ارزان‌سازی در صنعت تاسیسات ساختمان

 تاسیسات الکترونیکی نیز همان‌طور که از نامش پیداست به حوزه برق و روشنایی بازمی‌گردد و می‌توان به مواردی نظیر برق، تلفن، آسانسور، پله‌برقی، نورپردازی و... اشاره کرد. امروزه اغلب سازنده‌ها سعی در ایجاد سازه‌های محکم‌تر برای افزایش عمر ساختمان دارند در حالی ‌که ضعف عمده ناشی از اجرای نادرست تاسیسات ساختمان است؛ بنابراین نحوه احداث تاسیسات ساختمان بسیار مهم است و مالک ساختمان باید دقت کافی را در شکل‌بندی اجزای مهم این تاسیسات داشته باشد و بر اساس استانداردهای جهانی اقدام به ساخت و بهره‌گیری از این اجزا کند. البته برای شکل‌گیری این اتفاق مثبت باید عوامل مختلف دست‌به‌دست هم بدهند. جلوگیری از ساخت یا واردات تاسیسات بی‌کیفیت، استفاده از نیروهای متخصص و سازوکار درست برای نظارت بر فرآیند اجرا از مهم‌ترین این عوامل هستند.

 از اجناس داخلی استفاده کنید

علی عباس‌زاده شهری، مدیرعامل شرکت «آرمان تهویه رسام» به خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: در سال ۹۹ شاهد رکود صنعت ساختمان بودیم و به نظر می‌رسد که صنعت ساختمان در سال‌جاری تحت‌تاثیر برگزاری انتخابات با نوعی تعلل و وقفه مواجه شود، اما معتقدم بعد از مشخص شدن دولت جدید شاهد رونق ساخت‌وساز و به‌ تبع آن تاسیسات خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه افزایش نرخ ارز تاثیر زیادی بر قیمت تاسیسات ساختمان داشته است، می‌افزاید: تقریبا می‌توان گفت قیمت تاسیسات همپای پنج برابر شدن نرخ ارز افزایش‌یافته و قطعا این اتفاق در گرایش بازار به سمت تولیدات ارزان‌تر مانند اجناس چینی بسیار موثر بوده است. متاسفانه اجناس چینی که در صنعت تاسیسات مورداستفاده قرار می‌گیرند فاقد رتبه و ارزش‌گذاری کیفی برای راهنمایی خریداران هستند و این اتفاق در زمان بهره‌برداری مشکلاتی را به وجود می‌آورد. این در حالی است که تولیدات داخلی به‌مراتب کیفیت بالاتری نسبت به اجناس چینی دارند و در صورت نداشتن کیفیت، به‌راحتی مشتریان می‌توانند از تولیدکننده درخواست تعویض یا تعمیر کنند.

 سرپیچی از دستورات ناظر

عباس‌زاده با انتقاد از ورود افراد فاقد صلاحیت به بخش اجرای صنعت تاسیسات تصریح می‌کند: در بخش طراحی و نظارت تاسیسات خوشبختانه شاهد حضور شرکت‌های توانمند و متخصص هستیم که از طریق سیستم ارجاع کار نظام‌مهندسی به مالک معرفی می‌شوند، اما در بخش اجرا این ساماندهی را شاهد نیستیم و حضور غیرمتخصص‌ها به‌کرات دیده می‌شود.

برخی معتقدند دستورات مهندسان ناظر توسط مجریان ساختمان اجرا نمی‌شود. مدیرعامل شرکت «آرمان تهویه رسام» در این خصوص می‌گوید: سرپیچی از نکات مدنظر ناظر تاسیسات در اغلب موارد توسط مالک ساختمان اتفاق می‌افتد و بخش زیادی از این بی‌توجهی ناشی از پیش‌فروش ساختمان در سال‌های قبل است. به این معنا که مالک عملا چند سال پیش واحدهای ساختمان را پیش‌فروش کرده و موظف به تحویل آنها شده است، اما در ادامه هزینه‌های ساختمان مانند نازک‌کاری و تاسیسات چند برابر افزایش‌یافته است و مالک هم برخلاف متن قرارداد اولیه نمی‌تواند این هزینه‌ها را از پیش خریدار دریافت کند؛ بنابراین سعی می‌کند که با کمترین هزینه ساختمان را به اتمام برساند.

 بن‌بست تجاری‌سازی

وی با بیان اینکه ساخت املاک تجاری به بن‌بست رسیده، ادامه می‌دهد: در دهه گذشته آن‌قدر املاک تجاری ساخته‌شده که بازار کاملا اشباع‌شده است و خریدوفروش این املاک به‌ندرت اتفاق می‌افتد. مضاف بر اینکه با شیوع کرونا، فروش آنلاین به‌شدت عمومیت پیداکرده و مراجعه حضوری در مراکز تجاری کمتر شده است. این در حالی است که نیاز به املاک مسکونی روزبه‌روز بیشتر می‌شود. در واقع توازنی بین صدور مجوز تجاری و مسکونی برقرار نشده است.

 مشکل اصلی مهندسان

عباس‌زاده در ادامه به مهم‌ترین مشکل شرکت‌های طراحی و نظارت تاسیسات می‌پردازد و می‌گوید: یکی از عمده‌ترین مشکلات ما حق‌الزحمه بسیار نازلی است که تعیین‌شده و ادامه کار را برای بسیاری از شرکت‌ها سخت کرده است. امروزه تعرفه حق‌الزحمه طراحی مهندسان تاسیسات مربوط به سال ۹۴ است در حالی‌ که ظرف چند سال اخیر بیش از چند صد درصد تورم در همه بخش‌ها اتفاق افتاده است. در بخش نظارت هم وضعیت خوبی را شاهد نیستیم. ناظر گاز یک ساختمان ۱۰ واحدی در بهترین حالت ۹ میلیون تومان دریافت می‌کند درحالی‌که مسوولیت بسیار سنگینی را متقبل شده و تا زمانی که ساختمان موردنظر مورد استفاده قرار بگیرد، در قبال گاز ساختمان و حوادث احتمالی مسوول خواهد بود.

وی ادامه می‌دهد: قطعا کسی که مسوولیتی را متقبل می‌شود، باید آن را به نحو احسن انجام دهد، اما نباید چشممان را به واقعیت‌های جامعه ببندیم. وضعیت اقتصادی گویای این واقعیت است که مهندسانی که کار نظارت و طراحی انجام می‌دهند، با این حق‌الزحمه‌ها چرخ زندگی‌شان نمی‌چرخد و در این میان برخی رو به کارهای ناگواری مانند صوری‌کاری، امضافروشی و ... می‌آورند. این در حالی است که مالک ساختمان از یک پروژه چند میلیارد تومان سود عایدش می‌شود.