امسال برای تامین مواد اولیه مورد نظر برای تولید سیم و کابل با چه مشکلاتی مواجه بودید؟

تغییرات نرخ مواد اولیه و نرخ ارز و محدودیت تخصیص ارز و صدور مجوز واردات مواد اولیه مورد نیاز از جمله مشکلات تولیدکنندگان سیم و کابل خصوصا «بایکا» است که کابل‌های تخصصی با تکنولوژی بالا را در کشور می‌سازد. از ابتدای امسال تاکنون قیمت مس که ۷۰درصد قیمت تولید کابل‌های مسی را شامل می‌شود، بیش از ۲۰۰ درصد افزایش داشته است. سایر فلزات مورد نیاز در صنعت سیم و کابل مانند آلومینیوم، روی، قلع و سرب نیز وضعیت مشابهی را تجربه کرده‌اند. در بخش مواد اولیه مورد نیاز وابسته به صنعت پتروشیمی نیز مانند HDPE، PVC، XLPE که کاربرد زیادی در صنعت سیم و کابل دارند هم، شاهد رشد قیمت قابل توجهی بودیم. به‌عنوان مثال قیمت پلی‌اتیلن در ابتدای سال ۱۱ هزار تومان در هر کیلوگرم بود، ولی در حال حاضر قیمت آن به حدود ۳۰ هزار تومان در هر کیلوگرم رسیده است. این افزایش قیمت موجب می‌شود که به همان نسبت قیمت محصولات تولیدی ما افزایش یابد و قدرت خرید مشتریان، پروژه‌ها و طرح‌های مهم و ملی کاهش یابد و خریداران را با کمبود نقدینگی مواجه کند.

یکی از مشکلات این است که مشتریان در قراردادها روی قیمت ثابت ریالی پافشاری می‌کنند، در صورتی که با این وضعیت نوسانی قیمت‌های مواد اولیه و زمان‌های پرداخت، باید قیمت در قراردادها به‌صورت شناور باشد تا بتوان تعدیل را روی قیمت‌ها انجام داد. به هر حال برای بعضی از شرکت‌ها به دلایل مختلف این موضوع مقدور نیست که باعث می‌شود، ریسک‌هایی برای تولید‌کننده ایجاد شود.

  تاثیر نوسانات ارزی بر صنعت سیم و کابل چیست؟

تغییرات قیمت ارز بر قیمت تمام‌ شده تاثیرگذار است. ناپایداری قیمت ارز باعث ایجاد عدم ثبات در تولیدکنندگان و صادرکنندگان می‌شود و قدرت برنامه‌ریزی را از ما می‌گیرد. بهترین وضعیت این است که قیمت ارز در کشور به ثبات برسد تا اثر منفی روی تولید نداشته باشد. قابل توجه است که در دو ماه گذشته تا حدودی ثبات نرخ ارز در سامانه نیما ایجاد شده است که ضرورت دارد این ثبات پایدار شود.

  چند درصد مواد اولیه را از خارج کشور تامین می‌کنید؟

حدود ۸۰ درصد مواد اولیه مورد نیاز برای تولید کابل‌های تخصصی مسی در داخل کشور قابل تامین است، اما برعکس کابل‌های تخصصی دیگر مانند کابل‌های فیبر نوری، دیتا و BMS که از تولیدات «بایکا» است حدود ۷۰ درصد ارزبری دارند، این در حالی است که مواد اولیه تولید داخل نیز متناسب با قیمت ارز و نرخ‌های جهانی تغییر می‌کنند. از سوی دیگر در سه ماه گذشته تعداد زیادی ثبت سفارش برای واردات مواد اولیه مورد نیاز داشتیم که در نوبت تخصیص ارز در سامانه نیما قرار داریم. قیمت ارز تخصیص داده شده در سامانه نیما تا یک ماه گذشته نیز ۱۰ تا ۲۰ درصد بالاتر از بازار آزاد بوده است. علت آن محدودیت منابع ارز و تقاضای بالای ارز توسط تولیدکنندگان برای تامین مواد اولیه است. در حال حاضر تقریبا نرخ ارز در سامانه نیما و بازار آزاد برابر شده‌اند.

  کمبود نقدینگی از چه مسیرهایی به این صنعت صدمه وارد کرده است؟

با توجه به اینکه مشتریان کابل‌های ما عموما شرکت‌های دولتی، نیمه دولتی و ملی هستند. کمبود نقدینگی که عمدتا در این شرکت‌ها وجود دارد به ما زیان وارد می‌کند. یعنی سفارش داده شده و ما مبادرت به تولید می‌کنیم و هنگام تسویه حساب، این شرکت‌ها قادر به پرداخت مبلغ سفارش نیستند. بهتر است قبل از تعریف پروژه توسط این شرکت‌ها بودجه و نقدینگی این پروژه‌ها تامین شود. برای کمک به تولید و اقتصاد پویا توصیه می‌شود که قراردادها با حداقل ۷۰ درصد پیش‌پرداخت مورد قبول خریداران باشد و قبل از تحویل کالا، تسویه حساب شود. در این صورت قیمت‌ها ثابت و ریسک سازنده کم و گردش و توان مالی تولیدکنندگان افزایش می‌یابد.

  محصولات تولیدی شرکت «بایکا» چه مواردی است؟

اکثر کابل‌های تولیدی ما تخصصی است که با تکنولوژی پیشرفته تولید می‌شوند. این کابل‌ها شامل انواع کابل ابزار دقیق، کنترل، فیبر نوری، دیتا، کابل‌های مخابراتی، ضدآتش و ضد اسید است که بیشتر در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی کاربرد دارند. علاوه بر این کابل‌های ما در متروها، فرودگاه‌ها و راه‌آهن نیز کاربرد دارد. در حال حاضر چند قرارداد برای تامین کابل مورد نیاز مخابراتی و سیگنالینگ برای پروژه‌های مهم ملی داریم.

  برنامه تولیدی شرکت کابل‌سازی ایران (بایکا) چیست؟

امسال با وجود پاندمی کرونا در شرکت کابل‌سازی ایران (بایکا) جهش تولید داشتیم و نسبت به سال گذشته از نظر فروش رشد ۲۰۰ درصدی و از نظر تنوع کاری رشد حدود ۴۰۰ درصدی داشتیم. در حال حاضر کارخانه‌های کابل‌سازی ایران (بایکا) مشغول تولید سفارشات متعددی است. به همین جهت کارخانه شرکت در دوشیفت کاری مشغول فعالیت بوده و طبق یک برنامه مشخص در حال انجام سفارشات هستیم. از جمله آنها پروژه NGL (متعلق به وزارت نفت) را در دست اقدام داریم. ظرف یک ماه گذشته چند پروژه در داخل و خارج کشور را دریافت سفارش کردیم. چند پروژه دیگر را از ابتدای دی‌ماه تاکنون جذب کرده‌ایم که ارزش آن حدود ۶۰ میلیارد تومان است. اخیرا مذاکراتی را با وزارت برق عراق برای تامین کابل‌های مورد نیاز آنها در حجم بسیار بالا آغاز کرده‌ایم که امیدواریم به سرانجام برسد.

  آیا طرح‌های توسعه‌ای را در شرکت در دست اقدام دارید؟

طرح توسعه و گسترش کارخانه را در دست اقدام داریم و روز به روز بخش‌های مختلفی در کارخانه وارد مدار می‌شود. این طرح‌ها در چند بخش مختلف است که یکی از آنها تولید کابل‌های ابزار دقیق با تکنولوژی بالا است. در حال حاضر تعدادی خط تولید در این زمینه داریم و قرار است با نصب اکسترودرهای جدید و پر سرعت تعداد آنها را دو برابر کنیم. برای افزایش ظرفیت کابل‌های مخابراتی، دیتا، فیبر نوری و کابل‌های فشار قوی نیز برنامه‌ریزی کرده‌ایم.با توجه به اینکه در دو شیفت در کارخانه مشغول فعالیت هستیم در ۶ماه گذشته تعداد پرسنل متخصص و مهندسان شرکت را حدود ۳۰ درصد افزایش داده و از پرسنل بازنشسته شرکت نیز به‌عنوان مشاور دعوت به همکاری کرده‌ایم. بخش تحقیقات و توسعه کارخانه نیز فعال و پروژه‌های تحقیقاتی و مطالعاتی مختلفی را در برنامه داریم. بخش‌های طراحی، مهندسی و کنترل کیفیت نیز در حال توسعه است.

  تولیدکنندگان محصولات بی‌کیفیت چه زیانی به صنعت سیم و کابل وارد می‌کنند؟

متاسفانه هنوز معضل تولید کابل‌های غیر استاندارد در کشور وجود دارد. با گران‌تر شدن قیمت مواد اولیه به‌ویژه مس، شاهد هستیم کابل‌های مسی با درجه خلوص پایین و تقلبی در بازار زیاد شده است. این موضوع ایمنی را به خطر انداخته و باعث اختلال در قابلیت اطمینان شبکه انتقال و توزیع و مصرف‌کنندگان و همچنین افزایش مصرف برق در کشور می‌شود. در صنایع و مراکزی که از این کابل‌های بی‌کیفیت استفاده کرده، آسیب‌های جدی به تاسیسات برقی و مکانیکی زده و نیز عامل اصلی ایجاد آتش‌سوزی است.شرکت کابل‌سازی ایران (بایکا) چون بر مبنای تکنولوژی شرکت بایکای آلمان شکل گرفته و بر مبنای استانداردهای کشور آلمان فعالیت می‌کند، موضوع کنترل کیفیت را در دستور کار خود دارد. آزمایشگاه‌های شرکت هم برای مواد اولیه ورودی به کارخانه و هم در حین تولید و پس از آن تست‌های مختلفی را انجام می‌دهد.

  وضعیت شرکت در بورس چگونه است؟

نماد «بایکا» در بورس طی یک سال گذشته فراز و نشیب‌های فراوانی داشته، ولی همواره با رشد همراه بوده است. در دوسال گذشته، ارزش سهام شرکت بیش از ۶۰۰ درصد رشد داشته است. در حال حاضر سهام این شرکت در بازار پایه فرا بورس عرضه می‌شود ولی در حال برنامه‌ریزی هستیم تا با تامین شرایط مورد نظر سازمان بورس در بازارهای بالاتر و بازار اصلی بورس حضور پیدا کنیم. از سازمان بورس و فرابورس انتظار داریم که با شرکت‌های اصیل و بنیادی خصوصا «بایکا» که اولین تولیدکننده کابل در ایران است حمایت و همکاری کنند.این شرکت طرح‌هایی را در دست اجرا دارد که اجرایی شدن آنها می‌تواند چشم‌انداز مثبتی برای سهامداران ایجاد کند که از جمله آنها می‌توان به استفاده از آخرین تکنولوژی‌ها، افزایش کمی و کیفی تولید، برنامه‌ریزی برای رفتن به بازار اصلی بورس، طرح‌های توسعه کارخانه و افزایش سرمایه شرکت اشاره کرد.