام در ماه ۱۲ سال دوازدهم بالغ بر ۹۵۹‌میلیون و ۲۶۲هزار تومان خواهد بود، به‌عبارت دیگر سود این وام ۵۵۹‌میلیون و ۲۶۲ هزار تومان خواهد بود.

اقساط وام ۸۰‌میلیون تومانی تعمیر در بازپرداخت ۵ساله با نرخ سود ۵/ ۱۷درصد ماهانه حدود ۲‌میلیون تومان است. سود این وام حدود ۴۰‌میلیون و کل بازپرداخت آن ۱۲۰‌میلیون تومان خواهد بود.

در واقع یک متقاضی وام مسکن از محل اوراق حق تقدم در تهران باید ماهانه ۸‌میلیون و ۶۶۱هزار تومان قسط پرداخت کند. مجموع بازپرداخت وام ۴۸۰‌میلیون تومانی بالغ بر یک‌میلیارد و ۸۰‌میلیون تومان و کل سود وام ۶۰۰‌میلیون تومان خواهد بود.

مبلغ اقساط وام ۳۲۰‌میلیون تومانی ماهانه ۵‌میلیون و ۳۲۹ هزار تومان، کل بازپرداخت ۷۶۷‌میلیون تومان و سود این وام ۴۴۷‌میلیون تومان است.

همچنین قسط ماهانه وام ۲۴۰‌میلیون تومانی از محل اوراق حق تقدم حدود ۴‌میلیون تومان، سود ۳۳۵‌میلیون تومان و کل بازپرداخت ۵۷۵‌میلیون تومان خواهد بود.