مدیرعامل راه‌آهن با اعلام این مطلب در حاشیه کنفرانس توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی ایران و هند در جمع خبرنگاران گفت: هم‌اکنون ساخت پروژه‌ آستارا - رشت از سوی شرکت ساخت و توسعه زیربنایی حمل‌ونقل کشور در دستور کار گرفته‌ است.

سعید رسولی با اشاره به ویژگی‌های کریدور شمال به جنوب گفت: در مسیر ریلی کریدور شمال به جنوب یک حلقه مفقوده به طول ۱۶۴ کیلومتر وجود دارد که وزیر راه و شهرسازی در نخستین روزهای ورودشان به وزارت راه و شهرسازی بر اولویت دادن به این پروژه تاکید کردند.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون ساخت این پروژه از سوی شرکت ساخت و توسعه زیربنایی حمل‌ونقل کشور در دستور کار قرار گرفته و با دستور وزیر راه و شهرسازی این پروژه جزو پروژه‌های اولویت‌دار دسته‌بندی شده و امیدواریم هر چه سریع‌تر عملیات اجرایی آن شروع شود.

رسولی تاکید کرد: اما تا زمانی که مسیر ریلی این پروژه ساخته شود، ما با همکاری سایر کشورها، نخستین قطار ترانزیت از اروپا به هندوستان را در ماه گذشته از ایران عبور دادیم که در قطعه آستارا به رشت از حمل‌ونقل ترکیبی و به صورت جاده‌ای استفاده شد.

مدیرعامل راه‌آهن خاطرنشان کرد: پروژه ریلی دیگری نیز هم اکنون در دست ساخت است. این پروژه از چابهار به زاهدان است که با تاکید مقام معظم رهبری و تامین مالی از محل صندوق توسعه ملی و با قدرت تمام، مراحل احداث آن در حال انجام است.

وی در ادامه اظهار کرد: این پروژه تنها بندر اقیانوسی ایران را به شبکه ریلی متصل می‌کند و با ساخت این پروژه، مسیر بسیار خوبی برای ترانزیت از آب‌های آزاد دریای عمان به صورت ریلی، کشورهای حوزه CIS و اروپا ایجاد خواهد شد. البته قطعه بعدی این پروژه از زاهدان به بیرجند است که این پروژه نیز به دستور مهندس قاسمی، وزیر محترم راه و شهرسازی جزو پروژه‌های اولویت‌دار قرار گرفته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه برای شکل‌گیری یک کریدور، تنها وجود راه‌آهن و خط کافی نیست افزود: طی نشست‌های مشترکی که با کشورهای مسیر داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که برای تامین ناوگان موردنیاز، تعرفه مورد نیاز و رقابتی و همچنین هماهنگی‌های گمرکی کشورهای مسیر لازم است یک کریدور فعال شکل بگیرد که در این رابطه هماهنگی‌های خوبی با کشورهای مسیر و ذی‌نفع صورت گرفته است.