شهرام سلطانی، مدیرعامل شرکت اپال پارسیان، هدف از تاسیس این شرکت را  تولید سالانه پنج میلیون تن کنسانتره و پنج میلیون تن گندله در منطقه سنگان ذکر می‌کند  و می‌گوید: بهره‌برداری از کارخانه ۶/ ۲میلیون تنی کنسانتره در سال ۱۳۹۴ آغاز شد و ظرفیت آن در سال ۱۳۹۶ به ۲/ ۳ میلیون تن رسید. ناگفته نماند که وقتی کارخانه گندله‌سازی تحویل شرکت اپال پارسیان شد، حدود ۱۸درصد پیشرفت فیزیکی داشت و با تمهیدات شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان، پروژه ظرف مدت کوتاهی به بهره‌برداری رسید.

به گزارش خبرنگار بخش خراسان «دنیای‌اقتصاد»، قرارداد این پروژه گندله‌سازی در سال ۱۳۸۹ توسط سازمان ایمیدرو با پیمانکار خارجی منعقد شده بود، اما به علت تحریم‌هایی که علیه ایران وضع شد، پیمانکار خارجی در سال ۱۳۹۳ از پروژه خارج شد. سلطانی در این‌باره می‌گوید: در نهایت شرکت اپال پارسیان و سرمایه‌گذاری پارسیان با تکیه بر پیمانکاران داخلی توانستند برای اولین بار کارخانه گندله‌سازی را بومی‌سازی کرده و در کشور بسازند. در واقع، حدود ۷۰درصد تجهیزات کارخانه گندله‌سازی ساخت داخل است و این اتفاق برای اولین بار با بومی‌سازی بخش زیادی از قطعات رقم خورد. ۳۰درصد باقی‌مانده هم تجهیزات بزرگ پروژه مثل گیربکس‌ها و الکتروموتورهاست که همه کشورهای دارای کارخانه فولاد آن را از آلمان خریداری می‌کنند. کارخانه گندله‌سازی اپال پارسیان ظرف مدت ۵/ ۲ سال به بهره‌برداری رسید. همان زمان مسعود سمیعی‌نژاد، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان، یکی از اهداف ایجاد این کارخانه را جلوگیری از خام‌فروشی خواند؛ زیرا پیش از آن، سنگ‌آهن منطقه سنگان به بنادر جنوبی منتقل می‌شد و به صورت خام به کشورهایی که تکنولوژی تولید کنسانتره و گندله را داشتند، فروخته می‌شد؛ اما با ایجاد شرکت‌های کنسانتره و گندله در منطقه سنگان، خوراک مجتمع‌های فولاد مبارکه، میانه، خراسان، سبزوار و دیگر شرکت‌های فولادی تامین شد.

 اثرگذاری در معیشت مردم منطقه

منطقه سنگان خواف تا پیش از توسعه معادن و شرکت‌های معدنی، یکی از مناطق محروم خراسان رضوی به شمار می‌رفت اما راه‌اندازی واحدهای صنعتی و معدنی در این منطقه، در زندگی مردم آن تاثیر گذاشت. به گفته مدیرعامل شرکت اپال پارسیان، با توجه به اینکه یکی از تاکیدات شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان، تامین نیرو از مناطق بومی ‌بود، هم‌اکنون ۹۰درصد نیروهای شاغل در این مجموعه از استان خراسان رضوی هستند که ۶۰درصد از این تعداد از شهرستان‌های سنگان، خواف، نشتیفان، رشتخوار و... هستند.

سلطانی درباره مسوولیت‌های اجتماعی این شرکت می‌گوید: یکی از تاکیدات شرکت‌های اپال پارسیان و سرمایه‌گذاری پارسیان، بحث مسوولیت‌های اجتماعی در منطقه است؛ یکی از مباحث ما در ایفای این مسوولیت‌ها در حوزه حمل‌ونقل و جاده است؛ بر همین اساس، پارسال ۱۰میلیارد تومان اعتبار برای دوبانده کردن محور سنگان به تربت حیدریه هزینه شد. همچنین، مبلغ زیادی در راستای مقابله با شیوع کرونا در بحث بهداشت و سلامت پرداخت شده که از جمله آن می‌توان به تکمیل اورژانس بیمارستان خواف و تامین برخی لوازم و تجهیزات مورد نیاز خانه‌های بهداشت شهرستان اشاره کرد. وی می‌افزاید: فعالیت در حوزه آب‌رسانی به برخی روستاها و کمک به آزادی زندانیان جرائم غیرعمد از دیگر فعالیت‌های این شرکت در راستای ایفای مسوولیت‌های اجتماعی بوده است. همچنین، در بحث مواسات و همدلی با اقشار کم‌درآمد و آسیب‌پذیر از کرونا، ۱۱هزار بسته معیشتی به ارزش ۷میلیارد تومان در اختیار ستاد مواسات قرار دادیم و به نهادهای انتظامی، نظامی، آموزشی و ورزشی نیز کمک کرده‌ایم.

 کاهش مصرف آب در تولید کنسانتره

به گفته مدیرعامل شرکت اپال پارسیان، یکی از اقداماتی که این شرکت در راستای بهینه کردن مصرف آب انجام داده، بازچرخانی سیستم آبی در کارخانه است؛ به‌طوری‌که سیستمی‌ در سد باطله تعبیه شده که آب را به کارخانه برگشت می‌دهد و بر همین اساس، میزان آبی که در سال ۱۳۹۴ برای هر تن کنسانتره مصرف می‌شد، امروز به نصف رسیده است. سلطانی درباره برنامه‌های توسعه این شرکت می‌گوید: ایجاد کارخانه ۴/ ۲ میلیون تنی کنسانتره در سال ۱۳۹۵ آغاز شد؛ اما پیمانکار خارجی در سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ با تشدید تحریم‌ها، از اجرای کار سر باز زد و با شرکت آسکوتک که از زیرمجموعه‌های ایمیدرو است، در این زمینه قرارداد بسته‌ایم و کار آن با جدیت در حال پیشروی است.  قطعات این کارخانه در حال ساخت و پیمانکار داخلی هم مشغول به کار است تا این واحد را ظرف یک سال و نیم آینده به بهره‌برداری برسانیم. با راه‌اندازی کارخانه ۴/ ۲ میلیون تنی کنسانتره، حدود ۵۰۰ نفر اشتغال مستقیم و ۲۵۰۰ نفر اشتغال غیرمستقیم خواهیم داشت. سلطانی یادآور می‌شود: در سال ۱۳۹۷ صادرات گندله داشتیم اما این حوزه را به دستور شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان متوقف کردیم؛ زیرا شرکت‌های داخلی به این گندله نیاز دارند و سعی می‌کنیم با تهیه ۵میلیون تن کنسانتره، به تامین نیاز گندله سایر واحدها بپردازیم.

 هنوز برای عرضه از طریق بورس اقدامی ‌نشده است

مدیرعامل اپال پارسیان در پاسخ به سوالی  درباره ورود این شرکت به بورس و عرضه محصولات از طریق بازار سرمایه تصریح می‌کند: وزارت صنعت سالانه سهمیه‌ای برای توزیع محصولاتمان برای ما تعیین می‌کند؛ به طور مثال، عرضه یک میلیون تن گندله به فولاد مبارکه، یک میلیون تن به فولاد سبزوار و ۸۰۰ هزار تن به فولاد خراسان را در برنامه ما قرار می‌دهد و چون عرضه تولیدات ما از طریق وزارتخانه سهمیه‌بندی شده و عرضه محصولات فولادی در بورس هم به تازگی آغاز شده است، هنوز اقدامی ‌برای فعالیت در بورس نکرده‌ایم و اگر در آینده تولید مازاد بر سهمیه تعیین‌شده داشته باشیم، حتما در بورس عرضه خواهیم داشت.