در حال حاضر دایون هم سیاستی مشابه گروه دانگ‌فنگ را در پیش گرفته و مونتاژ محصولات کار و تجاری سنگین، پیکاپ و شاسی بلند خود را در سه خودروساز ایرانی به صورت همزمان انجام می‌دهد. پیش از این مشخص شده بود که دایون V۵ در جایگاه یک پیکاپ با تغییر نام و نشان به کارخانه مکث موتور آمده و کشنده این نشان چینی هم در اختیار شرکت کرمان دیزل قرار گرفته است. حال گفته می‌شود مونتاژ شاسی بلند Y۵ نیز به یکی دیگر از خودروسازان بخش‌خصوصی واگذار شده است. آن طور که گفته می‌شود، این خودروساز خصوصی می‌خواهد نشان دایون Y۵ را در ایران تغییر دهد و این محصول را در محدوده شهر ساوه مونتاژ کند.

بر اساس اطلاعات اولیه، شرکت خصوصی مورد بحث به تازگی وارد فرآیند مونتاژ و تولید خودرو شده و پیش از این در زمینه واردات خودرو فعالیت داشته است. حال باید منتظر بود و دید که این خودروساز جدید خصوصی، چه زمانی مونتاژ رسمی‌ شاسی بلند دایون Y۵ را آغاز می‌کند و این محصول چینی را با چه قیمتی در بازار ایران عرضه می‌کند؟

 نگاهی به مشخصات شاسی بلند دایون  Y۵

دایون Y۵ مانند پیکاپ V۵ دارای ساختار مشترک با محصولات فودی (فودای) و دانگ‌فنگ است و در جایگاه یک شاسی بلند آفرودی دودیفرانسیل قرار می‌گیرد. البته هنوز در بسیاری از بازارها، این شاسی بلند با نشان دایون عرضه نشده است و فعلا عرضه این خودروی شاسی مستقل همچنان با نشان تجاری فودی و دانگ فنگ انجام می‌شود. در حال حاضر هم فودی لندفورت به عنوان نسخه‌ای دیگر از دایون Y۵ در شرکت زامیاد و گروه سایپا حضور دارد.