تمرکز عملیات اکتشافی گل‌گهر در سه پهنه

این شرکت در حال حاضر برای اکتشاف و توسعه معادن سه پهنه؛ منطقه گل‌گهر، پهنه بم و ناحیه ایران مرکزی را به طور جدی دنبال می‌کند که مجموع عملیات حفاری در این مناطق بیش از ۸۳هزار متر گزارش می‌شود.

بر اساس حفاری‌های اکتشافی انجام شده در سه آنومالی شماره ۷، ۱۱ و ۱۲ منطقه گل‌گهر میزان ذخیره قطعی و احتمالی در این سه منطقه به ترتیب ۱۳۵ و ۷۳ میلیون تن برآورد شده است. در همین رابطه سید محسن نبوی، معاون سرمایه‌گذاری و امور شرکت‌های شرکت گل‌گهر با اشاره به اینکه سایر طرح‌های اکتشافی شرکت در مرحله مقدماتی قرار دارند، گفت: پهنه‌های ۱۱ و ۱۳ (استان کرمان)، پهنه گناباد (استان خراسان رضوی)، محدوده مشتقین نیر (اردبیل)، محدوده شیرین بلاغ نقده (استان آذربایجان غربی) از دیگر پهنه‌های اکتشافی است که در دستور کار توسعه معادن و اکتشاف گل‌گهر جای دارد.

وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» مبنی بر اینکه میزان ذخایر متعلق به گل‌گهر و پیش‌بینی میزان ذخایر قطعی معادن قابل برداشت از سوی این شرکت چقدر است، تصریح کرد: در منطقه گل‌گهر ۶ توده معدنی شناسایی شده وجود دارد که در مجموع ۸۷۵ میلیون تن ذخایر از آنها باقی مانده و قابل برداشت است. وی ادامه داد: از این مقدار سهم شرکت گل‌گهر ۲۷۰میلیون تن است که توده جنوبی معدن شماره ۳ با ذخیره ۳۵۰میلیون تن هنوز واگذار نشده است. وی بر این باور است که در صورت تعیین تکلیف این توده بزرگ معدنی شناسایی شده، سهم شرکت گل‌گهر افزایش خواهد یافت.

نبوی با اشاره به این مطلب که شرکت گل‌گهر تولید سنگ دانه‌بندی ندارد درباره میزان مصرف سالانه سنگ‌آهن دانه‌بندی خاطرنشان کرد: شرکت گل‌گهر اگر چه سنگ دانه‌بندی تولید نمی‌کند، اما برای تامین سنگ موردنیاز خود، سالانه حدود ۱۷میلیون تن سنگ از معادن دیگر خریداری می‌کند. وی افزود: این در حالی است که در حدود ۹میلیون تن از معادن متعلق به خود استخراج دارد. نبوی ادامه داد: این به آن معناست که برای تغذیه خطوط تولید کنسانتره خود معادل ۲۷میلیون تن سنگ‌آهن تامین می‌کند.

وی در پایان درباره فروش داخلی و صادراتی سنگ‌آهن و کنسانتره شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در سال ۱۳۹۹ عنوان کرد: این شرکت بیش از ۱۲میلیون تن گندله و در حدود ۳میلیون تن کنسانتره به مشتریان داخلی فروخته است. در بخش صادرات نیز ۲۰۰هزار تن کنسانتره و ۶۵هزار تن گندله فروش داشته که رقم فروش سال ۹۹ گل‌گهر به بیش از ۱۵میلیون تن محصول (کنسانتره و گندله) به مشتریان داخلی و خارجی می‌رسد.