شرکت‌های تابعه هلدینگ کشاورزی کوثر در چه زمینه‌هایی فعال هستند؟

شرکت‌های ما در چند دسته فعال هستند. دسته اول شرکت‌هایی که به بلوغ کامل و نقطه بهینه اقتصادی خود رسیده‌اند که عبارتند از شرکت‌های مرغ اجداد زربال، ماهان، مرغک، کشت و صنعت شریف آباد، دیزباد و اشراق.

دسته دوم شرکت‌های جدیدالتاسیس که در سال‌های اخیر تاسیس شده‌اند مانند شرکت آبزی اکسیر کوثر با فعالیت در حوزه آبزی‌پروری و پرورش ماهی و شرکت مجتمع تولیدی اجداد سپیدان کوثر که در حوزه دام سبک فعالیت می‌کند.

دسته سوم، شرکت‌هایی که در سال ۱۳۹۷ در مرحله تاسیس و اساسا شرکت‌های قبل از مرحله بهره‌برداری و پروژه محور هستند. شرکت پیشگامان کشاورزی کوثر که از ادغام شرکت‌های پیشگامان ایلام و پیشگامان کرمانشاه ایجاد شده است و در حوزه فعالیت گلخانه مشغول به احداث گلخانه‌های هیدروپونیک در استان‌های مختلف هستند و اساسا بهره‌برداری از پروژه‌های این شرکت در سال ۱۳۹۹ و بعد از آن امکان‌پذیر بوده و به یکی از منابع پایدار سود گروه در سنوات آتی مبدل خواهد شد در این دسته قرار دارند.

و در نهایت شرکت‌هایی که نقش پشتیبان گروه را دارند مانند شرکت‌های شیمی‌دارو کوثر، خوراک دام پارس، توسعه مکانیزاسیون کوثر و شرکت خدمات بازرگانی تحفه که نقش حمایت‌کننده و پشتیبانی دیگر شرکت‌های گروه را به عهده دارند.

 کشور ما در شرایط سختی قرار دارد و مشکلات زیادی بخش‌های تولیدی ما را درگیر خود کرده است، وضعیت هلدینگ کشاورزی کوثر در این شرایط به چه نحو است؟

با وجود مشکلات اقتصادی کلان کشور در سال‌های گذشته به دلیل تحریم‌های ظالمانه، این شرکت با قدرت تمام مشغول فعالیت و تولید بوده و توانسته است بخشی از دغدغه امنیت غذایی مردم را مرتفع کند.  این شرکت در راستای سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی گام برداشته و اکثر پروژه‌های بزرگ و موفق این مجموعه مصداق عینی اقتصاد مقاومتی بوده و حال نیز در سال جهش تولید محور تمام فعالیت‌های این شرکت در این راستا است که در اولین گام، بعد از تشکیل کارگروه فنی –تخصصی مرتبط با جهش تولید، استانداردسازی و تکمیل زنجیره تولید با بهره‌گیری از توان متخصصان و نخبگان دانشگاهی را مد نظر قرار داده است.

از دیگر طرق پشت سر گذاشتن موانع و چالش‌های تولید و رسیدن به جهش، تکیه بر ظرفیت‌های بومی تولید است که این شرکت با آینده‌نگری و برای کاهش تدریجی وابستگی به واردات جوجه‌های اجداد گوشتی از آبان سال گذشته احیای مرغ آرین را در دستور کار خود قرار داد که یک پروژه مهم به شمار می‌رود.

سازمان اقتصادی کوثر بنابر درک مسوولیت برای احیای مجدد لاین آرین ظرفیت قابل توجهی از توان مالی، مدیریتی، امکانات مزارع و متخصصان را برای این امر مهم به کار گرفته است.

از آبان‌ سال۹۸تا پایان سال ۹۹ بالغ بر ۱۱۰ هزار قطعه جوجه اجداد خط D آرین در مزارع این سازمان، تحت پرورش قرار گرفته که با عرضه جوجه‌های حاصل از آن و ایجاد زنجیره مشارکت با تولیدکنندگان موجب خواهد شد نزدیک به ۷۵۰ میلیون قطعه جوجه یک‌روزه گوشتی و در نهایت نزدیک به یک میلیون تن گوشت مرغ حاصل از نیمچه‌های گوشتی آرین معادل تا ۵۰درصد کل نیاز سالانه کشور استحصال و به بازار مصرف ارائه شود.

 فعالیت شما در حوزه طیور چگونه است؟

هلدینگ کشاورزی کوثر نه تنها در حوزه طیور صاحب برند‌های مهمی مثل اجداد زربال و مرغک است، بلکه در حوزه‌های دیگر مثل پرورش دام سبک و سنگین نیز حرف برای گفتن داریم. به عنوان مثال یکی از پروژه‌هایی که در حال انجام است طرح گاومیش‌داری صنعتی ۲۰۰۰ راسی مولد شیری واحد شوش استان خوزستان است ما در حوزه دام اعم از سبک و سنگین فعالیت داشته که در حوزه دام سنگین سه شرکت کشت صنعت شریف‌آباد و کشت و صنعت اشراق و شرکت جدید ماندگار کشت وصنعت کوثر از شرکت‌های فعال ما در این حوزه بوده که طرح‌های توسعه‌ای و جدید خوبی را در دست اجرا داشته و در این مسیر گام‌های مناسبی برداشته شده است.

از جمله این طرح‌ها، واحد سعدآباد اشراق واقع در شهرستان قرچک منطقه ورامین، به ظرفیت ۳ هزار راس گوساله نر پرواری با هدف تولید سالانه حدود ۷۲۰ تن گوشت قرمز خالص دام سنگین حاصل از گوساله‌های نر تولیدی از گله‌های اشراق و شریف آباد در زمینی به مساحت ۱۳ هکتار و با سالن‌ها و جایگاه نگهداری به مساحت حدود ۳۰ هزار متر مربع (مسقف و غیرمسقف) با سرمایه‌گذاری ۴۱۰ میلیارد ریال در حال اقدام بوده که ۵۰ درصد ظرفیت اسمی آن تاکنون فعال و الباقی تا پایان سال‌جاری تکمیل و این واحد با حداکثر ظرفیت به فعالیت‌های تولیدی تحت برنامه هدف اقدام خواهد کرد.

ضمنا در نظر است با راه‌اندازی و تکمیل ظرفیت این واحد علاوه بر اهداف تولیدی مورد اشاره از آن به عنوان یک واحد نمونه در راستای برنامه‌های آموزشی و الگو‌سازی در سطح منطقه و کشور برای توسعه واحد‌های صنعتی مشابه با نگرش افزایش بهره‌وری از منابع در اختیار هم به‌کارگیری شود.

طرح دوم در راستای طرح ملی کمک به کاهش وابستگی و خودکفایی در تولید گوشت قرمز و کره حیوانی است. از آنجا که بخشی از تامین نیاز کشور به مقدار حدود ۳۵ هزار تن کره حیوانی و ۱۵۰ هزار تن گوشت قرمز در سال و با صرف بیش از یک میلیارد دلار( خروج ارز از کشور برای واردات آن) صورت می‌پذیرد، سازمان اقتصادی کوثر در راستای کمک به اهداف مدنظر با انجام بررسی‌ها و مطالعات فنی و اقتصادی لازم، برای اجرای طرح‌های مشترک از طریق هم‌افزایی با دیگر نهاد‌های فعال در این حوزه و همچنین با همکاری نزدیک با مرکز اصلاح نژاد دام کشور و معاونت تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در نظر دارد با توسعه برنامه‌ها و اهداف اصلاح نژادی گاو‌های آمیخته-(دورگ) موجود در کشور (حدود ۲/ ۴ میلیون راس کل جمعیت فعلی این دام‌ها است) با هدف ارتقای پتانسیل دو منظوره‌سازی این دام‌ها شامل افزایش راندمان وزن و تولید گوشت از گوساله‌های نر حاصله و همزمان با افزایش چربی شیر این دام‌ها، در نهایت طی حداکثر ۴ تا ۵ نسل، امکان تامین کل کسری نیاز کشور به گوشت قرمز و کره حیوانی از طریق یاد شده مقدور و ممکن شده و متعاقب آن از خروج سالانه بالغ بر یک میلیارد دلار ارز از کشور جلوگیری خواهد شد. در همین راستا و به‌عنوان ایجاد یکی از بزرگ‌ترین مراکز ذخایر ژنتیکی دام‌های اصیل دو منظوره شیری-گوشتی با محوریت نژاد سیمنتال، در نظر است از طریق طرح‌های مبتنی بر دانش‌بنیان با همکاری مراکز علمی ازجمله جهاد دانشگاهی کشور، جهت تولید و تکثیر جنین نژاد سیمنتال در سال جاری و سایر نژاد‌های مورد نیاز از جمله جرزی (با هدف افزایش تولید چربی شیر دام‌ها برای تولید کره حیوانی) و نژاد‌های گوشتی در آینده، اقدام خواهد شدو به همین منظور واحد تقی آباد ورامین (شرکت اشراق) به عنوان یک مجموعه تازه تاسیس و مدرن با ظرفیت ۱۰۰۰ راس دام مولد شیری و ۲ هزار راس جمعیت گله به این امر مهم اختصاص داده شده و در حال حاضر فعال شده و در نظر است که از ظرفیت‌ها و پتانسیل ژنتیکی گله یاد شده در راستای تحقق اهداف مدنظر برای توسعه نژاد اصیل سیمنتال اصلاح و ارتقای نژاد‌های آمیخته (دورگ کشور) با تامین دام زنده مواد نر و ماده و محصولات ژنی (اسپرم و جنین) اقدام شود. ضمنا از دیگر اقدامات حوزه دام سنگین طرح‌های زیر همه در دست اقدام و پیگیری هستند: طرح تکمیل ظرفیت واحد گاو شیری شریف‌آباد تا ۴۵۰۰ راس دوشا که منجر به افزایش تولید سالانه تا ۱۸هزار تن شیر و ۵۵۰ راس گوساله نر و ۵۵۰ راس تلیسه آبستن مازاد بر نیاز شده است. طرح ایجاد واحد صنعتی و مدرن پرورش گاومیش شیری به ظرفیت ۲هزار راس مولد و ۴۰۰۰ راس جمعیت گله توسط شرکت ماندگار کشت و صنعت کوثر در استان خوزستان با هدف تولید سالانه تا ۱۰هزار تن شیر گاومیش و محصولات لبنی مربوطه و ۱۰۰۰ راس گوساله و ۷۵۰ راس تلیسه مازاد بر نیاز و ۳۰۰ راس گاومیش حذفی (جهت تولید گوشت) در دست اقدام است.

 در حوزه آبزیان هم فعالیت دارید؟

شرکت آبزی اکسیر کوثر تنها مجموعه سازمان است که در حوزه آبزی پروری فعالیت می‌کند. این شرکت دارای دو مزرعه تکثیر و پرورش ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان در لرستان است که جزو بزرگ‌ترین مزارع تکثیر و پرورش ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان در کشور است. باتوجه به سیاست کاهش وابستگی به واردات تا قطع نهایی آن در عرصه تامین امنیت غذای مردم کشور در فعالیت تولید آبزی‌پروری، شرکت آبزی اکسیرکوثر برحسب ماموریت محوله، تامین بخشی از این رسالت را به عهده گرفته و متعهد شده است، ظرفیت مزارع بزرگ خود (ماهیچال و احرار در استان لرستان) را به این امر اختصاص داده و با تولید بیش از یکصد و پنجاه میلیون عدد تخم چشم‌زده طی یک‌سال و نیم آتی ( ۵۵ میلیون عدد تا پایان سال‌جاری و ۹۵ میلیون عدد طی سال آتی ) با دارا بودن ویژگی‌های قابل رقابت با مشابه نمونه‌های وارداتی، نقش موثر خود را در تحقق این سیاست، ایفا کند.