مدیرعامل شرکت فولاد کاوه جنوب کیش بازار سرمایه را محلی مطمئن برای توسعه سرمایه‌گذاری و پشتیبانی قابل اعتماد برای صنعت برشمرد و ادامه داد: بازار سرمایه موفقیت‌های این شرکت از بدو ورود به بورس را شاهد بوده، اما معتقدیم این مجموعه دارای ظرفیت و پتانسیل‌های نهفته‌ای است که صرفا با مشاهده و بازدید از مجموعه نمودار می‌شود. ارزیابی شرکتی با مزیت‌های فولاد کاوه جنوب کیش صرفا از طریق بررسی صورت‌های مالی امکان‌پذیر نیست بلکه این شرکت مجموعه مزیت‌هایی را داراست که آینده و آتیه آن را می‌سازد و به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت مطمئن و با آینده‌پژوهی می‌توان فرصت‌های پنهان این شرکت صادرات محور را کشف کرد. وی به مزایای این شرکت نیز اشاره کرد و افزود: همجواری با مسیر ترانزیت کالا و دروازه طلایی کریدور شمال – جنوب با برخورداری جایگاه اول کشور، نصب و راه‌اندازی تاسیسات آب‌شیرین‌کن به‌واسطه همجواری با آب‌های آزاد، همجواری با نیروگاه برق، قابلیت جذب سرمایه‌گذاری با توجه به مقررات مناطق ویژه اقتصادی، وجود ذخایر عظیم گاز، نفت و معادن با ارزش اقتصادی بالا و همچنین معادن مواد معدنی در استان‌های همجوار کرمان، یزد و فارس، حمل‌ونقل دریایی همراه با امکانات حمل‌ونقل هوایی، ریلی، جاده‌ای مناسب، حضور در منطقه ویژه اقتصادی خلیج‌فارس و استقرار و همجواری با مجموعه‌ای از صنایع بزرگ و زیرساخت‌های مهم نظیر صنایع فولاد، آلومینیوم، کشتی‌سازی، سیمان، پالایشگاه‌های نفت، گاز و بنادر بزرگ، تامین مواد اولیه وارداتی و بهره‌مندی از معافیت‌های گمرکی و مالیاتی، برخورداری از نیروی انسانی بهینه و بهره‌مندی از نیروهای جوان و کارآمد از جمله مزیت‌هایی است که امید به آینده این شرکت خوش‌آتیه را تضمین می‌کند.

  نگاهی به طرح‌های توسعه

وی بهره‌برداری از دو کارخانه تولید آهن اسفنجی به ظرفیت یک میلیون و ۸۵۶ هزار تن در سال و یک کارخانه فولادسازی تولید شمش بیلت به ظرفیت یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن در سال در این شرکت خبرداد و تصریح کرد: فاز دوم این کارخانه به ظرفیت فاز یک نیز در نیمه اول سال ۱۳۹۹ به بهره‌برداری خواهد رسید که ظرفیت این مجتمع را در تولید شمش بیلت به ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن در سال خواهد رساند. با توجه به بهره‌مندی از این کارخانجات در شرایط کنونی سهم حدود ۸ درصدی تولید شمش فولادی کشور به همراه در اختیار داشتن سهم ۲۲درصدی صادرات شمش فولادی کشور، سهم ۵/ ۵ درصدی تولید آهن‌اسفنجی کشور و سهم ۵/ ۴ درصدی صادرات آهن اسفنجی کشور در اختیار شرکت فولاد کاوه جنوب کیش است که قطعا با بهره‌برداری از فاز دوم فولادسازی سهم این شرکت در تولید و صادرات شمش رشد قابل‌توجهی خواهد کرد.طبق اظهارات هیات‌مدیره «کاوه»، فاز دوم این مجموعه با پیشرفت ۷۷درصدی همراه است. همچنین تلاش می‌شود تا پایان سال‌جاری، عملیات تست‌های سخت فاز دوم عملیاتی شود و پیش‌بینی می‌شود با سرعت بالایی که در پیش داریم، در کوتاه‌ترین زمان بهره‌برداری از این طرح صورت گیرد. به احتمال زیاد در نیمه نخست سال آینده فاز دوم وارد مدار می‌شود. به این ترتیب برآورد شده که فاز دوم در ابتدا با نیمی از ظرفیت خود به تولید بپردازد. یعنی معادل ۶۰۰ تن به این ترتیب دو فاز اول و دوم «کاوه» در سال ۹۹ تولید بالغ ۱۸۰۰ تن خواهد بود.

  روند افزایش سرمایه «کاوه»

مدیرعامل «کاوه» در ادامه درخصوص میزان سرمایه این شرکت بورسی نیز گفت: در مرداد سال‌جاری ثبت مرحله اول افزایش سرمایه از مبلغ ۷ هزار میلیارد ریال به ۱۱هزار میلیارد ریال انجام شد و مرحله دوم افزایش سرمایه از مبلغ ۱۱هزار میلیارد ریال به ۱۵هزار میلیارد ریال نیز در مرحله اخذ مجوز سازمان بورس است. درخصوص ترکیب سهامدار نیز ۰۹/ ۵۴ درصد متعلق به شرکت گسترش صنایع معدنی کاوه پارس، ۱۱/ ۱۶ درصد متعلق به بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، ۹۵/ ۷ درصد متعلق به شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری کوثر بهمن، ۶/ ۶ درصد متعلق به شرکت مادرتخصصی مالی و سرمایه‌گذاری سینا و ۲۵/ ۱۵درصد متعلق به سایر سهامداران حقیقی و حقوقی است.

دهاقین میزان استفاده از ظرفیت تولید فولاد این شرکت را بیش از ۸۴ درصد برشمرد و اذعان کرد: استفاده از ظرفیت تولید فولاد در شرکت فولاد کاوه جنوب کیش۷/ ۷درصد بیشتر از متوسط جهان و ۲۳ درصد بیشتر از متوسط ایران است، که نشان از بلوغ کارکنان و هوشمندی برنامه‌ریزی تولید در این مجموعه دارد. وی همچنین درخصوص مقدار تولید و فروش بیلت این شرکت نیز گفت: مقدار تولید بیلت این شرکت در شش ماهه اول ۱۳۹۸ حدود ۵۹۱ هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۳درصد رشد داشته است. همچنین در شش ماهه اول ۱۳۹۸ مقدار فروش داخلی این محصول حدود ۵۵ درصد و مقدار فروش صادراتی آن نیز ۳۲ درصد نسبت به شش ماهه اول ۱۳۹۷ رشد داشته است. وی روند افزایش قیمت سهام شرکت فولاد کاوه جنوب کیش را از عرضه اولیه ۱۷۶۰ریال تا ابتدای آبان‌ماه‌جاری به۵۸۵۰ ریال دانست و یادآور شد: این شرکت طی دوره شش ماهه نخست سال‌جاری از کسب درآمد بیش از ۲۷ هزار میلیارد ریال موفق به کسب سود حدود ۶ هزار میلیارد ریال شده است که سود هر سهم در این دوره معادل ۵۳۱ ریال است که هر سه شاخص ذکر شده از رشد قابل قبولی برخوردار هستند و نشان از امنیت سرمایه‌گذاری و ضریب اطمینان این سهم نام آشناست. وی در پایان تولید یک میلیون و ۵۵۰ هزار تن آهن اسفنجی، تولید حداقل یک میلیون و ۱۰۰ هزارتن شمش، برنامه‌ریزی برای حفظ و ارتقای کیفیت و بهره‌وری تولید، برنامه‌ریزی برای کاهش ضایعات به‌منظور کاهش بهای تمام شده تولید، برنامه‌ریزی برای بررسی افزایش ظرفیت تولید واحد احیاء به روش تزریق اکسیژن به کوره‌ها، برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی پروژه فاز ۲ فولاد‌سازی در سال ۱۳۹۸ و برنامه‌ریزی برای تامین منابع مالی جهت تکمیل و ادامه عملیات پروژه‌ها را از عمده اهداف این شرکت تا پایان سال ۱۳۹۸ برشمرد.