وزارت صنعت، معدن و تجارت «دستورالعمل شاخص‌های سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبه‌بندی اعتباری» (پایا) را برای تجارت داخلی و خارجی تدوین کرده است. مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت، برای اجرای این دستورالعمل، سامانه‌ای را طراحی کرده است. طبق این دستورالعمل، چهار حوزه کلی شامل مسوولیت‌پذیری، وضعیت مالی، وضعیت کسب وکار- کمی و وضعیت کسب وکار-کیفی، در رتبه‌بندی فعال اقتصادی لحاظ می‌شود که ارزیابی شاخص‌های کسب‌وکار-کیفی و کمی فعالان اقتصادی به‌صورت دقیق‌تر مورد بررسی قرار می‌گیرد .

یکی از شاخص‌های ارزیابی نوع شخصیت مالک اعم از حقیقی یا حقوقی در نظر گرفته‌شده است که ارزیابی این شاخص، به صلاحیت‌ها و ترکیب مالکان اثرگذار فعال اقتصادی یعنی مالکانی که بسته به سهم سایر مالکان در تصمیم‌گیری‌ها موثرند، توجه می‌کند. ازاین‌رو گروه بهمن با مدیریت مناسب، توانست  بر کیفیت تصمیمات اقتصادی تحت مالکیت خود تاثیر مثبت داشته باشد.

از سوی دیگر نظام مدیریت کیفیت یکی دیگر از شاخص‌ها ارزیابی‌شده است و براساس این معیار گروه بهمن توانسته تمام فرآیندهای گوناگون فعالیت خود را که منجر به تولید و ارائه محصول یا خدمت باکیفیت می‌شوند، در نظام نامه خود جای دهد.

مشخصه رعایت استاندارد، معیار قابل‌قبول در سطح ملی یا بین‌المللی است، گروه بهمن نیز در خصوص هر یک از فعالیت‌های اصلی، تولید محصولات، پشتیبانی، ایمنی کار و محیط‌زیست، از استانداردهای وضع ‌شده پیروی می‌کند.

همچنین ارزیابی گواهینامه‌های دریافتی که با فعالیت اصلی شرکت ارتباط بیشتری دارد، تاثیر بیشتری در نتیجه ارزیابی خواهد داشت که گروه بهمن نیز در این زمینه با کسب گواهینامه‌های معتبر در زمینه فروش و خدمات پس از فروش توانست بهترین امتیازات را از موسسه اعتباری پایا کسب کند.

فعالیت‌های عام‌المنفعه، محرومیت‌زدایی و فعالیت‌های اجتماعی از دیگر شاخص‌های تاثیرگذار محسوب می‌شود که گروه بهمن درکنار تولید باکیفیت به جامعه با کیفیت هم توجه ویژه داشته است. ازاین‌رو شرکت رتبه‌بندی اعتباری پایا براساس ارزیابی جمیع موارد یادشده، توانست به ارزیابی جمعی خود در خصوص گروه بهمن که تنها شرکت خودروساز در کسب رتبه  A است بپردازد. با اعطای رتبه اعتباری  A به گروه بهمن، این شرکت می‌تواند بدون نیاز به رکن ضامن به انتشار اوراق اقدام کند و از این طریق فرآیند تامین مالی کوتاه‌تر شده و هزینه‌های انتشار اوراق نیز کاهش می‌یابد. که این امر کاهش هزینه‌های تامین مالی را به دنبال خواهد داشت. همچنین مقوله رتبه‌بندی اعتباری می‌تواند ضمن ارزیابی وضعیت اعتباری و مالی، هزینه تامین مالی را کاهش دهد .