بهره‌برداری از پروژه‌های بزرگ صنایع معدنی در 1400

محمدمسعود سمیعی‌نژاد مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان گفت: بنگاه‌های اقتصادی در سطح خرد به‌طورقطع تحت‌تاثیر فضای پیرامونی هستند و شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان مستثنی نیست؛ اما باوجودآنکه شاخص‌های فضای کسب‌وکار با توجه به بعضی مشکلات ساختاری، تحریم‌ها و شیوع بیماری کووید-۱۹ درمجموع روند پیشرفت پروژه‌های توسعه‌ای را در سال گذشته تا حدی با کندی روبه‌رو کرد، صنایع سنگین زیرمجموعه این شرکت توانستند با کارآیی حداکثری به تولید ادامه دهند.

وی در مورد اهداف و برنامه‌های سال جدید شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان با توجه به شعار سال تاکید کرد: برنامه این شرکت در سال جدید مبتنی بر تمهید یک اقدام یکپارچه برای به‌ثمر نشاندن پروژه‌های صنایع سنگین معدنی حوزه سنگ‌آهن، صنایع سنگین فولاد، طرح‌ریزی پروژه‌های بزرگ‌مقیاس اکتشاف معادن خصوصا در حوزه فلزات پایه با پتانسیل رشد بالا در سال‌های پیش‌رو و همچنین تکمیل پروژه‌های زیرساختی خصوصا در زمینه فناوری‌های ارتباطی و حمل‌ونقل است.

به گفته وی، مجموعه به‌هم‌پیوسته طرح‌های برنامه‌ریزی‌شده در شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان قطعا علاوه بر تقویت بنیه تولید ملی به‌نوبه خود، اثرات بلندمدت قابل‌توجهی در پایداری سودآوری صنایع زیرمجموعه خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان افزود: رویکرد شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان همواره انتخاب عرصه‌هایی بوده است که حداکثر ارزش‌افزوده ممکن را با توجه به شرایط ایجاد کند؛ به‌عنوان‌مثال صنایع سنگین معدنی زیرمجموعه این شرکت در منطقه سنگان با تمهید راهکار تکمیل چابک پروژه‌ها دقیقا زمانی به بهره‌برداری رسید که ارزش‌افزوده محصولات فرآوری‌شده سنگ‌آهن در بازار جهانی در حداکثر دوساله خود قرار داشت و این شرکت توانست تفاضل ارزش محصولات فرآوری شده را نسبت به خام‌‌فروشی تبدیل به درآمد ارزی و ماشین‌آلات پیشرفته معدنی کند.

وی با اشاره به هدف‌گذاری، موانع تولید و حمایت‌های موردنیاز تصریح کرد: شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان تاکنون موفق‌شده به میزان زیادی از تاثیرپذیری از گلوگاه‌های فضای پیرامونی با برنامه‌ریزی صحیح و پیشگیرانه بکاهد؛ برای مثال هیچ‌یک از صنایع سنگین زیرمجموعه این شرکت در زمان اوج تحریم‌ها به دلیل کمبود ماشین‌آلات یا قطعات سرمایه‌ای دچار وقفه نشد و کارآیی خطوط تولید ما در سال‌های اخیر از راندمان اسمی نیز پیشی گرفته است.

سمیعی‌نژاد با توجه به وابستگی بالای صنایع سنگین به موادخام برای فرآوری، در صورت تداوم تامین مواد اولیه، قطعا همه صنایع سنگین زیرمجموعه این شرکت خواهند توانست رکورد ظرفیت اسمی را با توجه به بومی‌سازی فرآیندهای تولیدی و افزایش راندمان بشکنند.

به گفته وی، برآوردها از صنایع زیرمجموعه نشان می‌دهد اصلی‌ترین گلوگاه‌های تولید برای این صنایع نه ماشین‌آلات و تجهیزات سرمایه‌ای بلکه مواد خام و حامل‌های انرژی ورودی به مدار تولید است که علاوه بر فشار به ظرفیت باعث تحمیل هزینه‌های صریح و ضمنی به صنایع می‌شود. مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان تاکید کرد: طرح‌های منسجم بومی‌سازی با سرعت مناسبی توانست وابستگی به تامین‌کنندگان خارجی را کاهش دهد اما ناکارآیی در تامین مواد اولیه که هیچ ارتباطی به تحریم‌ها یا منابع ارزی کشور ندارد باعث محدود‌شدن پتانسیل تولیدی می‎شود؛ با اطمینان می‌توان گفت همه صنایع سنگین زیرمجموعه این شرکت در صورت رفع این محدودیت‌ها خواهند توانست بین 10 تا 16 درصد بر تولید سالانه خود بیفزایند که رشد قابل‌توجهی در سطح خرد محسوب می‌شود و با توجه به بالادستی بودن این صنایع تاثیر زنجیره‌ای خواهد داشت.

وی معتقد است: تمهید و تدوین یک طرح ملی حمایت از تولید با تمرکز بر ناکارآیی‌های زیرساختی یا گلوگاه‌های بالادستی صنایع می‌تواند اولا راهکاری برای انعکاس بازخورد از صنایع به نهادهای سیاست‌گذار ایجاد کند و ثانیا باعث یک اقدام ملی در جهت رفع این ناکارآیی‌ها و گلوگاه‌ها شود.

سمیعی‌نژاد با اشاره به ایجاد بستر مناسب برای تولید و سرمایه‌گذاری در کشور در شرایط کنونی خاطرنشان کرد چنانچه مفهوم سرمایه‌گذاری را به‌عنوان یک مفهوم محوری در نظر بگیریم؛ به معنای وصل کردن استعدادها و فرصت‌ها به یکدیگر به هدف فعالیت مولد زیربنای رشد محسوب می‌شود.

وی افزود: یکی از روزنه‌های پیشرفت در همه فعالیت‌های بشری، به‌کارگیری اندوخته‌ها برای آینده بهتر و کارآتر است که در واقع در مفهوم سرمایه‌گذاری نهان شده است؛ صدالبته جنس این روزنه می‌تواند مقطعی، کوتاه‌مدت و غیر مولد یا پایدار، بلندمدت و مولد باشد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان تصریح کرد: ادبیات گسترده‌ای هم‌اکنون در مورد سرمایه‌گذاری تاثیرگذار (impact investing) در دنیا شکل‌گرفته است که ناظر بر ابعاد مختلف انتخاب بین گزینه‌های متفاوت سرمایه‌گذاری از منظر آینده‌ای است که برای بنگاه یا کشور می‌سازند؛ بررسی کلی این مفهوم به ما نشان می‌دهد سهم عمده‌ای از سرمایه‌گذاری‌های پایدار، اتفاقا با تولید صنعتی ارتباط می‌یابد.

به گفته وی، شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان از سال 93 تاکنون با ردیابی استعدادهای خموده و فرصت‌های مغفول مانده در صنایع سنگین معدنی، تلاش کرده است به کارآترین شکل ممکن آنها را به یکدیگر وصل کرده و تبدیل به نتایج ملموس و پایدار اقتصادی برای کشور کند.

سمیعی‌نژاد بیان کرد: بازده دارایی (ROA) به‌عنوان نشانگر کار آیی عملیاتی این شرکت در به‌کارگیری دارایی‌ها در تولید صنعتی در سال مالی 98 در سطح 27 درصد قرار داشته است که از گروه صنایع هم‌خانواده جهانی به میزان قابل‌توجهی بالاتر است (برای مثال این نسبت برای شرکت ریو تینتو در سطح 8/ 89 درصد و برای شرکت فورتسکیو در سطح 23/ 85 درصد محاسبه‌شده است).

وی خاطرنشان کرد: برآورد اولیه صورت‌های مالی سال 99 نشان می‌دهد رقم فوق پس از ورود هلدینگ صنایع معدنی زیرمجموعه (شرکت اپال کانی پارس) به بازار سرمایه به حدود 60 درصد جهش کرده است که نشان‌دهنده عملکرد موفق این صنایع در خلق سود پایدار و امیدبخشی بالای این صنایع برای کسب اعتماد بلندمدت سرمایه‌گذاران در بورس است.

وی تصریح کرد: همچنین شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان با انجام مطالعات و طراحی راهکارهای بهینه حمایت از صنایع داخلی، یک رویکرد مبتنی بر سرمایه‌گذاری را در زمینه بومی‌سازی اتخاذ کرده است که با روش متداولی که بومی‌سازی را صرفا محدود به تغییر رویکرد در زنجیره تامین می‌بیند، تفاوت دارد. در رویکرد متداول صرف انتقال استراتژی خرید از تامین‌کننده خارجی به داخلی بومی‌سازی محسوب می‌شود.

به گفته وی، در رویکرد جدید بومی‌سازی مفهومی گسترده‌تر است و علاوه بر تغییر استراتژی خرید مستلزم سرمایه‌گذاری در ظرفیت‌های پنهان دانش‌بنیان به هدف رشد پایدار عمق تولید در فناوری‌های پیشرفته (high-tech) و فناوری‌های سرمایه‌ای است.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان گفت: عملکرد شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان در حمایت از سرمایه‌گذاری‌ مستقل تامین‌کنندگان تکنولوژی‌ مورداستفاده صنایع سنگین زیرمجموعه این شرکت در بعضی از به‌روزترین حوزه‌های تکنولوژی صنعتی مانند کاربرد هوش مصنوعی در عملیات معدنی به محصولات دانش‌بنیان منجر شده است. نتایج حاصل از این باور شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان به توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان طبق برآوردها، منجر به صرفه‌جویی در سطح 30 میلیون یورو در سال مالی 99 شده است. سمیعی‌نژاد تصریح کرد: شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان همچنین با سرمایه‌گذاری ارزی و یورویی جمعا معادل 200/ 3 میلیارد ریال در توسعه زیرساخت‌های ارتباطی صنایع سنگین معدنی کشور مسیری را آغاز کرده است که منجر به افزایش قابل‌توجه کارآیی این صنایع خواهد شد.