سرمایه‌گذاری ویژه در خلیج‌فارس

عضو هیات‌مدیره منطقه ویژه اقتصادی خلیج‌فارس تشریح کرد: در سایت‌های جنوبی و میانی آب و برق مورد نیاز تامین شده است و زیرساخت‌های موردنظر مهیا بوده، شرکت‌هایی همچون صبافولاد، فولاد‌هرمزگان، مادکوش و فولاد کاوه مستقر در این قسمت بوده و تقریبا در این سایت‌ها زمین برای واگذاری وجود ندارد که با وجود این زیرساخت‌ها شرکت‌ها توانسته‌اند تولیدات خوبی داشته باشند. به‌طور مثال مادکوش با ظرفیت ۵/ ۲ میلیون تن به چرخه تولید وارد شد و شرکت فولاد کاوه ۲/ ۱ میلیون تن به ظرفیت خود خواهد افزود و فولاد هرمزگان نیز در حال انجام طرح توسعه در این منطقه است. وی ادامه داد: درباره سایت توسعه منطقه نیز برای تامین آب، برق، گاز و زیرساخت‌های آن در حال عقد قرارداد هستیم، همچنین با مدل پیشنهادی که ارائه شد در پی حل مشکل تسطیح سایت توسعه هستیم که در این مدل با مشارکت بخش خصوصی برای تسطیح و فروش، اسناد مناقصه را آماده کرده‌ایم.

عضو هیات‌مدیره منطقه ویژه خلیج‌فارس اضافه کرد: بخش خصوصی اقدام به تسطیح در این سایت خواهد کرد و با همکاری این بخش با منطقه ویژه هرکدام سهم خود را به فروش می‌رسانند که این دو مزیت را به همراه خواهد داشت که شامل تامین منابع مالی و انجام عملیات بازاریابی توسط بخش خصوصی خواهد بود. وی اظهار کرد: یکی از رسالت‌های اصلی ما به‌عنوان صنایع مستقر در غرب بندرعباس این است که همانطور که کشور از منافع منطقه ویژه منتفع می‌شود، بی شک باید مردم و افرادبومی که در نزدیکی این صنایع ساکن هستند سهم بیشتری از آنها داشته باشند به‌طوری که این منفعت در زندگی روزمره آنها ملموس باشد؛ این موضوع غیرقابل انکار است که بنگاه‌های صنعتی که در منطقه فعال هستند تاثیراتی بر محیط‌زیست، ترافیک جاده‌ای و افزایش هزینه خدمات به دلیل ورود جمعیت عظیمی از فعالان در صنایع، بر شهر بندرعباس خواهند داشت.

نجیبی ادامه داد: باید سعی کنیم تا مردمی که در جوار صنایع سکونت دارند از مزایای استقرار این صنعت منفعت ببرند، زمانی که این اتفاق رخ دهد قطعا توسعه خود صنعت را نیز به همراه خواهد داشت. وی با بیان اینکه چهار میلیارد دلار در منطقه ویژه خلیج‌فارس سرمایه‌گذاری شده است، اظهار کرد: این سرمایه‌گذاری‌ها برای حدود ۱۰ هزار نفر اشتغال‌زایی در پی داشته است. اگر تعداد هرخانوار را عدد سه در نظر بگیریم، می‌توان گفت در واقع ۳۰ هزار نفر از منطقه ویژه ارتزاق می‌کنند که با توسعه، این عدد به بالغ بر ۶۰ هزار نفر خواهد رسید. عضو هیات‌مدیره منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس گفت: یکی از عمده مشکلات شهری در بندرعباس پساب تصفیه شده در تصفیه‌خانه این شهر است. با توجه به طبیعت خشک کشور، یکی از راه‌های جایگزین بسیار مناسب برای جلوگیری از برداشت آب دریاها و منابع زیرزمینی استفاده از پساب تصفیه‌شده فاضلاب‌ها است تا دوباره این آب پس از عملیات تصفیه به چرخه مصرف بازگردد.

وی تشریح کرد: ما حل مشکل پساب تصفیه‌شده تصفیه‌خانه فاضلاب بندرعباس را یکی از رسالت‌های خود در راستای انجام مسوولیت اجتماعی منطقه ویژه می‌دانیم که به همین منظور اقدامات موثری را به انجام رسانیده‌ایم. اکنون در مرحله مذاکرات قیمتی و ارائه مدل‌های مالی قرار داریم تا بتوانیم مجوزهای لازم را اخذ کنیم که در پی آن سرمایه‌گذار خطوط انتقال پساب را به منطقه ویژه انتقال دهد تا پس از تصفیه در اختیار صنایع قرار گیرد.