بهره‏‌برداری از طرح انتقال آب خلیج‏‌فارس به چادرملو

این طرح از مجتمع مس سرچشمه کرمان تا صنایع فولادی در منطقه اردکان استان یزد ۳۷۰ کیلومتر طول دارد و از طریق انشعابی به طول ۱۵۰ کیلومتر به مجتمع معدنی چادرملو می‌رسد.

این در حالی است که دبی آب انتقالی به این منطقه معادل ۲ مترمکعب بر ثانیه از طریق لوله‌هایی به قطر هزار تا ۱۲۰۰ میلی‌متر است و در این میان ۷ مخزن ۱۱۰ هزار مترمکعبی نیز برای ذخیره‌سازی آب احداث ‌شده است.

بنابراین گزارش در مراسمی که به همین مناسبت در محل مخازن آبگیری مجتمع صنعتی چادرملو برگزار شد، ناصر تقی‌زاده طی گزارشی به تشریح تاثیرات مهم این طرح در استان یزد و صنایع این منطقه پرداخت وگفت: شرکت چادرملو به‌عنوان یکی از سه سهامدار عمده ابرپروژه انتقال آب خلیج‌فارس و یکی از متولیان اصلی طرح، نقش اثرگذاری در نیل به این دستاورد بزرگ داشته است. شرکت چادرملو که طرح‌ها و برنامه‌های بزرگی در جهت توسعه و اکتشاف در دست اقدام دارد نیازمند بهره‌گیری از منابع پایدار آب است چراکه آب یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های بزرگ شرکت‌های صنعتی و معدنی است

تقی زاده پروژه انتقال آب خلیج‌فارس را فرصت مغتنمی برای مشکل‌گشایی دانست و گفت: با همین هدف سه‌شرکت بزرگ معدنی و صنعتی چادرملو، گل‌گهر و مس سرچشمه تصمیم بزرگی را اتخاذ کردند که در تاریخ این سرزمین بی‌سابقه بود.

مدیرعامل چادرملو گفت: قطعه سوم خط یک که امروز افتتاح شد، از مجتمع مس سرچشمه کرمان تا صنایع فولادی در منطقه اردکان استان یزد در حدود ۳۷۰ کیلومتر است و انشعابی به طول ۱۵۰ کیلومتر به مجتمع معدنی چادرملو کشیده می‌شود.

وی تصریح کرد: دبی آب انتقالی به این منطقه ۲ مترمکعب بر ثانیه از طریق لوله‌هایی به قطر ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ میلی‌متر است و ۷ مخزن ۱۱۰ هزار مترمکعبی نیز برای ذخیره‌سازی آب احداث ‌شده است که برای سال‌ها تامین‌کننده آب پایدار برای صنایع خواهد بود.

وی همچنین با اشاره به اینکه، بسیاری معتقد بودند این پروژه توجیه اقتصادی ندارد، اما این ریسک بزرگ انجام شد، افزود: این پروژه عظیم در اوج تحریم‌ها محقق شده و موفقیت این پروژه تنها به انتقال آب شیرین به فلات ایران و شرق کشور خلاصه نمی‌شود، بلکه موضوع مهم که از دستاوردهای این ابر پروژه است و باید به آن توجه داشت، انتقال فناوری است. نزدیک به ۱۹۰ شرکت سازنده و پیمانکار توانمندی‌های خود را به منصه ظهور رساندند و اکنون ما صاحب توان فوق‌العاده‌ای برای ساخت قطعات موردنیاز ازجمله ابرپمپ‌ها هستیم و در نظر داریم ساخت اجزای آب‌شیرین‌کن را هم داخلی‌سازی کنیم که مقدمات آن در حال اجرا است.

ناصر تقی‌زاده گفت: امروز بسیار خرسندم که خطوط دوم و سوم این طرح هم با حمایت‌های دولت انجام‌شده که اکنون این توانمندی در کشور به اثبات رسیده و می‌توانیم با سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ سودآور و بخش‌خصوصی، نه‌تنها به عمران و آبادانی کشور سرعت ببخشیم، بلکه باری از روی دوش دولت‌ها نیز می‌توانیم برداریم. وی در پایان یادآور شد: این پروژه عملا ثابت کرد که اگر نظام به این نتیجه برسد که توسعه را از حالت دولتی خارج کند و این مهم را به شرکت‌های خصوصی محول کند امری شدنی و مثمرثمر برای کشور خواهد بود.