مهم‌ترین خبر بانک صادرات در این زمینه، اعلام طرحی متفاوت برای ایجاد اعتبار در صنعت پتروشیمی ‌بود که به نظر می‌رسد برای فعالان این صنعت گوشنواز باشد.  امیر یوسفیان، نایب رئیس هیات‌مدیره بانک صادرات ایران در یک نشست تخصصی در حاشیه این همایش در تشریح این الگوی متفاوت تامین مالی گفت: بانک صادرات قصد دارد زنجیره تامین مالی در صنعت پتروشیمی ‌را با استفاده از اعتبارات اسنادی ریالی به نحوی سامان دهد که دیگر نیازی به تنزیل آنها نباشد و چرخش اعتبارات اسنادی ریالی این بانک در بخش‌های مختلف اقتصاد، گشایش‌های بیشتری را در زنجیره تامین مالی موجب شود. نایب رئیس هیات‌مدیره بانک صادرات خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی دیگر نظام بانکی نباید از الگوهای قدیمی ‌برای تامین مالی استفاده کند و باید راهکارهای جدید آزموده شود. وی یادآور شد: پس از تحریم‌ها دیگر یوزانس، فاینانس و ریفاینانس از مبادلات تجاری در ایران حذف شده و موجب شده تا قیمت تمام شده کالا و مواد اولیه به شدت افزایش یابد و به همین دلیل کمتر تولیدکننده‌ای کالای خود را به صورت نسیه می‌فروشد و این امر موجب شده تا قدرت خرید تولیدکنندگان کاهش و مراجعه آنها به نظام بانکی افزایش یابد. وی تاکید کرد: به همین دلیل بانک صادرات با رونمایی از طرح طراوت، جانشینی برای یوزانس، فاینانس و ریفاینانس عرضه کرده و با استقبال بسیار مناسبی هم روبه‌رو شده است به طوری که در ۱۰ ماه سال ۹۹ بیش از ۳۵۰ هزار میلیاردریال اعتبارات اسنادی ریالی از سوی این بانک صادر و تنزیل شده که نقش مهمی‌ در تامین زنجیره مالی بخش‌های مختلف اقتصادی داشته است.

به گفته یوسفیان، بانک صادرات با طرح طراوت، نسیه‌فروشی را احیا و با ساز و کار این طرح،  سرمایه در گردش را برای خرید و فروش، جایگزین یوزانس و ریفاینانس کرده و از طرح طراوت توسعه هم اعتبار لازم را  برای خرید ماشین‌آلات در قالب فاینانس در اختیار متقاضی قرار می‌دهد و در سررسید اعتبارات اسنادی می‌توان  به صورت ۳۶ ماهه از این اعتبارات استفاده کرد. به گفته وی به این ترتیب شرایط خرید مواد اولیه به صورت اعتباری و یکساله در بانک صادرات فراهم شده و همچنین ریسک فروش کالا به صورت نسیه در این روش اندک است و در صورت تنزیل اعتبارات اسنادی ریالی، امکان دریافت  نقدی اعتبار هم فراهم است. ضمن اینکه ریسک اعتبارسنجی مشتریان هم کاهش یافته و بانک دغدغه این مساله را برای مشتریان به حداقل رسانده است. نایب رئیس هیات‌مدیره بانک صادرات در عین حال تاکید کرد این بانک در پی آن است که اعتبارات اسنادی ریالی گشایش شده توسط بانک صادرات تنزیل نشود بلکه با چرخش این اعتبارات اسنادی در بخش‌های مختلف اقتصادی و صنعتی، ضمن احیای منش نسیه‌فروشی، اعتبار به نحو بهتری به وجود آید. به گفته یوسفیان چنانچه  این الگو به روش مطلوبی عملیاتی شود، هزینه سربار هیچ تولیدکننده‌ای برای تامین مالی از این طریق  بیش از ۴درصد نخواهد بود.

حجت‌اله صیدی، مدیرعامل بانک صادرات ایران نیز در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه گفت: به منظور ظرفیت‌سازی در رقابت با برخی کشور‌های همسایه باید تا پنج سال آینده سالانه حداقل برای ۵میلیون تن تولید محصولات پتروشیمی‌ تامین مالی صورت گیرد که به نظر می‌رسد طرح طراوت این بانک، الگوی مناسب و تجربه قابل قبولی در این زمینه باشد. به گفته وی قرار بود ایران در سال ۱۴۰۰ از مهم‌ترین رقیب خود در منطقه پیشی بگیرد در حالی که تا پنج سال آینده باید حدود ۸ تا ۱۰ میلیون تن ظرفیت ایجاد شود تا بخشی از عقب‌ماندگی ما جبران شود. وی یادآور شد: در حال حاضر حجم تولید محصولات پتروشیمی‌کشور نزدیک به ۴۰ میلیون تن از کشورهای رقیب همسایه کمتر است و با وجود اقتصاد بزرگ کشور، جمعیت زیاد، موقعیت جغرافیایی و نهادهای علمی‌، فنی و تخصصی، تولید ناخالص داخلی  ما در این زمینه نصف برخی از این کشورهاست، بنابراین باید برای رسیدن به سطح کشورهایی نظیر کشور خودمان، حدود ۶۰۰ میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی داشته باشیم و از این میزان حداقل ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیارد دلار از صنعت پتروشیمی‌ عاید ما شود. به گفته وی چهار بانک حاضر در این نمایشگاه بیش از ۶۰میلیارد دلار منابع مالی دارند و اگر بتوان حداقل ۱۰درصد آن را به حمایت از صنعت پتروشیمی ‌اختصاص داد، تولید ۲۵ میلیون تن محصولات این صنعت در افق پنج ساله محقق خواهد شد. مدیرعامل بانک صادرات طرح طراوت این بانک را الگویی مناسب برای تحقق این چشم‌انداز دانست و افزود: با استفاده از الگوی تامین مالی، اعتباری و زنجیره‌ای همچون طرح طراوت با اختصاص یک واحد منابع مالی می‌توان سه واحد اعتبار تامین کرد و به واسطه همراهی چند بانک با تخصیص یک تا ۲ میلیارد دلار نقدی، می‌توان حدود ۳ تا ۴ میلیارد دلار گردش مالی در صنعت پتروشیمی‌ به‌وجود آورد.

 سهم ۸۵درصدی ساخت داخل

علی آقامحمدی، رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم یکی از بازدیدکنندگان این نمایشگاه بود. آقامحمدی با حضور در غرفه بانک صادرات در  این نمایشگاه در گفت‌وگو با مدیر عامل بانک صادرات، شیوه جدید مدیریت تامین مالی این بانک را برای تامین مالی طرح‌های نفت، گاز و پتروشیمی ‌نشان‌دهنده رویکردی مثبت و ورودی نوآورانه دانست. به گفته وی جهت‌گیری بانک صادرات به سمت این بخش اقدامی ‌مثبت است، زیرا این رشته از صنعت ریسک‌هایی مانند عدم بازگشت سرمایه ندارد. وی با بیان اینکه حسن این گونه تامین مالی، تولید سریع ثروت و رفع مشکلات در جریان اجرای پروژه‌هاست، گفت: با این الگو، سازندگان داخلی توان رقابت با تولیدکنندگان خارجی را خواهند داشت و این بازار، سهم ایرانی‌ها خواهد شد. به گفته وی با  این اقدام ۸۵درصد صنعت پتروشیمی‌، ساخت داخل خواهد بود. آقامحمدی عملکرد بانک صادرات در طرح اوراق «گام» را هم که به تازگی در بانک‌ها آغاز شده مثبت ارزیابی کرد و افزود: در این طرح هم بانک صادرات منابع مناسبی را در اختیار ایران خودرو قرار داد و چنانچه طرح پرداخت زنجیره‌ای ادامه یابد، شاهد تحولات چشمگیری در صنایع بزرگ داخلی به ویژه صنعت پتروشیمی ‌خواهیم بود. مدیرعامل بانک صادرات هم در این دیدار گفت: بانک صادرات بعد از اینکه توانست از زیان انباشته به سود برسد و سهم خود را در بازار یک و نیم درصد افزایش دهد، نقش بزرگی در توسعه اقتصادی کشور برای خود تعریف کرده است. وی با بیان اینکه سهم مناسبی از منابع بانک صادرات به صنایع پیشران اختصاص یافته افزود: در سال ۹۹ مبلغ ۱۵هزار میلیارد تومان به شکل نقدی در حوزه‌های زیربنایی هزینه شد و این طرح با سه برابر گردشی که دارد و با مبلغی بین ۴۵ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان به صورت اعتباری، پیشرفت پروژه‌های نفت، گاز، پتروشیمی‌، فولاد و سیمان را موجب خواهد شد.

 دو تفاهم‌نامه تا سقف ۲۰۵هزار میلیارد ریال

همزمان با برگزاری دومین نمایشگاه و همایش تخصصی حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی ‌در جزیره کیش، تفاهم‌نامه  همکاری بانک صادرات ایران با شرکت صنایع پتروشیمی‌ خلیج‌فارس و انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران (استصنا) هم به امضا رسید. تفاهم‌نامه بانک صادرات با شرکت صنایع پتروشیمی ‌خلیج‌فارس توسط حجت‌اله صیدی، مدیرعامل بانک صادرات و جعفر ربیعی، مدیرعامل این شرکت امضا شد. بر اساس این تفاهم‌نامه، سقف تسهیلات و تعهدات بانک صادرات ایران تا ۱۰۰هزار میلیارد ریال افزایش می‌یابد. همچنین سقف میزان گشایش اعتبارات اسنادی داخلی ریالی به این شرکت و شرکت‌های تابعه به ۵۰ هزار میلیارد ریال و سقف صدور انواع ضمانت‌نامه برای این شرکت تا ۲۰هزار میلیارد ریال ارتقا داده شده است. بر اساس تفاهم‌نامه بانک صادرات با انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران (استصنا) نیز سقف تسهیلات، صدور ضمانت‌نامه و گشایش  اعتبارات اسنادی ریالی و ارزی به ۳۵هزار میلیارد ریال می‌رسد. ارائه انواع خدمات و درگاه‌های بانکداری الکترونیک نیز از دیگر  مفاد این تفاهم‌نامه بود که به امضای مدیرعامل بانک صادرات ایران و مجید محمدپور، رئیس هیات مدیره استصنا رسید.