به گزارش روابط‌عمومی ایمیدرو، طرح پژوهشی انجام‌شده در زمینه احیای معادن کوچک و متوسط با مشارکت شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران و گروه مهندسی معدن دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی قزوین صورت گرفته و در آن به ۷ چالش عمده در این بخش اشاره شده است.

از جمله این چالش‌ها، «نبود پشتیبانی فنی و ارائه تضمین مناسب برای دریافت تسهیلات»، «تجهیز و تامین ماشین‌آلات موردنیاز استخراج و فرآوری»،

«عدم شناسایی سرمایه‌گذار مناسب و نبود سازوکار تعاملی مناسب بین سرمایه‌گذار و سرمایه‌پذیر» و «نبود بانک اطلاعاتی جامع و کامل معادن کوچک» است.

همچنین، «نبود تمایز بین قوانین معادن کوچک و معادن بزرگ‌مقیاس»، «نبود ارتباط و پشتیبانی امکانات و زیرساخت‌ها توسط معادن بزرگ‌مقیاس» و «تعدد سیاست‌گذاران و ناهماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی و صدور بخشنامه‌های متعدد و بعضا متناقض»، از دیگر چالش‌های اصلی پیش‌روی احیای معادن کوچک در طرح پژوهشی مذکور نام‌‌برده شده است.

در بخش دیگری از این مطالعه، از مشکلات مدیریتی این بخش نظیر نامشخص بودن ساختار سازمانی و جایگاه یک مجموعه به عنوان متولی مدیریت معادن کوچک و تفسیرهای متفاوت از قوانین در سازمان‌های درگیر معادن به عنوان موانع اصلی پیش‌روی احیای معادن کوچک مطرح شده است.

این طرح پژوهشی، راهکارهایی همچون «ایجاد صندوق حمایت از توسعه معادن کوچک با شرایط وام‌دهی مناسب و پذیرش اوراق بهادار معدنی به‌عنوان وثیقه اخذ تسهیلات»، «الزام به استانداردسازی فعالیت‌ها و ارزیابی‌ها در معادن کوچک منطبق بر استانداردهای جهانی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی» و «نحوه حمایت مجموعه‌های بزرگ معدنی از معادن کوچک» را برای احیای معادن کوچک و متوسط کشور پیشنهاد داده است.