در اینجا یک گزاره کاملا واقعی وجود دارد و آن این است که بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹، شرکت‌های نفت و گاز سهم سرمایه‌گذاری خود را برای انرژی‌های تجدیدپذیر و جذب کربن، دو برابر کردند؛ اما از طرف دیگر این حقیقت نیز وجود دارد که طبق اعلام آژانس بین‌المللی انرژی، میزان این سرمایه‌گذاری، تنها کمتر از یک‌درصد از کل سرمایه‌گذاری بیگ اویل (غول‌های بزرگ نفتی) را تشکیل می‌دهد و ۹۹درصد از سرمایه‌های آنها همچنان به توسعه صنعت نفت و گاز اختصاص می‌یابد. به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، به نقل از wired، یک نظریه دیگر، تصویری کاملا متفاوت از سرمایه‌گذاری‌های شرکت‌های سوخت فسیلی در انرژی سبز را ترسیم می‌کند. در حال حاضر، در حالی که دادگاه‌های ایالتی و محلی شکایت‌های مستمری را علیه بیگ اویل به دلیل گمراه کردن افکار عمومی ‌در مورد نقش آنها در تغییرات آب و هوایی طرح کرده‌اند، ائتلاف جدیدی در میان آژانس‌های روابط عمومی‌ و تبلیغاتی مسوول اطلاع‌رسانی شرکت‌ها، در حال شکل‌گیری است. دانکن مایزل مدیر Clean Creatives که ائتلافی از افراد فعال در زمینه تبلیغات، روابط عمومی ‌و بازاریابی است، آژانس‌ها را تشویق می‌کند تا از قرارداد با شرکت‌های سوخت فسیلی امتناع کنند. میزل می‌گوید ایده این ائتلاف پس از سال‌ها کار در زمینه ارتباطات برای سازمان‌های غیرانتفاعی محیط‌زیست به وجود آمد، جایی که کمپین‌های اطلاع‌رسانی ترقی‌خواه غالبا به دلیل طرح نکات قابل بحث صنعت نفت، از طرف شرکت‌های روابط‌عمومی ‌آنها با اعتراض مواجه می‌شوند. وی افزود: افراد درون این صنعت پویا، این قدرت را دارند که با رهبری خود، سازمان‌هایی را که با آنها همکاری می‌کنند به پاسخگویی وادارند و آنها را متعاقد کنند تا از تبلیغ شرکت‌هایی که بیشترین مسوولیت را در تغییرات آب و هوایی دارند، دست بکشند. تاکنون، بیش از ۳۰۰ نفر و ۱۲۰ آژانس این تعهد را امضا کرده‌اند.

راجر رامیرز، مدیر ارشد آژانس تبلیغاتی Mustache مستقر در نیویورک که اوایل سال‌جاری این تعهد را امضا کرد، در این خصوص اظهار کرد: شرکت شل ممکن است برای انعقاد یک قرارداد یک‌میلیون دلاری به ما مراجعه کند و ما قصد داریم از امضای آن خودداری کنیم. رامیرز می‌گوید این تصمیم ساده‌ای نیست، زیرا واقعیت این است که کسب و کار ما به گونه‌ای ساخته نشده است که بتوانیم مشارکت‌های احتمالی بزرگ را به راحتی رد کنیم. در حالی که رامیرز و دیگران در آژانس مدت‌ها است از اهداف اجتماعی و زیست‌محیطی حمایت می‌کنند، شرکت مادر این آژانس یعنی Cognizant، نیز درخواست‌هایی را برای تبلیغات داشته است. مستاش یک آژانس متوسط تبلیغاتی ​​است که متعلق به یک شرکت مادر چند‌ملیتی است که با شرکت‌های فعال در زمینه سوخت‌های فسیلی کار می‌کند. رامیرز با اشاره به ماه‌ها مذاکره بین مدیران مستاش و Cognizant اظهار کرد: مطمئنا این یک مانع برای ما بود و به مذاکرات زیادی نیاز داشت. تیم مستاش در نهایت صاحبان خود را متقاعد کرد که تعهد خلاقیت پاک (clean creative) را به تعهدات قبلی خود مبنی بر تنوع و عدالت نژادی متصل کنند و استدلال کرد که عدالت نژادی باید شامل عدالت و پایداری محیطی نیز باشد. آدام لرمان، مدیر خلاق مستاش و مسوول بخش پایداری این شرکت می‌گوید اکثر آژانس‌های تبلیغاتی ساختار مشابهی دارند، از این رو اعلام تعهدات پایداری زیست محیطی هرچند بزرگ یا کوچک، به معنای متقاعد کردن مدیران است. لرمان پیشنهاد می‌کند که گفت‌وگوها را با تاکید بر اینکه چگونه اهداف راهبری، با این موضوع همسو می‌شوند، حتی در صورت عدم درک مدیران، آغاز کنید. اگر بتوانیم منافع مشترک را شناسایی کنیم و شواهد مستدل و قابل تاییدی را به آنها ارائه دهیم، ممکن است راهی برای ورود به این موضوع وجود داشته باشد.

 این در حالی است که از سال ۲۰۱۷، چند دولت ایالتی و محلی درگیر منازعات قانونی پی در پی با شرکت‌های نفت و گاز بوده‌اند و آنها را متهم کرده‌اند که مردم را در مورد نقش سوخت‌های فسیلی در تغییرات آب و هوایی گمراه کرده‌اند. در حالی که هیچ آژانس تبلیغاتی در این منازعات به عنوان متهم معرفی نشده است، در این شکایت ۱۵ کمپین به‌عنوان کمپین‌های گمراه‌کننده معرفی شده‌اند و آژانس‌هایی که چنین کمپین‌های مشابهی را ایجاد کرده‌اند، نیز می‌توانند به این پرونده کشانده شوند. در ماه اوت، انجمن آژانس‌های تبلیغاتی آمریکا در مورد اجتناب از سبزشویی یا فریب دوستداران محیط‌زیست، راهنمایی‌هایی را به آژانس‌ها ارائه کرد و به استاندارد کمیسیون تجارت فدرال مبنی بر داشتن شواهد قابل اعتماد برای حمایت از ادعاهای زیست محیطی اشاره کرد. در شیوه سبزشویی سازمان‌ها تلاش می‌کنند با توجه نشان‌دادن به ارزش‌های سبز و محیط‌زیست، به صورت فریبکارانه افکار عمومی‌ را به استفاده از محصولاتشان ترغیب کنند. در سبزشویی، تولیدکنندگان، محصولات، اهداف و سیاست‌های خود را سازگار با محیط زیست نشان می‌دهند. این درحالی است که تنها بخش کوچکی از جریان تولیدشان ممکن است سبز باشد. آلیسون پپر، معاون اجرایی روابط دولتی این گروه می‌گوید در قوانین کمیسیون تجارت فدرال (FTC) در رابطه با شواهد قابل اعتماد برای حمایت از ادعا و انتظارات مصرف‌کننده، شکاف عمیقی وجود دارد. او می‌گوید این گروه از FTC خواسته است قوانین خود را در مورد ادعاهای زیست‌محیطی برای کاهش سبزشویی، با شفافیت بیشتری همراه کند. بر اساس گزارشی که اوایل ماه جاری توسط اندیشکده InfluenceMap مستقر در بریتانیا منتشر شد، شرکت‌های سوخت فسیلی بیش از  ۶ /۹میلیون دلار برای تبلیغات در فیس‌بوک هزینه کردند. این شرکت‌ها در سال ۲۰۲۰ بیش از  ۶/ ۹میلیون دلار برای تبلیغات فیس بوک هزینه کردند که نفت و گاز را به عنوان یک کالای دوستدار محیط زیست نشان دهند. در یکی از این آگهی‌ها، شرکت شل به یکی از اهداف خود برای انتشار گازهای گلخانه‌ای نزدیک به صفر، با هشتگ #MaketheFuture اشاره می‌کند، اما در همان زمان، این شرکت به سرمایه‌گذاران خود گفته برنامه‌ها و بودجه عملیاتی شرکت ما منعکس‌کننده انتشار گازهای گلخانه‌ای صفر نخواهد بود. بخش عمده‌ای از این هزینه برای تبلیغات در فیس‌بوک در تابستان گذشته و در روزهای پس از اعلام نامزدی جو بایدن بلافاصله بعد از اعلام برنامه ۲تریلیون دلاری او برای حل مشکلات آب و هوایی، صورت پذیرفت. هزینه تبلیغات (میانگین هفت روزه هزینه تبلیغات) از کمتر از ۲۰ هزار دلار در هفته به بیش از ۸۰هزار دلار در هفته افزایش یافت و این جهش تا پس از انتخابات در نوامبر نیز ادامه داشت.

شرکت InfluenceMap که نزدیک به ۷ هزار آگهی را گردآوری کرده و آنها را بر اساس محتوای آنها طبقه‌بندی کرده است، اعلام کرد اکثر تبلیغات تابستانی بر دو پیام متمرکز شده‌اند: اول اینکه نفت و گاز برای زندگی روزمره ما اساسی است و برای اقتصاد محلی و مشاغل کوچک مفید است. ثانیا، اینکه شرکت‌های سوخت فسیلی بخشی از راه‌حل تغییرات آب و هوایی هستند و سرمایه‌گذاری زیادی برای انتقال به انرژی‌های تجدیدپذیر انجام می‌دهند؛ اما تحقیقات صورت گرفته توسط تیمی ‌از محققان ‌هاروارد در ماه مه، به طور مشابه نشان داد که شرکت اکسون موبیل مطالب خود در رسانه‌های عمومی ‌را با تاکید بر کلیدواژه نفت تمیز تنظیم کرده است و اقدامات آن پاسخی به تقاضای انرژی از طرف مصرف‌کنندگان است. سخنگوی اکسون موبیل می‌گوید این شرکت از سال ۲۰۰۰ تاکنون بیش از ۱۰ میلیارد دلار روی تحقیق، توسعه و به‌کارگیری فناوری‌هایی با انتشار کربن اندک، از جمله فرآیند جذب و ذخیره کربن، سوخت‌های زیستی و هیدروژن، سرمایه‌گذاری کرده است که همه بخشی از استراتژی و تمرکز این شرکت روی تجارت راه حل‌های کربن کم است. همچنین کارول مافت، رئیس مرکز حقوق بین‌الملل محیط‌زیست توضیح می‌دهد اعمال فشار بر آژانس‌های تبلیغاتی می‌تواند بسیار مهم باشد. موفقیت این کمپین‌های تبلیغاتی و هماهنگی‌های استراتژیک، مستلزم حمایت، مشارکت فعال و همکاری بین آژانس‌های روابط عمومی، شرکت‌های سوخت فسیلی و گردانندگان شبکه‌های اجتماعی است. اگر افکار عمومی ‌یا دعاوی حقوقی، نسبت به شرکت‌های سوخت فسیلی شریک در انتشار گازهای گلخانه‌ای که به تغییرات آب و هوایی کمک می‌کنند، حساس شوند و آنها را پاسخگو کند، آژانس‌ها احتمالا از مشتریان نفت و گاز خود رویگردان خواهند شد. مافت در ادامه افزود: فقط صرف اینکه بگوییم ما صرفا به مشتری و نیاز بازار متکی هستیم و حقیقت این موضوع را خودمان بررسی نکرده‌ایم، دفاع موثری برای آژانس‌های تبلیغاتی نخواهد بود. کارن سوکول، استاد حقوق محیط‌زیست در دانشکده حقوق دانشگاه لویولا نیواورلئان خاطرنشان کرد: نکته مهم این است که شکایت‌های جاری علیه شرکت‌های نفت و گاز برای ادعاهای گمراه‌کننده‌شان می‌تواند در نهایت منجر به افشای اسناد بین شرکت‌های سوخت فسیلی و شرکت‌های روابط عمومی ‌و تبلیغاتی شود.