وی با اشاره به جایگاه اقتصادی معادن به‌خصوص در اقتصاد بدون نفت اظهار کرد: در دوره‌ای که مس به‌عنوان یکی از فلزات پرتقاضا و ارزشمند شناخته می‌شود بهره‌برداری از این معدن می‌تواند شکوفایی اقتصادی را به دنبال داشته باشد و اشتغال‌زایی و درآمد خوبی را برای کشور و منطقه ایجاد کند. به گفته مختاری سازمان صمت نیز این موضوع را تایید کرده است و بر اساس برنامه‌هایی که بهره‌بردار ارائه کرده فعالیت و آغاز به‌کار معدن برای روستاییان امتیازات و دستاوردهای بسیار زیادی ایجاد می‌کند که در بخش راهسازی، عمران و ‌آبادی، زیرساخت‌ها، آموزشی و درمانی است. این سرمایه‌گذار در بخش معدن درباره اعتراض روستاییان منطقه نیز به خبرنگاران گفت: زمانی که معدن برای استخدام و به‌کارگیری بومیان در آغاز فعالیت معدن آگهی داده است ۱۲۰۰ نفر از روستاییان اعلام آمادگی کرده‌اند که در صورت آغاز به کار این بخش عمده بومیان منطقه دارای شغل پایدار خواهند شد.

مختاری همچنین تصریح کرد: با آغاز بهره‌برداری معدن و تحویل ماده اولیه به صنعت کشور عوارضی نیز برای دهیاری روستا در نظر گرفته ‌شده که به‌حساب دهیاری واریز خواهد شد و نقش عمده‌ای در آبادانی این روستا دارد. وی با تاکید مجدد بر صدور تمام مجوزهای قانونی برای فعالیت معدن اعلام کرد: سرمایه‌گذاران و بهره‌بردار به‌هیچ‌عنوان قصد ندارد با استفاده از قدرت قانون در منطقه فعالیت اقتصادی خود را آغاز کند، بلکه به دنبال تعامل و تفاهم با بومیان منطقه است چون یقین داریم این نوع ارتباط پایدارتر و سازنده‌تر است. به گفته مختاری اینکه برخی اعلام می‌کنند منابع آب منطقه آلوده‌شده یا اینکه مراتع منطقه آلوده‌شده است کاملا اشتباه و غیرکارشناسی است درحالی‌که بهره‌بردار حتی به روستاییان اعلام کرده از سهم آب کارخانه فرآوری خط لوله‌ای برای تامین آب شرب بهداشتی روستا اختصاص خواهد داد. وی درباره تکمیل طرح کارخانه فرآوری نیز به خبرنگاران گفت: اگرچه امروز در گام اول یعنی آغاز بهره‌برداری هستیم، اما بر اساس برنامه‌های توسعه‌ای کارخانه فرآوری مس در دستور کار قرار دارد که بر اساس بالاترین سطوح فناوری‌های نوین و تنها با استفاده از آب و ماده‌ای استخراج‌شده از درخت کاج خواهد بود، بنابراین فعالیت این کارخانه هیچ نوع آلودگی برای منطقه ایجاد نمی‌کند و می‌تواند کنسانتره با عیار ۳۰ درصد تولید و در راستای تامین ماده اولیه موردنیاز صنایع پایین‌دستی به بازار عرضه کند.

عضو هیات‌مدیره  این معدن معتقد است درحالی‌ که این امتیاز بسیار بالای معدنی در منطقه وجود دارد متاسفانه به دلیل ارائه اطلاعات اشتباه به روستاییان برخی از بومیان نه‌تنها جلوی فعالیت سرمایه‌گذار را گرفته‌اند، بلکه در مواردی به ماشین‌آلات معدن آسیب زده‌اند که واقعا نه‌تنها منصفانه نیست، بلکه کاملا غیرقانونی است. مختاری با اشاره مجدد به مجوزهای صادر شده برای بهره‌برداری گفت: ما طبق قوانین وظایف خود را انجام دادیم و می‌دهیم و حتی منطقه نیز از آن بهره‌مند خواهد شد. حتی بخشی از درآمد به دهیاری روستا واریز خواهد شد که پروژه‌های عمرانی در آنجا صورت می‌پذیرد و از طرفی جذب نیرو نیز از آن روستا خواهد بود. به گفته مختاری، این اتفاق و درگیر شدن بهره‌بردار با موارد حاشیه‌ای عاملی شده تا کل پروژه درخطر لغو مجوز قرار گرفته باشد که  با توجه به شرایط موجود کشور و تحریم نفتی به‌هیچ‌عنوان منطقی نیست و اقتصاد ملی کشورمان را با مشکل مواجه می‌کند  و هم‌اکنون از تمامی مسوولان تقاضا داریم نسبت به برطرف شدن مشکل گام‌های موثرتری بردارند. وی تصریح کرد:  متاسفانه روستاییان اطلاعات کافی از فرآیند و برنامه‌ریزی بهره‌بردار ندارند یا اطلاعات غلطی به آنها داده‌شده است و به روند جلوگیری از کار تاکید دارند.

عضو هیات‌مدیره معدن یادشده  در ادامه گفت: اگر روستاییان خواسته‌های دیگری داشته باشند ما خوشحال می‌شویم به‌صورت قانونی به آنها گوش کنیم و در حد توانمان آنها را اجرا کنیم و علاقه‌مندیم در آبادانی روستا نیز سهیم باشیم. وی معتقد است احتمالا تحریکاتی وجود داشته باشد که یافتن آن تحریکات با مراجع قانونی و قضایی است که منشأ آنها را پیدا کند، ما فقط در تلاش هستیم بهره‌برداری را شروع کنیم، بیشتر نظرمان به حل مسالمت‌آمیز این موضوع است. کارشناس محیط‌زیست نیز در ادامه جلسه  با اشاره به بررسی‌های انجام‌شده در این معدن به خبرنگاران گفت: بر اساس مجوزها و آزمایش‌هایی که انجام‌شده این پروژه کوچک‌ترین مشکل زیست‌محیطی نداشته و آنچه باعث سوءتفاهم شده روند بررسی پروژه سد باطله و همچنین کارخانه فرآوری است.

مرجان اسدی در ادامه افزود: البته مراحل بررسی این پروژه هم با سخت‌گیری‌های قانونی سازمان محیط‌زیست در جریان است که به‌زودی نتایج آن اعلام می‌شود که خوشبختانه تا این لحظه ازنظر محیط‌زیستی این دو پروژه که کاملا مجزا از خود معدن و موضوع بهره‌برداری از آن است نیز مشکل محیط‌زیستی نداشته است. این کارشناس محیط‌زیست معتقد است بررسی‌ها کاملا نشان می‌دهد حتی از نظر حیات‌وحش و منابع طبیعی نیز معدن خطری برای منطقه ندارد و مشکلی برای حفاظت از گونه‌های گیاهی و جانوری هم ایجاد نمی‌کند. اسدی در پایان تصریح کرد: بر اساس تایید کارشناسان سازمان حفاظت از محیط‌زیست این پروژه در بخش مناطق حفاظت‌شده نیست و معدن دالی در منطقه پلنگ دره بر اساس تمام اسناد و مدارک بدون مشکل محیطی‌زیستی می‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد.