ظرفیت 100میلیون‌تنی صنعت پتروشیمی

Untitled-1

سال 99 همراه با جهش دوم صنعت پتروشیمی طرح‌های بزرگی به بهره‌برداری رسید  و وزیر نفت نیز پیش‌بینی  می‌کند با اتمام طرح‌ها در سال ۱۴۰۰ درآمد این صنعت به ۲۵ میلیارد دلار برسد.

در همین راستا مدیر سرمایه‌گذاری‌های صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس در گفت‌و‌گویی با «دنیای اقتصاد» گفت: در سال 1399 در مجموع 12 طرح در صنعت پتروشیمی به بهره‌برداری رسید و در مجموع 5/ 13میلیون تن به ظرفیت این صنعت اضافه شد.

فرهاد ذاتعلی‌فرد افزود: تا پایان سال 1400 این ظرفیت به 100 میلیون تن و تا 1404 به 133 میلیون تن خواهد رسید و درآمدزایی این صنعت نیز از 25میلیارد دلار در سال 1400 به 37 میلیارد دلار در 1404 خواهد رسید. وی مهم‌ترین طرح‌های افتتاح شده در سال 1399 را افتتاح رسمی متانول کاوه و کیمیای خاور میانه، پتروشیمی لردگان، پتروشیمی ایلام، پتروپالایش کنگان و مگاپروژه بیدبلند خلیج‌فارس دانست. وی درباره اثر تحریم‌ها بر صنعت گفت: در حال‌حاضر مهم‌ترین اثر تحریم‌ها بر تولیدکنندگان این صنعت تخفیفات اجباری به مشتریان، تبدیل اکثر قراردادها از FOB  به CFR و تحمیل ریسک حمل محصولات به تولیدکننده و دشواری و در برخی موارد عدم امکان احداث واحدهای جدید به خصوص در صنایع پایین‌دستی با نیازمندی تکنولوژی بالاتر است.

ذاتعلی‌فرد اضافه کرد: در حال حاضر توسعه صنعت در پایین‌دست متانول، بسیاری از پلی‌ال‌ها، بسیاری مشتقات اتیلن، طرح‌های سودآوری مانند واحدهای PDH و پایین دست آن بسیار دشوار است و همچنین امکان استفاده از فاینانس خارجی یا مشارکت‌های خارجی غیرممکن است.

وی تصریح کرد: به ثمر رسیدن مذاکرات در حال انجام می‌تواند بسیاری از این امور را تسهیل کند به شرطی که منابع آزاد شده و جدید صرف تامین تکنولوژی شود.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد انجام طرح‌های توسعه برای پتروشیمی‌های با خوراک مایع و همچنین تولیدکنندگان محصولات میانی بسیار ضروری است.

به گفته وی نیاز به بیش از 20 میلیارد دلار برای رسیدن به اهداف 1404 در این صنعت ضرورت این امر را مشهود می‌سازد.

مدیر سرمایه‌گذاری‌های هلدینگ خلیج‌فارس در رابطه با نرخ دلار گفت: از آنجا که دولت بازیگر اصلی است و اینک در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری و همچنین مذاکرات وین قرار داریم تخمین دقیقی نمی‌توان زد، ولی با دلار میانگین 21هزار تومان که به نظر می‌رسد چندان از میانگین قیمت سال 1400 انحراف نداشته باشد شرکت‌های بورسی در این صنعت بدون احتساب هلدینگ‌ها در حدود 95 هزار میلیارد تومان سود خواهند ساخت. (فقط سود ناشی از تولید محصولات در نظر گرفته شده و مثلا بخشی از سود پارس ناشی از آریا ساسول در نظر گرفته نشده است) و این عدد برای کل صنعت در حدود 125 هزار میلیارد تومان تخمین زده می‌شود.

وی تصریح کرد: بسیاری از شرکت‌های این صنعت دارای نسبت قیمت به عایدی در حدود 5 و حتی پایین‌تر هستند.

ذاتعلی‌فرد در پایان اضافه کرد: پیش‌بینی قیمت محصولات تولیدی این صنعت در سال 1400 در حال حاضر بنا بر آخرین گزارش‌های موسسات معتبر در این صنعت مانند IHS  ICIS و Platts  با قیمت های سه ماه پایانی سال 1399 متفاوت نخواهد بود.