آغاز QLED: Quantum Mini LED

نوآوری‌های تلویزیون Neo QLED با ساخت و توسعه Quantum Mini LED کلید خورد. این فناوری منبع نور جدید تلویزیون است و ارتفاع آن تنها یک‌چهلم LED‌های معمولی است. مهندسان سامسونگ موفق شدند اندازه LED را تا حد یک‌ذره بسیار کوچک کاهش دهند و یک‌لایه ریز در ابعاد میکرو روی آن کشیدند که نور را داخل خود LED به‌صورت یکنواخت پخش می‌کند و درنتیجه این چیپ می‌تواند به‌صورت مستقل نور را تولید و پخش کند. این LEDهای نور ده جدید، اختلالات و نویزهای فناوری‌های قبلی را برطرف کرده و کمک می‌کنند تا نمایشگر تصویری طبیعی و روان ارائه دهد. مینهون لی، یکی از مهندسان حاضر در پروژه ساخت تلویزیون‌ Neo QLED می‌گوید: «در تلویزیون‌هایی که از LED معمولی استفاده می‌کنند یک لنز اضافی در بالای LED قرار می‌گیرد تا نور را به اطراف بتاباند؛ بنابراین در سری Neo QLED تمرکز اصلی ما روی LED جدیدی بود که به‌طور مستقل نور را پخش کند. Quantum Mini LED نسبت به مدل‌های قبلی کوچک‌تر است و نیازی به لنز اضافه هم ندارد و همین به ما این امکان را می‌دهد تا LEDهای بیشتری را در کنار هم قرار دهیم.» به دلیل اینکه ارتفاع Quantum Mini LED تنها یک‌چهلم LEDهای قبلی بود، مهندسان برای تولید آنها با مشکلات زیادی روبه‌رو بودند. تجهیزات مناسب برای کار با این LED های ریز در دسترس نبود و همین موضوع فرآیند تولید را بسیار پیچیده و سخت کرده بود. کیهون لی، یکی دیگر از مهندسان حاضر در پروژه ساخت تلویزیون‌ Neo QLED می‌گوید: «علاوه بر مشکل کوچک بودن Quantum Mini LED، موضوع محل دقیق ورود برق به LED و هماهنگی هزاران عنصر اطراف آن باید مشخص می‌شد. در اینجا تخصص و تجربه سامسونگ در تولید نمایشگرهای micro LED به کمک آمد و توانستیم با استفاده از این تجربیات، بر مشکلات غلبه کنیم.»

 ارائه جزئیات: ماتریس کوانتوم

فناوری نوردهی محلی یا Local dimming راهکاری است که با بهینه‌سازی میزان روشنایی تصویر در هر نقطه و براساس روشن یا کم‌نور بودن تصاویر، کیفیت تصویر را ارتقا می‌دهد و نزدیک‌ترین تصویر به واقعیت را نمایش می‌دهد. افزایش کنتراست روی صفحه ضمن نمایش تصاویری زنده و طبیعی، به کاهش مصرف انرژی کمک می‌کند. سامسونگ مدت طولانی است که از فناوری Local dimming استفاده می‌کند و با تحقیق و مطالعه روی این فناوری توانسته آن را بهبود و توسعه دهد. تلویزیون‌های Neo Quantum سامسونگ به نسخه تکامل‌یافته فناوری Local dimming مجهز شده‌اند که ماتریس کوانتوم نام دارد. به کمک این فناوری تلویزیون‌‌های Neo QLED میزان روشنایی را تا ۱۲ بیت و در ۴۰۹۶ مرحله افزایش می‌دهد و به ‌این‌ترتیب بخش‌های تاریک، تاریک‌تر و بخش‌های روشن، روشن‌تر دیده خواهند شد و تجربه‌ای دقیق‌تر و فراگیرتر به کاربر منتقل خواهد شد. فناوری ماتریس کوانتوم قادر به نمایش رنگ‌ها در ده‌ها سطح مختلف بدون درز نور یا blooming است. مثلا اگر در حال بازی‌های ویدئویی باشید می‌توانید دشمنان درون غاری تاریک را به ‌راحتی ببینید و تشخیص دهید.

مینهون لی در این مورد می‌گوید: «دامنه روشنایی که چشم انسان قادر به دیدن آن است، دامنه دینامیکی نامیده می‌شود. در فناوری ماتریس کوانتوم، نور تا سطح ۴۰۹۶ افزایش می‌یابد که به معنای به حداکثر رسیدن دامنه دینامیکی است». به گفته لی، چشم انسان بسیار حساس است به همین دلیل در ساخت این فناوری به‌گونه‌ای عمل شده تا هرکدام از رنگ‌ها به‌جای ترکیب شدن با یکدیگر، نقش خود را ایفا کنند. فناوری ماتریس کوانتوم برق اضافی را که در بخش‌های تاریک صفحه‌نمایش بدون استفاده می‌ماند به بخش‌های روشن‌تر صفحه می‌رساند تا روشنایی به حداکثر برسد. به کمک این موضوع در تلویزیون‌های Neo QLED روشنایی به رقم قابل‌توجه ۴هزار نیت رسیده است. فناوری ماتریس کوانتوم علاوه بر کنترل دقیق Quantum Mini LED، منبع نور را برای هر محتوا به‌طور جداگانه کنترل و بررسی می‌کند. درواقع ماتریس کوانتوم با تجزیه‌ و تحلیل دقیق منبع محتوای در حال پخش، کاری می‌کند که کاربران بتوانند تجربه‌ای واقعی، طبیعی و لذت‌بخش از تصاویر داشته باشند.

 ارتقای پردازنده Neo Quantum

هنگامی‌که نوبت به لذت بردن از بهترین تجربه بصری برسد، کیفیت تصویر محتواها به‌اندازه داشتن یک نمایشگر سطح بالا مهم است. مهندسان سامسونگ برای اینکه مطمئن شوند کاربران تلویزیون Neo QLED از بالاترین کیفیت تصویر بهره می‌برند، پردازنده پیشرفته‌ و مجهز به هوش مصنوعی Neo Quantum را طراحی ‌کرده‌اند. با وجود این پردازنده حتی اگر منبع اصلی تصاویر وضوح بالایی نداشته باشد یا سرعت اینترنت کاربران پایین باشد، Neo QLED قادر است آن را به بهترین کیفیت ارتقا دهد. این پردازنده با استفاده از ۱۶ مدل مختلف شبکه عصبی که هر کدام با استفاده از فناوری یادگیری عمیق و هوش مصنوعی آموزش ‌دیده‌اند، می‌تواند بدون توجه به کیفیت اصلی تصویر، تصاویری با کیفیت ۴K یا ۸K به شما تحویل دهد.

بونگ‌گئون لی، از اعضای تیم سازنده Neo QLED در مورد این پردازنده می‌گوید: «عملکرد پردازنده Neo Quantum به این شکل است که پردازنده ابتدا ویژگی‌های ویدئوی مورد نظر را تجزیه و تحلیل می‌کند سپس بهینه‌ترین‌ و مناسب‌ترین شبکه عصبی از میان ۱۶ شبکه موجود برای ارتقای تصویر انتخاب می‌شود. در واقع هرکدام از ۱۶ شبکه عصبی موجود قادر به ایفای نقش خاصی است تا پردازنده راحت‌تر بتواند جزئیات دقیق را روی ویدئو اعمال کند.»