خودروسازان در حال حاضر برای روشن شدن مساله شکایت خود را در مراجع بالادستی دنبال می‌کنند و تا تعیین تکلیف آن هیچ برنامه پیش‌فروشی را در دستور کار ندارند.

اما مصوبه جدید شورای رقابت چه می‌گوید که اعتراض خودروسازان را به دنبال داشته است؟

براساس مصوبه جدید شورای رقابت در زمان پیش‌فروش خودرو، سهمی از قیمت خودرو که پیش‌پرداخت آن انجام شده مشمول هیچ‌گونه تورم احتمالی نمی‌شود و فقط بقیه سهم باقی‌مانده مشمول تورم بخشی احتمالی است.

این در حالی است که پیش‌تر مشتریانی که در طرح پیش‌فروش محصولات شرکت‌های خودروساز شرکت می‌کردند ابتدا مبلغی را به عنوان پیش‌پرداخت در زمان ثبت نام به حساب خودروسازان واریز می‌کردند و الباقی قیمت خودرو را بر اساس قیمت روز در زمان تحویل به خودروساز می‌پرداختند. با توجه به مصوبه جدید شورای رقابت درآمد خودروسازان در طرح‌های پیش‌فروش از این ناحیه آسیب خواهد دید بنابراین خودروسازان تمام تلاش خود را می‌کنند تا از اجرای آن جلوگیری کنند.

روز گذشته مجید باقری، قائم مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در امور فروش و خدمات پس از فروش در نشست خبری خود اعلام کرد گروه خودروسازی سایپا تا مشخص شدن ابهام مصوبه جدید شورای رقابت در زمینه نحوه محاسبه قیمت خودروهای ارائه شده در طرح پیش‌فروش، هیچ گونه طرح پیش‌فروشی را اجرا نمی‌کند و تمرکز خود را روی طرح فروش فوق‌العاده خواهد گذاشت.

باقری در ادامه افزود: خودروسازی سایپا زمستان طلایی را در سال ۱۴۰۰ پیش رو دارد و قرار است در دی ماه محصول نوبرانه خود یعنی شاهین را با گیربکس اتومات عرضه کند. بهمن ماه تولید آزمایشی خودروی آریا (کراس اووری که روی پلت‌فرم شاهین تولید می‌شود) در دستور کار قرار خواهد گرفت و اسفند نیز از دیگر محصول جدید سایپا یعنی اطلس رونمایی خواهد شد.

باقری تاکید کرد: اما با توجه به مصوبه شورای رقابت درباره پیش‌فروش محصولات جدید، این خودروساز با وجود برنامه‌های پیشین خود برای پیش‌فروش محصولات جدید نمی‌تواند طرح پیش‌فروش آنها را برگزار کند.

قائم مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در امور فروش و خدمات پس از فروش به تعهدات معوق ۵۲۰ هزار دستگاهی این خودروساز اشاره کرد و گفت: بخشی از این تعهدات معوق مربوط به طرح اتوخدمت بود که توانستیم از مجموع ۱۲۰ هزار تعهد ایجاد شده در این زمینه همه را تحویل مشتریان دهیم و تنها ۲ هزار و ۵۰۰ تعهد در این زمینه باقی مانده است که خود مشتریان تمایلی به استفاده از طرح‌های تبدیلی ارائه شده ندارند.

این مقام مسوول در خودروسازی سایپا همچنین در پاسخ به سوالی درباره زمزمه‌های آزادسازی واردات خودرو و تاثیر‌پذیری سایپا از این مساله گفت: آزادسازی واردات هیچ چالشی برای سایپا به‌همراه نخواهد داشت و هر سیاستی اتخاذ شود، خودروسازی سایپا خود را متناسب با آن تنظیم خواهد کرد.

باقری به سخنان مدیرعامل رنو در حاشیه نمایشگاه مونیخ درباره بازگشت به بازار ایران در صورت لغو تحریم نیز واکنش نشان داد و اعلام کرد: در حالی که شرکای بین‌المللی سایپا عهدشکنی کردند اما سایپا برای همکاری مجدد با خودروسازان خارجی‌ تابع سیاست‌های کلان کشور و دستورالعمل‌های ابلاغی وزارت صنعت، معدن و تجارت خواهد بود.

باقری با اشاره به تعهد سایپا دیزل به مشتریان در ارتباط با تحویل خودرو با برند وولو گفت: به دلیل قطع همکاری این خودروساز سوئدی، سایپا در تلاش است تعهدات خود در این بخش را با محصولات برند دانگ فنگ جایگزین کند و این برند چینی را به مشتریان ولوو تحویل دهد.

قائم مقام مدیرعامل سایپا در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بحث صادرات گفت: در صورت کمک دولت برای تامین زیرساخت‌ها، این گروه خودروسازی آماده فعال‌سازی و توسعه سایت‌های خارجی خود در کشورهای همسایه و منطقه است تا از این مسیر بار دیگر صادرات خودرو را در دستورکار قرار دهد.

باقری بیان کرد: در شرایط فعلی زیر‌ساخت‌های سایپا در سوریه، عراق و دیگر کشورها به دلیل مشکلات ناشی از تبادلات تجاری غیرفعال است. این مقام مسوول در خودروسازی سایپا همچنین درباره برنامه پیشنهادی وزیر صنعت، معدن و تجارت برای تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه در سال ۱۴۰۱ و رساندن آن به سه میلیون دستگاه تا سال ۱۴۰۴ و میزان آمادگی سایپا برای تحقق این موضوع گفت: هنوز وزارت صمت برنامه خود را به صورت مشروح در اختیار خودروسازان قرار نداده است با این حال خودروسازی سایپا تمام تلاش خود را می‌کند تا در چارچوب برنامه‌های اعلام شده توسط سیاستگذار خودرویی حرکت کند.