به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، به نقل از بلومبرگ، این شرکت روز پنج‌شنبه گذشته در یک به‌روزرسانی استراتژیک اعلام کرد، مرسدس قصد دارد سه پلت‌فرم جدید تولید خودروهای الکتریکی را تا سال ۲۰۲۵ راه‌اندازی کند و ۸ کارخانه تولید باتری را نیز با شرکای خود ایجاد خواهد کرد. مرسدس پیش‌بینی می‌کند که بخش خودروهای لوکس به دلیل قدرت خرید بیشتر مشتریان، سریع‌تر از بازار سنتی خودروهای احتراقی به سمت اتومبیل‌های برقی باتری دار سوق پیدا می‌کند. اولا کالنیوس، مدیر ارشد اجرایی مرسدس بنز در بیانیه‌ای گفت: نقطه عطف خودروسازی در حال نزدیک شدن است و ما کاملا آماده خواهیم بود، زمانی که بازار خودرو تا پایان این دهه به سمت برقی شدن پیش برود. این مرحله نشان می‌دهد که ما باید تخصیص عمیق سرمایه در این بخش را سرلوحه برنامه‌های خود قرار دهیم. پروژه مرسدس ویژن EQXX  ما نمادی از جاه‌طلبی ما برای ایجاد کارآمدترین خودروها برای آینده است. مرسدس ویژن EQXX جدید در سال ۲۰۲۲ رونمایی خواهد شد که این خودروساز از یک ماشین الکتریکی با طیف فوق آیرودینامیکی و برد تسلا با سرعت ۷۵۰ مایل رونمایی می‌کند. پس از سال‌ها انتقاد به دلیل تاخیر در تولید خودروهای کاملا الکتریکی مجهز به باتری، این سازنده مشهور آلمانی باعرضه خودروی EQS، نسخه الکتریکی پرچمدار کلاس  Sخود در اوایل سال‌جاری، روند بازی خود را تغییر داد. این خودروی سدان تحسین تحلیلگران و کارشناسان خودرو را برای ترکیب جذابیت عالی و همچنین دامنه رقابتی باتری که خودروهای تسلا را به چالش می‌کشد، برانگیخت. مرسدس در میان این دوران گذار، به اهداف سودآوری خود نیز پایبند است. این شرکت تاریخ مشخصی را برای توقف تولید خودروهای دارای موتورهای احتراقی خود، مشخص نکرد و گفت سرعت حرکت به سمت خودروهای برقی در مناطق مختلف بسیار متفاوت خواهد بود؛ اما مرسدس متعهد شده تا جایی که شرایط اجازه می‌دهد تا پایان دهه کنونی آماده برقی شدن باشد. برخی از برنامه‌ها و اهداف این شرکت در این راستا به شرح زیر است:

معرفی سه پلت‌فرم تولید خودروهای تمام برقی در سال ۲۰۲۵ شامل پلت‌فرم MB.EA برای خودروهای سواری سایز متوسط و بزرگ، پلت‌فرم AMG.EA برای خودروهای با عملکرد و پلت‌فرم VAN.EA برای وانت‌های برقی و وسایل نقلیه تجاری سبک. ایجاد فعالیت‌های مشارکتی بیشتر در آسیا و اروپا برای تامین باتری‌های موردنیاز خود، درحالی‌که این شرکت تا سال ۲۰۳۰ به بیش از ۲۰۰ گیگاوات ساعت ظرفیت سلول نیاز دارد.

  تقویت میزان شارژ خودروهای برقی با بررسی پیشنهاد شرکای خود ازجمله شرکت شل، اخبار منتشرشده حاکی از آن است که مرسدس سال آینده ۸ ماشین کاملا برقی در سه قاره مختلف خواهد ساخت. با توجه به تلاش‌های مرسدس، خودروی مدل EQS در کنار مدل‌هایی ازجمله EQA جمع‌وجور قرار می‌گیرد و این شرکت همچنین قصد دارد از نسخه الکتریکی سدان پرفروش کلاس E خود در نمایشگاه اتومبیل مونیخ در ماه سپتامبر رونمایی کند. سرمایه در نظر گرفته ‌شده مرسدس یکی از بزرگ‌ترین بودجه‌هایی است که خودروسازان بزرگ اخیرا برای برنامه‌های برقی سازی محصولات خود در نظر گرفته‌اند که ازجمله برترین آنها می‌توان به فولکس‌واگن ۷۳میلیارد یورو تا سال ۲۰۲۵ (شامل فناوری دیجیتال)، مرسدس ۴۰میلیارد یورو تا سال ۲۰۳۰، استلانتیس ۳۰ میلیارد یورو تا ۲۰۲۵ (شامل نرم‌افزار)، جنرال موتورز ۳۵میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۵ (شامل وسایل نقلیه خودران) وفورد ۳۰میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۵ اشاره کرد.

از طرف دیگر مرسدس اعلام کرده که انتظار دارد خودروهای پلاگین هیبریدی و کاملا الکتریکی، بیش از نیمی از فروش جهانی این خودروساز را تا سال ۲۰۲۵ به خود اختصاص دهند که در صورت تحقق این هدف، این اتفاق پنج سال زودتر از آنچه شرکت پیش‌بینی کرده بود، به وقوع خواهد پیوست. مرسدس همچنین اعلام کرده که هدف آن تا سال ۲۰۳۹ این است که ناوگان جدید خود را به سمت انتشار کربن صفر حرکت دهد.

چهارشنبه گذشته، شرکت دایملر خاطرنشان کرد که مطابق پیش‌بینی‌ها، مرسدس در سال ۲۰۲۱ سودآورتر از سال‌های گذشته خواهد بود که این اتفاق به لطف افزایش تقاضا و تمایل مشتریان به مدل‌هایی با حاشیه سود بالا که با توجه به کمبود نیمه‌هادی‌ها در جهان، در اولویت تولیدی خودروسازان قرار داشتند، محقق خواهد شد. همچنین این شرکت پیش‌بینی کرده است که به‌‌رغم سرمایه‌گذاری سنگین در بخش خودروهای برقی و سایر فناوری‌ها، بازده سالانه فروش این خودروها و کامیون‌ها بین ۱۰ تا ۱۲درصد باشد. دایملر این هفته هشدار داد که ممکن است در نیمه دوم مشکلات ناشی از افزایش قیمت مواد اولیه تشدید شود و شاید نتوان حتی با سطح بازدهی و درآمد شرکت در ۶ ماه اول سال نیز این مساله را جبران کرد. به‌روزرسانی استراتژیک خودروهای برقی یکی از آخرین تلاش‌های مرسدس است که منجر به برنامه‌ریزی دایملر برای ایجاد یک واحد جدید تولید کامیون شد که انتظار می‌رود تا پایان سال به بهره‌برداری برسد. این شرکت توانسته تا حدی بخش‌های مختلف تولید وسایل نقلیه برقی خود را تفکیک کند، زیرا معتقد است آنها مسیرهای مختلف اهداف برقی‌سازی این شرکت را دنبال خواهند کرد و ازآنجا‌که خودروهای سواری به سمت باتری و سلول‌های سوختی هیدروژنی سوق پیدا می‌کنند، احتمالا نقش بیشتری را در وسایل نقلیه تجاری خواهند داشت. تام نارایان، تحلیلگر RBC Capital Markets، روز پنج‌شنبه در گزارشی اظهار کرد که ما پیش از تولید کامیون‌های جدید دایملر در پایان سال، خریدار خودروهای این شرکت خواهیم بود. وی ادعا کرد که با توجه به محاسبات ما، شما در اصل یک تجارت خودرو را به‌صورت رایگان دریافت خواهید کرد. شرکت RBC Capital Markets یک بانک سرمایه‌گذاری جهانی است که خدمات خود را در بانکداری، مالی و بازارهای سرمایه به شرکت‌ها، سرمایه‌گذاران نهادی، مدیران دارایی و دولت‌ها در سطح جهان ارائه می‌دهد.