اجرای پروژه‌هایی با تضمین بازگشت سرمایه در 1400

مدیرعامل شرکت هامون‌نایزه با اشاره به برنامه‌ها و اهداف این مجموعه تولیدی در حوزه صنایع آب و برق در سال ۱۴۰۰ گفت: در حوزه صنعت آب سیاست اصلی ما در سال‌جاری این است که با استفاده از منابع مالی شرکت و همچنین با استفاده از مشارکت بانکی، پروژه‌هایی را باهدف کاهش هدررفت آب تعریف کنیم تا اجرای این پروژه‌ها بازگشت سرمایه به دنبال داشته باشد.

مجید تکیان در این‌خصوص توضیح داد: به این صورت که دولت با قیمت ترجیحی، آب را در یک منطقه از ما خریداری کند یا آب مازاد در آن منطقه را در اختیار ما قرار ‌دهد و سپس آب را به صنایع بفروشیم و از این محل کسب درآمد کنیم. با این اقدام سرمایه ما در بازه زمانی ۱۰ تا ۱۵ سال بازمی‌گردد و بعدازاین دوره زمانی، کل این درآمد به خود دولت منتقل می‌شود. وی با بیان اینکه به ‌عنوان بخش خصوصی با اجرای چنین طرح‌هایی می‌توانیم باری را از دوش دولت برداریم، افزود: از این طریق می‌توانیم مجموعه خود را فعال کرده و توسعه دهیم؛ همچنین در شرایطی که کشور با کمبود آب مواجه است و فهم درستی از مصرف آب در کشور وجود ندارد، اگر این طرح را به نتیجه برسانیم، در مصرف بهینه آب بسیار موثر خواهد بود. وی همچنین با اشاره به مزایای لوله‌های آب چدن گفت: در همه دنیا اذعان دارند که لوله‌های آب چدن کیفیت و دوام بالاتری دارند و بهترین انتخاب برای آب آشامیدنی بهداشتی هستند. تا جایی‌که اکنون در ژاپن به دلیل تاثیرات منفی لوله‌های پلی‌اتیلن بر سلامتی با آزادسازی میکروپلاستیک‌ها در آب، از لوله‌های چدن نشکن در شبکه کشاورزی خود استفاده می‌کنند. تکیان ادامه داد: این در حالی است که گفته می‌شود در کشور ما به دلیل کمبود بودجه، امکان استفاده از لوله‌های آب چدن حتی در تمام خطوط آب آشامیدنی وجود ندارد. به ‌این‌ترتیب هرگاه که در مجموعه خود درصدد توسعه فروش و افزایش تولید لوله‌های آب چدن برمی‌آییم، با این مساله از سوی مسوولان دولتی روبه‌رو می‌شویم که گفته می‌شود قیمت لوله‌های چدن در مقایسه با سایر لوله‌ها بالاتر است.

وی با تاکید بر اینکه در سال جدید به دنبال یافتن راهکاری برای حل این دغدغه هستیم تا به یک رابطه برد-برد دست‌ یابیم، گفت: به این معنا که هم تولید ما تداوم یابد و اهداف اشتغال و سودآوری برای مجموعه تامین شود و هم برای تولید این زیرساخت مهم در کشور، متریال و مواد موردنیاز تولیدکنندگان تامین شود و به دلیل کمبود بودجه چنین مسائلی مطرح نشود.

تکیان همچنین با اشاره به محصولات جدید این شرکت گفت: امسال یکی از برنامه‌های شرکت، تولید لوله‌های چدن با پوشش خاص است که در حال حاضر تیمی در مجموعه ما در این زمینه در حال فعالیت هستند. در صورت تولید این محصول، شرکت‌های فعال در صنایع پتروشیمی به‌عنوان بخشی از مشتریان ما می‌توانند برای استفاده در تاسیسات داخلی خود یا بازچرخانی آب دریا و انتقال آب دریا برای سیستم‌های خنک‌سازی یا آب‌شیرین‌کن‌ها، از این لوله‌های چدن مقید یا مقاوم به لرزه استفاده کنند. مدیرعامل شرکت هامون‌نایزه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تولیدات این شرکت در حوزه صنعت برق گفت: پایه‌های برق چدن به‌عنوان یکی از محصولات ما طول عمر بالای ۵۰ سال دارند که در مقایسه با پایه‌های سیمانی که در بهترین حالت ۲۰ سال عمر می‌کنند، طول عمر بسیار بیشتری دارند.

وی با اشاره به مزایای این محصول تصریح کرد: از مزایای پایه‌های چدن می‌توان به سبکی وزن، قابلیت استفاده در مناطق و شرایط محیطی سخت، عدم‌نیاز به تعمیرات در درازمدت، عدم‌نیاز به نگهداری‌های خاص، مقاومت در برابر زلزله و وزش باد، اشاره کرد.

وی با بیان اینکه این ویژگی‌های پایه‌های چدن، هزینه‌های بهره‌برداری را به‌‌شدت کاهش می‌دهد، بیان کرد: با نگاهی به طول عمر بالای پایه‌های چدنی، کاملا مشخص است که استفاده از این پایه‌ها اقتصادی بوده و در طول زمان بازگشت هزینه را به‌دنبال دارد.

تکیان با اشاره به اینکه در حاشیه‌های شمالی و جنوبی یا مناطق شرقی کشور که به دلیل آب‌وهوای مرطوب، خاک در این مناطق بسیار خورنده است، پایه‌های چدن نشکن توجیه استفاده دارند، افزود: با این‌حال متاسفانه در این بخش نیز صحبت از نبود بودجه و منابع مالی است و هنوز موفق به استفاده کامل از ظرفیت خود در این بخش نشده‌ایم.

وی یکی از دلایل عمده عدم‌استقبال از این محصول را مربوط به جدید بودن آن دانست و افزود: هر تغییری نیاز به زمان دارد، اما به لحاظ تحولات مثبتی که کاربرد این محصول در صنعت برق به‌وجود خواهد آورد و همچنین به لحاظ مزایای لوله‌های چدن نشکن، کاربرد این محصول می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

تکیان با تاکید بر اینکه استفاده از پایه‌های سیمانی یا چوبی در بازه زمانی بلندمدت هزینه بسیار بیشتری را به دولت تحمیل می‌کند، افزود: هرچند در ابتدا استفاده از پایه‌های چدن نشکن، هزینه اولیه بیشتری را به خریدار تحمیل می‌کند، اما بعدها هیچ هزینه‌ای را برای آنها در بر نخواهد داشت.

به گفته وی، وقتی قرار است یک محصول طول عمر بالایی داشته باشد، طبیعی است که قیمت اولیه آن با محصول دیگری دارای طول عمر کمتر از نصف آن، یکسان نخواهد بود. ضمن اینکه ارزش اسقاطی پایه‌های چدن در پایان دوره استفاده، با توجه به رشد نرخ تورم، چند برابر قیمت خرید آنها خواهد بود و پس از ذوب، مورد استفاده مجدد قرار می‌گیرند.

تکیان با بیان اینکه پایه‌های سیمانی نه‌تنها چنین مزیتی ندارند، بلکه بعد از اتمام طول عمر خود تبدیل به یک عامل خطرناک برای محیط‌زیست نیز می‌شوند، خاطرنشان کرد: حتی امکان تهاتر پایه‌های سیمانی وجود ندارد. در حالی‌‌که ضایعات آهنی را معادل باقیمت یک‌سوم پایه‌هایی که به آنها تحویل می‌دهیم، از شرکت‌ها خریداری می‌کنیم و در عرصه تولید خود مجددا آنها را به کار می‌بریم.

p29 (2)

p29 (3)