به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، به نقل از CNBC، درآمد خالص آرامکو ۵/ ۲۵‌میلیارد دلار برای سه ماه دوم در مقایسه با ۶/ ۶‌میلیارد دلار در سه ماه مشابه سال ۲۰۲۰ است. ظاهرا این نتیجه انتظارات را برآورده کرد، به طوری که تحلیلگران انتظار داشتند درآمد خالص متوسط این شرکت بالغ بر ​​۷/ ۲۴‌میلیارد دلار در این سه ماه باشد. امین ناصر، رئیس و مدیرعامل آرامکو در بیانیه‌ای که این شرکت هفته گذشته منتشر کرد، در این خصوص اظهار کرد که نتایج سه ماه دوم ما بازتاب تقاضای قوی برای انرژی در سراسر جهان است و در حالی که روند بهبود اقتصادی جهان افزایش می‌یابد، با استقامت و انعطاف‌پذیری بیشتری به نیمه دوم سال ۲۰۲۱ می‌رسیم. آرامکو می‌گوید درآمد خالص آن در نیمه اول سال ۲/ ۴۷‌میلیارد دلار بوده است، در حالی که این مبلغ در نیمه اول سال ۲۰۲۰ به ۲/  ۲۳‌میلیارد دلار رسیده بود که نشان‌دهنده افزایش ۱۰۳‌درصدی است. این شرکت همچنین خاطرنشان کرد نتایج به‌دست آمده به دلیل کاهش جهانی محدودیت‌های ناشی از کووید-۱۹، کمپین‌های واکسیناسیون، اقدامات تشویقی دولت‌ها و تسریع فعالیت در بازارهای کلیدی است. امین ناصر در ادامه افزود: در حالی که هنوز تا حدودی نبود اطمینان در مورد چالش‌های ناشی از انواع جدید ویروس کووید-۱۹ وجود دارد، ما نشان دادیم که می‌توانیم به‌طور سریع و موثر با شرایط متغیر بازار سازگار شویم.

 طرح‌های تقسیم سود سهام

شرکت آرامکو می‌گوید گردش مالی آزاد ۶/ ۲۲‌میلیارد دلار در سه ماه دوم و ۹/ ۴۰‌میلیارد دلار در نیمه اول ۲۰۲۱ بوده است، در حالی که در دوره‌های مشابه در سال ۲۰۲۰ به ترتیب بالغ بر ۱/ ۶‌میلیارد و ۱/ ۲۱‌میلیارد دلار بود. این موضوع بسیار مهم است، زیرا گردش نقدینگی آزاد برای اولین بار از زمان شروع همه‌گیری، از سود سهام سه ماهه ۷۵/ ۱۸‌میلیارد دلاری آرامکو بالاتر رفته است. آرامکو در حال حاضر بزرگ‌ترین سود سهام جهان را پرداخت می‌کند، اما بهبود چشم‌انداز باعث شده است برخی از تحلیلگران خواستار پرداخت بیشتر شوند. تحلیلگران بنک آو آمریکا در یادداشتی قبل از انتشار درآمد آرامکو گفتند: افزایش سود سهام برای افزایش رقابت‌پذیری لازم است. در ادامه این بیانیه آمده است: افزایش قیمت نفت و افزایش تولید اوپک پلاس باید از افزایش قابل توجه جریان نقدی آزاد طی چند سال آینده پشتیبانی کند. آرامکو در پاسخ به این موضوع تاکید کرد سود سهام آن در این سه ماه در سطح عادی خود باقی مانده، اما در مورد اینکه آیا به برنامه پرداخت فعلی پایبند است یا خیر، بعدا اظهار نظر خواهد کرد. امین ناصر در رابطه با این میزان درآمد در گفت‌وگو با CNBC گفت: ما در حال بررسی برنامه‌های پایداری خود هستیم. بسیاری از عناصر برنامه‌های سرمایه‌ای ما که در حال حاضر در نظر داریم، مربوط به مواد شیمیایی خام و هیدروژن است و همه این طرح‌ها فرصت‌های بزرگی برای ما هستند که از آن جمله می‌توان به برنامه Shareek اشاره کرد. آرامکو که عمدتا متعلق به دولت عربستان سعودی است، منبع درآمد اصلی این کشور است. امین ناصر گفت: همه این موارد با هیات مدیره ما بررسی می‌شود و ما بعدا در مورد تقسیم سود اضافی تصمیم خواهیم گرفت.

 چشم‌انداز قیمت

قیمت نفت در سال ۲۰۲۱ حدود ۴۰‌درصد افزایش یافته و به ۷۰دلار در هر بشکه رسیده است که باعث شده رقبای بزرگ نفتی آن مانند شرکت‌های BP، شورون و رویال داچ شل، سود سهام خود را افزایش دهند و برنامه‌های بازخرید سهام را آغاز کنند. ناصر گفت: انتظار ما این است که این روند بهبود ادامه یابد. ما شاهد گشایش بیشتر اقتصادها هستیم و انتظار داریم میزان تقاضا تا پایان سال حدود ۹۹میلیون بشکه و ۱۰۰میلیون بشکه در سال آینده به عنوان پیش‌بینی برای کل تقاضا باشد. آرامکو همچنین گفت نسبت اهرمی‌ خود را که اساسا نسبت میزان تامین مالی شرکت از طریق بدهی در مقابل بودجه سهامداران است در ۳۰ ژوئن به ۴/ ۱۹‌درصد کاهش داده است، در حالی که این رقم در ۳۱ دسامبر ۲۰۲۰ بالغ بر ۲۳‌درصد بود. این کاهش در درجه اول به دلیل وجوه نقد و معادل نقدی و گردش مالی عملیاتی بیشتر و همچنین درآمد حاصل از معامله اخیر خطوط لوله نفت خام آرامکو بوده است. مدیر عامل شرکت همچنین اظهار کرد: قرارداد خط لوله ۴/ ۱۲‌میلیارد دلاری تاریخی ما تایید استراتژی تجاری بلندمدت ما توسط سرمایه‌گذاران بین‌المللی بود که نشان‌دهنده پیشرفت چشمگیر در برنامه بهینه‌سازی سبد سهام ما است. همچنین میزان هزینه‌های سرمایه‌ای در سه ماه دوم بالغ بر ۵/ ۷‌میلیارد دلار و در نیمه اول سال ۲۰۲۱ حدود ۷/  ۱۵‌میلیارد دلار بود که به ترتیب ۲۰ و ۱۵‌درصد افزایش را در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته نشان می‌دهد. آرامکو گفت هزینه سرمایه‌ای برای سال ۲۰۲۱ تقریبا ۳۵‌میلیارد دلار پیش‌بینی شده است.