به بیان دیگر موارد افشا‌ دامنه بسته‌ای ندارد و هر خبری را که مدیران شرکت احساس کنند می‌تواند بر جریانات مالی شرکت اثرگذار باشد، می‌تواند به‌عنوان اطلاعات با اهمیت منتشر کنند.  در بخش سوم و ماده ۱۳ این دستورالعمل برخی از مصادیق اطلاعات مهم آورده و درباره آن گفته شده که ناشر موظف است این‌گونه اطلاعات را افشای فوری کند. این اطلاعات در ۴ بخش کلی شامل رویدادهای موثر بر فعالیت مالی و نتایج عملکرد ناشر، تصمیمات و شرایط موثر بر ساختار سرمایه و تامین منابع مالی ناشر، تغییر در ساختار مالکیت ناشر و سایر اطلاعات مهم موثر بر قیمت اوراق بهادار ناشر طبقه‌بندی شده است.

اخبار روز گذشته

روز گذشته اخبار ۴ شرکت بورسی که همه آنها در گروه ب اطلاعات بااهمیت قرار دارند، منتشر شد. یکی از اینها، شرکت کارخانه‌های تولیدی و صنعتی ثابت خراسان(قثابت) بود که از انجام افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی اراضی و سرمایه‌گذاری‌ها(دارایی‌های استهلاک ناپذیر) خبر داده بود. مشخص است که این اطلاعیه موارد اخبار مربوط به افزایش سرمایه شرکت‌ها نیست، چون در این صورت در بخش اطلاعات بااهمیت منتشر نمی‌شد. در این اطلاعیه همان‌طور که در پیوست آن هم آمده، اعلان شده است که با تصمیمات هیات مدیره جدید و با کسب نظر سهامداران عمده مبنی بر عدم تحمیل هزینه استهلاک ناشی از تجدید ارزیابی دارایی‌های استهلاک‌پذیر و ممانعت از آثار سوء بر سود و زیان سنوات آتی شرکت، قرار شده که افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌های این شرکت فقط از محل اراضی و سرمایه‌گذاری‌ها یعنی همان دارایی‌های استهلاک‌ناپذیر انجام گیرد.

مورد دوم اطلاعیه‌ها از سوی گروه بهمن (خبهمن) منتشر شده است. در اطلاعیه این شرکت نتایج گزارش‌های ارزیابی دریافتی از هیات کارشناسان درخصوص افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها به اطلاع سهامداران رسیده است. در پیوست این گزارش لیست ۱۹ شرکت که گروه بهمن در آنها سرمایه‌گذاری بلندمدت داشته به همراه بهای تمام شده، درصد سرمایه‌گذاری، کل ارزش کارشناسی، درصد سهم شرکت از مبلغ کارشناسی و مبلغ مازاد قید شده است. طبق این جدول بهای تمام شده این سرمایه‌گذاری‌ها ۹۰۲ میلیارد تومان و کل ارزش کارشناسی آنها ۲۶۴۴هزار میلیارد تومان بوده است. درصد سهم شرکت از مبلغ کارشناسی هم ۱۹۶۸ و مبلغ مازاد آن ۱۸۷۹ میلیارد تومان عنوان شده است.

 در این ارتباط شرکت بهمن دیزل (خدیزل) نیز در اطلاعیه‌ای جداگانه نتایج گزارش‌های ارزیابی دریافتی از هیات کارشناسان رسمی دادگستری درخصوص افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها برای طبقه زمین و ساختمان را ارائه کرده است. طبق این اطلاعیه ارزش دفتری این املاک ۳۷ میلیارد تومان و ارزش کارشناسی آن ۹/ ۱۲۱ میلیارد تومان عنوان شده است. بنابراین تفاوت تجدید ارزیابی برای شرکت مبلغ ۹/ ۱۱۸ میلیارد تومان خواهد بود. این شرکت همچنین اضافه کرده است که درنظر دارد علاوه بر مبالغ فوق، افزایش سرمایه از محل سود انباشته به مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان را در دستور کار خود قرار دهد. اطلاعیه بعدی دیروز مربوط به معدنی دماوند (کدما) است که موضوع آن اینگونه عنوان شده است: «تغییر در مفاد هر نوع اطلاعیه بااهمیتی که قبلا منتشر شده است».

آن‌طور که در این اطلاعیه آمده است، دلایل این تغییرات  اقدامات انجام شده شرکت در چارچوب الزامات و استانداردهای سازمان منابع طبیعی و محیط زیست کشور بوده است. در شرح این تغییرات هم به ارائه اقدامات انجام شده به مراجع ذی‌ربط در جهت رفع تعلیق فعالیت معدن سرب دونا اشاره شده است.