مبارزه برای ماندن

کرونا این پازل را کامل کرد و با کاهش بازار تقاضا تولیدکنندگان ناگزیر به کاهش بیشتر تیراژ شدند.تولید خودرو تحت‎تاثیر تحریم در سال ۹۸ به کمترین تیراژ تولید رسید. در تیر همین سال طرح «نهضت تعمیق ساخت داخل» با برگزاری میزهای تخصصی آغاز شد. هدف کاهش وابستگی ارزی این صنعت پیشران بود. تا امروز چهار میز تخصصی در حوزه صنعت خودرو برگزار شد که گروه خودروسازی سایپا و گروه صنعتی ایران‎خودرو سهم یکسانی از آن داشتند. تولید سال ۹۹ نسبت‎ به مدت مشابه سال قبل که پایین‎ترین تیراژ در کارنامه صنعت خودروی کشور به ثبت رسیده بود، به برکت داخلی‎سازی  قطعات رشد کرد. در ادامه نیز عنوان می‎شود امسال نیز تیراژ تولید خودرو نسبت‎به سال گذشته رشد داشته و برنامه تولید برای یک میلیون تا یک‌میلیون و ۲۰۰ خودرو هدف‌گذاری شده است.

 آمار تولید محصولات سایپا

در دو ماه نخست سال ۱۴۰۰ برخی محصولات گروه خودروسازی سایپا شاهد افزایش تیراژ بود و بعضی دیگر با کاهش تولید روبه‎رو شدند. همچنین این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته متفاوت است. برخی خودروها نسبت‌به دو ماه نخست سال ۱۳۹۹ رشد کرده‎اند؛ اما برخی هم با افت تیراژ روبه‎رو بوده‎اند.

 تیراژ سواری‎ها

وانت ۱۵۱ از گروه خانواده پراید، تنها مدل این خانواده است که تولید می‎شود. این خودرو فروردین امسال با تیراژ ۱۶۴۴ دستگاه تولید شد و این رقم در اردیبهشت به ۱۹۸۲ دستگاه رسید. به ‎این ترتیب ۳ هزار و ۶۲۶ وانت ۱۵۱ در دو ماه نخست سال‌جاری تولید شد. این در حالی است که از این وانت، در مدت مشابه سال گذشته فقط ۲هزار و ۷۵۰ دستگاه تولید شده بود. همچنین از خانواده تیبا در ماه نخست سال ۱۸هزار و ۹۶۵ دستگاه تولید شد که این عدد با رشد حدود ۵هزارتایی در اردیبهشت به ۲۳هزار و ۷۹۲ دستگاه رسید. این رقم نسبت ‎به مدت مشابه سال گذشته رشد داشت، چراکه فروردین و اردیبهشت سال ۱۳۹۹ حدود ۲۱هزار و ۹۲۲ تیبا در کشور تولید شده بود. از سوی دیگر شاهین محصول جدید سبد کالایی سایپا به عنوان سومین مدل از خودروهای سواری این شرکت سال گذشته رونمایی شد و تولید رسمی آن از امسال با تیراژ پایین آغاز شد. فروردین امسال ۷۸۵ دستگاه شاهین تولید شد، اما در ادامه با جهش تقریبا دو برابری به تیراژ ۱۳۹۲ دستگاهی در اردیبهشت رسید. به ‎این ترتیب در دو ماه نخست سال‌جاری ۲۱۷۷ شاهین در کشور تولید شد. همچنین در شرکت پارس‎خودرو که مدل‎های Q۲۰۰، کوییک معمولی، S۲۰۰ و برلیانس تولید می‎شود برخی خودروها رشد تیراژ داشتند و برخی با کاهش تولید روبه‎رو بودند.

Q۲۰۰ (کوییک) فروردین ۱۴۰۰ با تیراژ ۷ هزار و ۱۲۸ دستگاه تولید شد. این رقم در اردیبهشت کاهش یافت و تیراژ تولید به ۴ هزار و ۹۱۰ خودرو رسید. در مجموع در دو ماه نخست سال‌جاری ۱۲ هزار و ۷۰ خودرو Q۲۰۰ تولید شد. این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته فقط ۳ هزار و ۸۵۳ دستگاه از این مدل تولید شده بود. کوییک معمولی نیز در فروردین نسبت‎به اردیبهشت تیراژ بیشتری داشت. آمار تولید فروردین ۱۴۰۰ حاکی از تولید ۱۲۳۲ کوییک معمولی در شرکت پارس‌خودرو است. این در حالی است که آمار تولید به ۱۱۲۱ دستگاه رسید. در مجموع هم ۲ هزار و ۳۵۳ کوییک معمولی در دو ماه نخست سال ۱۴۰۰ تولید شد. آمار این خودرو در مدت مشابه سال ۱۳۹۹ صفر است. ساینا از گروه S۲۰۰ نیز در نخستین ماه سال با تیراژ ۷۰۶ دستگاه تولید و عرضه شد، اما در ادامه به ۵۷۵ دستگاه در اردیبهشت رسید. به ‎این ترتیب در دو ماه نخست سال ۱۲۸۱ ساینا در شرکت پارس‎خودرو تولید شد. این آمار در مدت مشابه سال ۱۳۹۹ صفر بوده است. همچنین آمار تولید برلیانس در فروردین امسال صفر بود، اما ۳۳ دستگاه از آن در اردیبهشت تولید شد. آمار مدت مشابه سال گذشته تیراژ ۹۴۴ دستگاهی را نشان می‎دهد.

 آمار سنگین و نیمه‎سنگین‎ها

گروه سایپادیزل در دو ماه نخست سال‌جاری ۳۶ کامیونت فوتون ۵/ ۸ تن تولید کرد که این آمار نسبت ‎به مدت مشابه سال ۱۳۹۹ با کاهش تیراژ روبه‎رو بود. در دو ماه فروردین و اردیبهشت سال گذشته حدود ۵۰ دستگاه فوتون تولید شد. در نهایت زامیاد از دیگر شرکت‎های زیرمجموعه گروه خودروسازی سایپا با تولید وانت پادرا در این جدول آماری قرار می‎گیرد. فروردین ۱۴۰۰ این مدل با تیراژ ۱۴۴ دستگاه به کار خود پایان داد. در ادامه این آمار در اردیبهشت رشد داشت و به ۳۴۶ دستگاه رسید. در مجموع ۴۹۰ وانت پادرا در شرکت زامیاد در دو ماه نخست سال تولید شد که نسبت‌به مدت مشابه سال ۱۳۹۹ (۵۸ عدد) رشد به نسبت خوبی داشت.

 آمار صادرات

توسعه صادرات از اهداف خودروسازان بوده و هست؛ چرا که نگاه به بازار داخل به تنهایی موجب رشد قابل توجهی نمی‌شود. با این وصف آمارهای صادرات کشور ناکافی است. در حوزه صادرات «دنیای‌اقتصاد» برای دستیابی به آمارهای جدید موضوع را از طریق شرکت سایپا و نیز سازمان توسعه تجارت پیگیری کرد، اما پس از گذشت یک هفته به نتیجه‎ای نرسید.