Untitled-1

 این شرکت با ظرفیت تولید سالانه 65/ 1میلیون تن اسلب عریض با سرمایه 2500میلیارد تومان به‌عنوان مدرن ترین شرکت فولادی کشور فعالیت می‌کند. فولاد هرمزگان زیرمجموعه فولاد مبارکه اصفهان است و شناوری سهم کمتر از 5 درصد است. مدیرعامل شرکت در سالیان اخیر مهندس ارزانی بود که در ابتدای سال‌جاری عطااله معروفخانی، جایگزین وی شد. معروفخانی در سوابق خود معاونت بازرگانی و فروش دخانیات ایران، عضویت هیات‌مدیره شرکت کاشی و سرامیک الوند و مدیرکلی پارلمانی و امور استان‌های کتابخانه ملی ایران را در کارنامه دارد. با وجود نوسانات منفی بازار سرمایه سهم در بازه یکساله و یک‌ماهه ماهه بازدهی 50 و 4درصدی برای سهامداران ثبت کرده است. شرکت در حدود 3 میلیون تن گندله از کگل خریداری می‌کند و در حدود یک‌میلیون و 700 هزار تن آهن اسفنجی تولید می‌کند و در نهایت یک‌میلیون و 600 هزار تن اسلب به عنوان محصول نهایی روانه بازارهای هدف می‌شود.

 نگاهی به وضعیت عملیاتی شرکت در سالیان اخیر

شرکت در سال‌های 94 و 95 در حدود یک‌‌میلیون تن اسلب تولید کرده است. ثبات قیمت محصولات شرکت‌های فولادساز و همچنین رکود بازار داخلی و جهانی باعث شد تا شاهد عدم رشد سودآوری شرکت در سال ۹۴ باشیم. در سال ۹۵ هم این روند کماکان ادامه پیدا کرد ولی در سال ۹۶ با رشد قیمت­‌های جهانی، کاهش بهای تمام‌شده به دلیل تغییر در ساختار تامین مواد اولیه مصرفی از منابع داخلی و حذف وابستگی به مبادی خارجی، همچنین افزایش نرخ دلار در کنار افزایش تولیدات به 4/ 1میلیون تن اسلب، شاهد سودآور شدن این شرکت فولادساز به سطوح 370 میلیارد تومان بودیم. در سال 97 تا 99 شرکت تولیدات خود را در حدود 5/ 1میلیون تن اسلب حفظ کرد و در کنار افزایش نرخ ارز در سال‌های اخیر توانست سودآوری خود را به میزان یک‌هزار و 500 میلیارد تومان در سال 98 و 5 هزار و 250 میلیارد در سال 99 برساند.  

مفروضات اساسی در پیش بینی درآمد شرکت

 مقدار تولید

شرکت قابلیت تولید یک‌میلیون و 650 هزار تن اسلب را برای سال 1400 دارد. همچنین در واحد احیای این شرکت برآورد می‌شود در سال‌جاری یک‌میلیون 770 هزار تن آهن اسفنجی تولید شود.

 مقدار فروش

فولاد هرمزگان موجودی ابتدای دوره 168 هزار تنی را دارد که فرض بر آن است در انتهای سال به 80 هزار تن برسد. برهمین اساس انتظار فروش یک‌میلیون و 730 هزار تن اسلب را داریم.

 نرخ فروش

مقاصد صادراتی اسلب ایران عمدتا جنوب شرق آسیا است. به طور کلی در حال حاضر به دلیل شرایط تحریمی، نرخ‌های صادراتی 30 تا 50 دلار کمتر از نرخ‌های این منطقه به فروش می‌رسد. فرض بر آن است که نرخ صادراتی اسلب شرکت برای 10 ماه باقی‌مانده از سال، 680 دلار باشد. نرخ گذاری اسلب در بورس کالای ایران بر پایه نرخ‌های صادراتی اعلامی‌مجله متال بولتن است. در این تحلیل فرض شده است شرکت نرخ اسلب داخلی را 85 درصد نرخ صادراتی به فروش برساند.

 بهای تمام شده

شرکت به ازای هر تن تولید اسلب نیازمند 25/ 1 واحد آهن اسفنجی است. بر همین اساس شرکت در سال جاری حدود 250 هزار تن آهن اسفنجی خریداری خواهد کرد. همچنین به ازای تولید هر تن اسلب شرکت 41/ 1 واحد گندله مصرف می‌کند. نرخ آهن اسفنجی و گندله به ترتیب در این تحلیل 315 و 152 دلار فرض شده است. نرخ تورم 25 درصد، افزایش حقوق 35 درصد و نرخ گاز 3 سنت و نرخ برق 280 درصد نسبت به سال 99 رشد داده شده است. همچنین هزینه مواد مصرفی 60 میلیون دلار در نظر گرفته شده است. سایر هزینه‌ها با توجه به نرخ دلار و تورم و حجم تولیدات محاسبه شده است.

 نرخ دلار

نرخ دلار نیما به طور متوسط برای سال جاری 22 هزار و 500 تومان لحاظ شده است

 سایردرآمدها و هزینه‌ها

نرخ تورم عمومی ‌و افزایش هزینه‌های حقوق 30درصد لحاظ شده است.  شرکت مانده ارزی در حدود 115میلیون یورو در سال‌های اخیر داشته است که در انتهای سال 99 با یورو 27هزارتومان تسعیر شده است. فرض بر آن است که دارایی‌های ارزی شرکت در انتهای سال با یوروی 30هزار تومانی تسعیر شود. برآورد کارشناسی دریافت یک‌هزار و 500 میلیارد تومان تسهیلات با نرخ 18 درصد است.

 تحلیل حساسیت سود هر سهم شرکت در سناریوی پایه

با مفروضات ارائه شده، سود شرکت در حدود 390 تومان در سناریوی پایه خواهد بود. در جدول تحلیل حساسیت سود هر سهم به تغییرات نرخ دلار و نرخ بیلت منطقه CIS ارائه شده است. در سناریوی پایه نرخ بیلت

657 دلار، نرخ اسلب صادراتی هرمز 1.05 نرخ بیلت و نرخ داخلی 85 درصد آن، حجم صادرات 65درصد، نرخ گندله 29 درصد بیلت، نرخ آهن اسفنجی خریداری شده 57 درصد لحاظ شده است. در ضمن به ازای افزایش هر یک درصد نرخ بیلت سود شرکت 35/ 1 درصد سود شرکت تغییر می‌کند و کشش سودآوری شرکت به نرخ خرید ماده اولیه و نرخ دلار 1- و 5/ 1درصد برآورد می‌شود.

 مروری بر پتانسیل و ریسک شرکت

از پتانسیل‌های شرکت می‌توان به اهرم بسیار مناسب شرکت به نرخ دلار، داشتن دو طرح توسعه برای واحد احیا و فولاد، موجودی مناسب گندله و اسلب شرکت، صعود قیمت‌های جهانی، مجاورت با آب‌های خلیج‌فارس و دسترسی آسان به آب‌های آزاد، نزدیکی به مخازن عظیم گاز عسلویه، مجاورت با معادن سنگ آهن گل‌گهر، مجتمع بندری شهید رجایی و حمل و نقل جاده ای و ریلی است. ریسک‌های این شرکت ابهامات موجود در زمینه نرخ‌های گندله و آهن اسفنجی و مصوبات قانون گذار در کنار کاهش انتظارات تورمی‌است.

 نظر کارشناسی

شرکت توان صادرات تمامی ‌محصول تولید شده را در بازارهای جهانی از طریق بندرعباس دارد و از لحاظ تقاضای محصول مشکل خاصی وجود ندارد. در حال حاضر قیمت سهم در حدود 1500 تومان است که به زودی در مجمع عادی سالانه تقسیم سود خواهد داشت و با برآورد سود کارشناسی شده 350 تا 400 تومانی، نسبت قیمت به درآمد 4 واحدی را دارد که یکی از جذاب‌ترین ترین نسبت قیمت به درآمدهای بازار سرمایه است. این شرکت در سال آینده ظرفیت تولید را به 2میلیون تن اسلب خواهد رساند و در سال بعد از آن طبق برنامه‌ریزی مبارکه،  احداث یک خط ‌نورد ورق عریض و همچنین احداث یک واحد احیای مستقیم به ظرفیت ۹۰۰ هزار تن را در دستور کار قرار دارد که سبب خواهد شد در بلندمدت سرمایه‌گذاران سودی با رشد بالا را در این شرکت داشته باشند.