تولید اسیدفسفریک راهبردی مناسب برای ارزش‌آفرینی در اسیدسولفوریک

وی  همچنین با اشاره به اینکه در صنعت مس زنجیره تولید تنها به تولید کاتد مس منتهی نمی‌شود، خاطرنشان کرد: در همین خصوص جذب SO۲ موجود در گازهای خروجی کوره‌های ذوب و تبدیل آن به اسیدسولفوریک ضروری به نظر می‌رسد و یکی از اقدامات رایج در این صنعت برای حفظ محیط ‌زیست به شمار می‌رود؛ این در حالی است که با اجرای طرح‌های توسعه این رقم بیشتر هم خواهد شد.

رحمتی  درخصوص دلایل ورود شرکت مس به طرح مخازن اسیدسولفوریک گفت: با توجه به ظرفیت تولید و مصرف اسید کشور و مازاد بودن عرضه نسبت به تقاضا، شرکت ملی صنایع مس ایران استراتژی صادرات این محصول به خارج از کشور و نیز تبدیل آن به محصول با ارزش‌افزوده بالا را در دستور کار خود قرار داد.

 تولید کودهای شیمیایی مانع خروج ارز از کشور می‌شود

وی با بیان اینکه استراتژی توسعه‌ای شرکت مس و رسالت صیانت از محیط ‌زیست با هدف نیل به توسعه پایدار، تولید اسیدسولفوریک را اجتناب‌ناپذیر می‌کند، افزود: با توجه به چالش عدم توازن عرضه ‌و تقاضا در داخل کشور برای اسیدسولفوریک، تبدیل آن به یک محصول باارزش مطلوب‌ترین راهبرد است.

رحمتی  خاطرنشان کرد: با رفع چالش و تبدیل آن به فرصت، ضمن حذف نگرانی‌های ناشی از نوسانات بازار اسیدسولفوریک و افت‌وخیز میزان تقاضا، تعریف نقطه مصرف تثبیت‌ شده که همان کارخانه اسیدفسفریک است و تولید پایدار و سازگار با محیط‌ زیست واحدهای ذوب مس موجب خواهد شد علاوه بر اثرات اقتصادی، در تحقق اهداف زیست‌محیطی شرکت نیز نقش بسزایی داشته باشد.

به گفته وی، تولید اسیدفسفریک که مهم‌ترین ماده اولیه تولید انواع کودهای شیمیایی فسفاته است، ضمن رفع نیاز بخش کشاورزی کشور به کودهای کشاورزی و تامین کود سالم با قیمت مناسب برای کشاورزان، مانع خروج ارز از کشور برای واردات این کودها می‌شود.

معاون توسعه ‌و اکتشافات شرکت ملی صنایع مس ایران افزود: همچنین برای انتقال ایمن و سریع و نیز مزیت‌های زیست‌محیطی حمل ریلی، خطوط ریلی به طول ۵/ ۵ کیلومتر اجرا شد تا با اتصال محل تولید، بارگیری و تخلیه این محصول به خط‌آهن سراسری، امکان حمل ریلی برای ۱۰۰ محصول تولیدی فراهم شود.

رحمتی گفت: در همین راستا با انتقال و ذخیره‌سازی اسیدسولفوریک تولیدی در کارخانه‌های ذوب مس دو مجتمع سرچشمه و شهربابک ضمن احداث مخازن ذخیره اسیدسولفوریک در منطقه ویژه خلیج‌فارس بندرعباس به تعداد ۸ مخزن ذخیره‌سازی اسیدسولفوریک به ظرفیت کل ۱۱۲هزار تن با تجهیزات کامل بارگیری و تخلیه، ۱۰۰ واگن حمل اسیدسولفوریک، ۲۰۰ ایزوتانک مخصوص حمل اسیدسولفوریک، ۵/ ۵ کیلومتر مسیر ریلی و زیرساخت لازم برای انتقال و بارگیری در اسکله صادراتی منطقه ویژه خلیج‌فارس پیش‌بینی و اجرا شده ‌است که توان انتقال و صادرات یک میلیون تن اسیدسولفوریک در سال را دارد.

معاون توسعه ‌و اکتشافات شرکت ملی صنایع مس ایران درخصوص میزان سرمایه‌گذاری انجام‌شده برای اجرای این طرح گفت: در مجموع برای مخازن ذخیره و زیرساخت انتقال به اسکله و بارگیری ۴/ ۱۳میلیون یورو و ۲۰۸۰میلیارد ریال هزینه شده است. ضمن اینکه برای احداث ۵/ ۵ کیلومتر خط ریلی و اتصال به راه‌آهن سراسری بیش از ۵هزار میلیارد ریال صرف شده است.

رحمتی همچنین به اهداف صادراتی مدنظر از اجرای این طرح اشاره کرد و افزود: یکی از اهداف انتقال اسید به بندرعباس و ذخیره‌سازی در منطقه ویژه خلیج‌فارس در بندرعباس صادرات این محصول بوده که برای نیل به این هدف زیرساخت‌های انتقال اسید از داخل مخازن به اسکله صادراتی و بارگیری در کشتی‌های مربوطه پیش‌بینی و اجرا شده است.

وی درخصوص اهداف تعیین‌شده طرح اسیدفسفریک گفت: این طرح با هدف تولید اسیدفسفریک به ظرفیت ۶۷۰هزار تن اسیدفسفریک با گرید تجاری (۵۴درصد) با مصرف یک میلیون تن اسیدسولفوریک تولیدی واحدهای ذوب شرکت ملی صنایع مس ایران در منطقه ویژه اقتصادی خلیج‌فارس- بندرعباس اجرا ‌شد.

رحمتی عنوان کرد: با تولید اسیدفسفریک امکان تولید کود شیمیایی فسفاته در داخل کشور مهیا شده و در ادامه آن طرح تولید انواع کودهای فسفاته از قبیل TSP،DAP/ MAP  و نیز مکمل غذایی دام مانند MCP/ DCP  اجرا خواهد شد که با اجرای این طرح‌ها حدود ۷۰درصد نیاز کشور به این کودها تامین می‌شود.

وی به تاثیری که این محصول بر بخش کشاورزی کشور و سودآوری شرکت خواهد داشت، اشاره کرد و گفت: با توجه به قیمت اسیدفسفریک و ارزش‌افزوده بالا ناشی از تبدیل اسیدسولفوریک به اسیدفسفریک، شاخص‌های اقتصادی طرح مطلوب بوده و اجرای این طرح بسیار سودده با بازگشت سرمایه کمتر از سه سال است. با اجرای این طرح‌ها ضمن رفع چالش اسیدسولفوریک مازاد و تبدیل آن به فرصت، سهامداران شرکت ملی صنایع مس ایران و جامعه کشاورزی از برکات و سود آن بهره خواهند برد.