علیرضا شهیدی، معاون وزیر صمت و رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور در مراسم امضای تفاهم‌نامه مطالعات ژئوفیزیک هوابرد استان اصفهان در فولاد مبارکه گفت: شرکت فولادمبارکه از صنایع پیشران، بنیادین و مادر در صنعت کشور بوده و در سازمان زمین‌شناسی با یک اندیشه ملی آماده همکاری با این شرکت فولادساز با سهم ۵۰درصدی از بازار هستیم. 

وی افزود: باید از ایجاد اخلال در تامین خوراک صنایع فولادی کشور به ویژه فولاد مبارکه جلوگیری کرده و از دغدغه فولادسازان کم کنیم. هرچند شرایط ذخایر مواد معدنی در کشور مناسب نیست و در این راستا سازمان زمین‌شناسی چند اقدام جدید را در دستور کار خود قرار داده تا با بررسی بیشتر مشخص شود که کدام یک از مواد معدنی را می‌توانیم داشته باشیم.

شهیدی ادامه داد: پایش ذخایر معدنی برای اولین بار در حال آغاز شدن است؛ این در حالی است که در جهان پایش ذخایر توسط سازمان‌های زمین‌شناسی انجام شده و در گزارش‌های سالانه، تمام فاکتورهای موثر در آمایش سرزمین و سرمایه‌گذاری را در نظر گرفته‌اند.

به گفته وی، مقیاس برداشت‌ها در حال تغییر است. در گذشته مقیاس فعالیت‌ها یکصد هزارم بود که اکنون به یک‌پنجاه هزارم تغییر کرده و چهاربرابر دقت برداشت میدانی افزایش یافته است. همچنین اکتشاف سیستماتیک نیز افزایش یافته و هدف این است هرآنچه از ذخایر مواد معدنی در اکتشافات سطحی در گذشته باقی مانده را جمع‌آوری کنیم. 

معاون وزیر صمت و رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور افزود: یکی از سیاست‌های ما اکتشاف ذخایر پنهان است. زیرا اکثر معادن بزرگ جهان در عمق ۱۰۰ تا ۱۵۰ متری زمین هستند؛ اما در ایران با توجه به فعالیت‌های صورت گرفته عمق اکتشاف زیاد نیست و زیر ۱۰متر است، اما در کشورهای معدنی همچون آمریکا، استرالیا، چین و... این عدد بسیار بزرگ‌تر بوده است.

وی تصریح کرد: برای اینکه بتوانیم به اکتشاف ذخایر پنهان برسیم نیازمند برداشت کامل ذخایر معدنی از سطح هستیم که این اتفاق نیز در حال رخ‌دادن است؛ در واقع بر اساس این برداشت‌های سطحی، می‌توان میزان ذخایر در عمق را مشخص کرد. چراکه ایران روی کمربند متالوژنی قرار گرفته و به قطع ذخایر پنهان بسیار مناسبی در کشور وجود دارد.

شهیدی با بیان اینکه در ایران گپ اطلاعاتی از میزان ذخایر معدنی وجود دارد،  تصریح کرد: امیدواریم  همکاری‌های این سازمان با شرکت‌های بزرگی مانند فولادمبارکه، منجر به پر شدن گپ اطلاعاتی از ذخایر معدنی کشور شود.

 ذخیره قطعی سنگ آهن 7/ 2 تا ۳ میلیارد تن است

وی خاطرنشان کرد: سازمان زمین‌شناسی در چند سال گذشته از لایه ژئوفیزیک هوابرد برای بحث اکتشاف ذخایر پنهان استفاده کرده است. در واقع تاکنون مساحتی حدود ۶۴۰ هزار کیلومتر خطی برداشت ژئوفیزیک هوایی داشته و اکنون نیاز کشور در مرحله اول تقریبا انجام ۲میلیون و ۷۰۰ هزار کیلومتر خطی ژئوفیزیک هوایی است.

معاون وزیر صمت گفت: امید می‌رود با برداشت‌هایی که از این پس خواهیم داشت حداقل در فاز اول بخشی از ذخایر را شناسایی کرده و حجم ذخایر را افزایش دهیم.

وی افزود: هم اکنون در زمینه میزان ذخیره آهن اعداد متفاوتی وجود دارد، اما بر اساس آخرین اطلاعات 7/ 2 تا ۳میلیارد تن ذخیره قطعی سنگ‌آهن است که اگر مصرف سالانه کشور حدود ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون تن در سال باشد، به زودی و تا ۱۰ سال آینده ذخیره سنگ‌آهن ( هماتیت-مگنتیت) تمام خواهد شد. این درحالی است که بیشتر صنایع فولادساز کشور به سنگ‌آهن مگنتیت نیاز دارند در نتیجه این عدد پایین‌تر خواهد آمد.

به گفته شهیدی، پروسه اکتشاف در ایران بسیار طولانی است. این در حالی است که میانگین اکتشاف در جهان از زمان یافتن کانسار تا بهره‌برداری بین ۵ تا ۶ سال است، اما در ایران کوتاه‌ترین بازه زمانی ۱۵ سال بوده است.

 هدف اصلی پیشبرد موثر اکتشاف ذخایر معدنی و شناسایی ذخایر معدنی

حمیدرضا عظیمیان نیز در این مراسم گفت: هدف از این تفاهم‌نامه سه‌جانبه، پیشبرد موثر اکتشاف ذخایر معدنی و شناسایی ذخایر معدنی به ویژه آهن و منگنز در مناطق مستعد که قبلا اکتشاف سیستماتیک و مطالعات ژئوفیزیک هوابرد در آن انجام نشده، عنوان شده است که این امر منجر به توسعه فعالیت‌های بخش معدن و ایجاد بستر مناسب برای اشتغال و سرمایه‌گذاری در حوزه معدن می‌شود.

وی افزود: بر اساس برنامه‌ریزی و تنظیماتی که در جهان وجود دارد، هر بخش باید در فعالیت‌های مرتبط و تخصصی خود مشغول باشد؛ برای مثال فولادسازان باید فولاد ساز باقی بمانند و معدنی‌ها هم در زمینه کاری خود به معدن‌کاری بپردازند، اما متاسفانه این چارچوب از دوره ریاست جمهوری قبلی تغییر کرد و معدن‌کاران نیز به سمت فولادسازی رفتند و ما نیز به ناچار به حوزه معدنکاری ورود کردیم. به گفته عظیمیان، اگر معدن‌کاران در حوزه فعالیت خود باقی می‌ماندند و فولادسازان نیز مجبور به ورود به بخش معدن نمی‌شدند، بالطبع نتایج بهتری برای کشور به همراه داشت. البته اکنون یکسری از مسائل همچون تامین سنگ آهن و منابع انرژی نیز برای فولادسازان از دیگر استان‌ها سخت شده است.

وی با اشاره به میزان مصرف بالای سنگ‌آهن در  فولاد مبارکه افزود: دراین شرکت همواره استراتژی حفظ سهم ۵۰ درصدی بازار ایران وجود دارد. در واقع هر اندازه که بازار ایران در داخل و همچنین حوزه صادرات بزرگ‌تر شود، ما در تلاش خواهیم بود این سهم را همچنان حفظ کنیم. بنابراین موضوع معدن و تامین مواد اولیه برای شرکت فولاد مبارکه بسیار مهم بوده و بهتر است که کارهای علمی‌و کارشناسی دقیق در حوزه معدن انجام شود.

مدیرعامل شرکت فولادمبارکه تصریح کرد: البته فعالیت‌های معدنی عمدتا هزینه‌بر بوده و باید زمان زیادی را صرف آن کرد. بنابراین ما می‌توانیم با سازمان زمین شناسی به عنوان سازمان تخصصی و قانونی کشور فعالیت بلندمدت و مشترک انجام دهیم و امور معدنی توسط این سازمان به صورت کاملا علمی ‌و کارشناسی از سوی این سازمان صورت گیرد و فولاد مبارکه نیز به فعالیت‌های خود در حوزه فولاد بپردازد.

 تفاهم‌نامه جدید جهت انجام ژئوفیزیک هوایی

همچنین ایرج موفق، رئیس سازمان صمت اصفهان در این نشست تصریح کرد: برای اولین بار در تاریخ شرکت فولاد مبارکه این اتفاق افتاد که در تامین مواد اولیه ورود و با انجام مطالعات طبقه‌بندی شده، برای تامین خوراک خود اقدام کند که کاری ارزشمند است.

وی ادامه داد: تفاهم‌نامه اولیه که میان شرکت فولاد مبارکه و سازمان زمین‌شناسی منعقد شد، نتایج خوبی به همراه داشته و اکنون منجر به امضای تفاهم‌نامه جدید برای انجام ژئوفیزیک هوایی شده است.

رئیس سازمان صمت اصفهان افزود: در استان اصفهان ذخایر پنهان معدنی خوبی وجود دارد و بهترین روش برای اکتشاف آنها ژئوفیزیک هوایی و شناسایی کانسارهای پنهان است. بنابراین با توجه به تفاهم‌نامه‌هایی که امروز به امضا می‌رسد و اقداماتی که پیش رو خواهد بود، امیدواریم کانسارهای پنهان استان توسط متخصصان سازمان زمین‌شناسی شناسایی شود تا هم به حجم ذخایر معدنی استان اصفهان اضافه شود و هم اینکه مشکل شرکت فولاد مبارکه برای تامین مواد اولیه حل خواهد شد.

 فعالیت مشترک روی محدوده‌های شناسایی شده

محمدیاسر طیب‌نیا، معاون امورمعادن شرکت فولاد مبارکه  نیز در این مراسم با اشاره به اینکه در سه حوزه اصلی اکتشاف، استخراج و فرآوری، فعالیت‌های فولاد مبارکه آغاز شده است گفت: یکی از اقداماتی که از ابتدا در دستور کار بخش معاونت معدنی فولادمبارکه قرار گرفت این بود که با پیشتازان هر حوزه ارتباط برقرار شود تا  از پتانسیل‌های موجود کشور استفاده کنیم.

وی ادامه داد: بالطبع در حوزه اکتشاف، سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور از پیشتازان در این حوزه است و ارتباط با این سازمان منجر به قراردادهای همکاری اولیه با شرکت فولادمبارکه شد. از جمله این قراردادها که در سال گذشته منعقد شد می‌توان به شناسایی مناطق پتانسیل‌دار آهن در منطقه ایران مرکزی با وسعت ۱۱۶ هزار کیلومتر مربع اشاره کرد که در زمینه اجرای این قرارداد، فعالیت‌هایی انجام و مطالعاتی برای آن صورت گرفته است؛ در واقع هدف اصلی معرفی مناطق مستعد برای انجام ژئوفیزیک هوایی و انجام اکتشافات مقدماتی است.

طیب‌نیا خاطرنشان کرد: قرار دیگری نیز در دست امضاست تا در محدوده‌های شناسایی شده یا محدوده‌های معدنی که قرار است در اختیار بگیریم؛ بررسی پتانسیل کانسارزایی انجام شود.

 تامین مواد اولیه فولاد مبارکه مشکل فولاد کشور را حل خواهد کرد

معاون امورمعادن شرکت فولاد مبارکه  افزود: این پروژه‌ای که آغاز آن را شاهد هستیم، فعالیتی زمان‌بر بوده و تداوم و استمرار کار و حمایت‌های هر دو سازمان باید ادامه پیدا کند. در واقع بعد از انجام مطالعات اولیه تا تکمیل مراحل بعدی یعنی اکتشاف، استخراج و بهره‌برداری حداقل دوره ۴ تا ۵ساله را نیاز خواهد داشت. 

تفاهم‌نامه سه جانبه میان سه شرکت فولادمبارکه، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با حضور حمیدرضا عظیمیان، مدیرعامل شرکت فولادمبارکه، علیرضا شهیدی معاون وزیر صمت، محمدیاسر طیب‌نیا معاون امور معادن شرکت فولادمبارکه، ایرج موفق رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان و تعدادی از مدیران ارشد سازمان زمین شناسی با هدف انجام مطالعات ژئوفیزیک هوابرد  برگزار و  منجر به امضای قرار داد شد.