وضعیت بازار، عرضه و تقاضا را تعیین می‌کرد و براساس این عرضه و تقاضا، سود حداقلی برای مرغداران ایجاد می‌شد. همچنین برای کسانی که در این میان به‌عنوان واسطه، بنکدار یا تحت هر عنوان دیگری مشغول فعالیت بودند و به ‌نوعی به بازار نظم می‌بخشیدند، سودآور بود. در عین ‌حال مصرف‌کننده‌ها نیز از وضعیت موجود راضی بودند و ما باقیمت‌های آن‌چنانی و گران در این صنعت مواجه نبودیم. اما به دلیل شرایطی که در طول یک سال و نیم اخیر به وجود آمد، به دلایل متعدد نظم بخش تولید به هم خورد. در چنین شرایطی وقتی نظم تامین مواد اولیه به هم بخورد، در واقع نظم تولید به می‌خورد. در عین ‌حال وقتی نظم تامین مواد اولیه به هم خورد، در نهایت باعث شد مرغداران گوشتی جوجه نریزند و به همین جهت جوجه گوشتی به‌شدت ارزان شد، میزان تولید کم شد و از آن‌طرف، قیمت بالا رفت و دوباره این چرخه یک ‌بار دیگر به نوع دیگری تکرار شد. بر این اساس در شرایط کنونی تنها راه‌حل این مساله آن است که تامین مواد اولیه به‌موقع و به‌اندازه کافی انجام شود و نیازی نیست که اقدام دیگری صورت بگیرد، چون فعالان صنعت مرغ به‌خوبی آگاه هستند که باید چه اقداماتی انجام دهند. باید توجه کرد که عدم توفیق در تامین مواد اولیه موردنیاز صنعت مرغداری، هیچ ارتباطی به تولیدکنندگان یا حتی واردکنندگان نداشت. در واقع به دلیل اشکالاتی که در نظم واردات ایجاد شد، این‌گونه مسائل به وقوع پیوست. برای حل این مسائل فقط لازم است که مواد اولیه این صنعت به‌موقع تامین شود و اگر این امر محقق شود، به‌تدریج در طول یک سال آینده وضعیت مرغ و تخم‌مرغ به شرایط نرمال خود برمی‌گردد. اما اینکه چرا بازگشت به شرایط معمول و طبیعی یک سال زمان می‌برد، به دلیل آن است که نظم در بخش تولید و در بین گله‌های مولد از بین رفته است و چاره‌ای نداریم به‌جز اینکه منتظر بمانیم تا دوباره این ظرفیت‌ها جایگزین شود و به‌جز این راه دیگری وجود ندارد.

در این میان لازم به یادآوری است که هرگونه اقدام در خصوص ایجاد محدودیت‌ها در صنعت مرغداری باعث بدتر شدن وضعیت این صنعت خواهد شد. در واقع ضمن اینکه وضعیت بازار را خراب‌تر از شرایط کنونی خواهد کرد، همچنین منجر به افزایش بی‌اعتمادی در جامعه خواهد شد و در عین‌ حال برخی از تولیدکنندگان را از رده فعالیت خارج خواهد کرد و به ‌جز این مسائل دستاورد دیگری به دنبال نخواهد داشت.

امروز مرغداران برای تهیه نهاده‌ها یعنی همان مواد غذایی جوجه و مرغ با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده‌اند، خوراک طیور همچنان از خارج وارد می‌شود و برای واردات نیاز به ارز دولتی وجود دارد که آن‌ هم به‌درستی تامین نمی‌شود. این شرایط باعث شده که دست مرغداران به نهاده نرسد و در تامین غذای طیور با مشکلات جدی و ورشکستگی مواجه شوند.

به لحاظ اینکه مرغ و تخم‌مرغ از غذاهای اصلی و تامین‌کننده بخشی از پروتئین مورد نیاز مردم است، بدیهی است در صورتی ‌که این صنعت با چالش مواجه شود در واقع سلامت جامعه در این شرایط دشوار اقتصادی با چالش مواجه خواهد شد.