این شرکت برای ۵ هزار نفر به‌طور مستقیم اشتغال‌زایی کرده و یکی از قطب‌های مهم صنعتی شرق کشور به شمار می‌رود. به گفته کسری غفوری، مدیرعامل مجتمع فولاد خراسان، این شرکت در برنامه‌های توسعه خود، گام‌های مهمی برای تکمیل زنجیره تولید فولاد خواهد برداشت؛ راه‌اندازی واحد کنسانتره‌سازی در سنگان خواف و اضافه شدن کارخانه آهک به ظرفیت‌های این مجتمع، ازجمله برنامه‌های توسعه فولاد خراسان است.

 کاهش هزینه‌های تولید با احداث کارخانه کنسانتره در سنگان

در این میان، راه‌اندازی واحد کنسانتره سازی را می‌توان مهم‌ترین برنامه عملیاتی این شرکت در دو سال آینده دانست. فولاد خراسان در همه این سال‌ها برای تامین مواد اولیه به‌خصوص کنسانتره موردنیاز خود، مشکلاتی داشته و با وجود اینکه نزدیک‌ترین مجتمع فولادی کشور به معادن سنگ‌آهن سنگان خواف است، برای تامین کنسانتره خود دست به دامان دیگر استان‌ها می‌شود؛ اما با راه‌اندازی کارخانه کنسانتره سازی فولاد خراسان در مجتمع سنگان، این دغدغه رفع و از هزینه‌های حمل این ماده برای مجتمع کاسته خواهد شد.

غفوری در این ‌باره می‌گوید: کارخانه ۵/ ۲ میلیون تنی کنسانتره سنگان، شاهرگ حیاتی فولاد خراسان است. از سه هفته پیش، عملیات اجرایی پروژه کنسانتره‌سازی سنگان فولاد خراسان، با تجهیز کارگاه‌ها توسط پیمانکاران شروع ‌شده و امیدواریم ظرف ۲۴ ماه، کارخانه به بهره‌برداری برسد و حتی در تلاش هستیم که این مدت را به ۲۰ ماه تقلیل دهیم.

با راه‌اندازی این واحد و در صورت تامین ۵/ ۲ میلیون تن کنسانتره موردنیاز فولاد خراسان از منطقه سنگان، تامین این ماده اولیه از نظر بعد مسافت و کیفیت برای ما به‌صرفه خواهد بود و فولاد خراسان در سال‌های بعد شرایط بهتری خواهد داشت. وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر کنسانتره تامینی ما از اقصی نقاط کشور می‌آید و هزینه حمل آن بسیار زیاد است. از طرفی، تفاوت کیفیت این ماده مشکلاتی را ایجاد می‌کند و به همین دلیل مجبور به انجام عملیات بلندینگ نیز هستیم.

راه‌اندازی و استفاده از استکر و ریکلایمر (سیستم‌های انبارش و تخلیه توده‌ای مواد) از دیگر طرح‌های مجتمع فولاد خراسان است که در قالب طرح توسعه، ظرف ۸ ماه دیگر به این کارخانه وارد می‌شود و در حال حاضر مراحل ساخت آن در خارج از کشور در حال انجام است.

 اضافه کردن کارخانه آهک و افزایش ظرفیت گندله‌سازی

غفوری به هدف‌گذاری برای اضافه کردن کارخانه آهک برای تکمیل زنجیره تامین مواد اولیه فولاد خراسان اشاره می‌کند. به گفته وی، تاکنون ۶۰ درصد یک کارخانه آهک در شهرک صنعتی خیام نیشابور خریداری‌شده و امور مربوط به آن تا ۴۰ درصد پیشرفت داشته است و امید می‌رود تا شهریورماه ۱۴۰۰ آهک هم به‌عنوان یکی از مواد اولیه فولادسازی به زنجیره این مجتمع اضافه شود.

فولاد خراسان افزون بر احداث واحدهایی در خارج از مجتمع پروژه‌هایی هم داخل مجتمع دارد؛ به گفته غفوری، یکی از مقوله‌های در دسترس‌تر، افزایش ظرفیت کارخانه ۵/ ۲ میلیون تنی گندله‌سازی به ۴/ ۳ میلیون تن است؛ متخصص و مشاور در این موضوع انتخاب‌شده و معاونان برنامه‌ریزی و بهره‌برداری مجموعه فولاد درباره مباحث علمی و اقتصادی این پروژه در حال بررسی جوانب موضوع هستند.

مدیرعامل مجتمع فولاد خراسان از هدف‌گذاری برای راه‌اندازی واحد مگامدول احیای مستقیم با ظرفیت یک میلیون و ۲۰۰ هزار تا ۵/ ۱ میلیون تن خبر می‌دهد و می‌گوید: «در حال بررسی‌های نهایی در این خصوص هستیم.» او البته دلیل اینکه تاکنون درباره این موضوع تصمیمی نهایی اخذ نشده را بحرانی جدی به نام تامین گاز موردنیاز در خراسان رضوی می‌داند و تصریح می‌کند: از آنجا ‌که برای شروع یک پروژه باید تمام ضوابط بررسی شود و دوراندیشی‌های لازم صورت گیرد، مکاتباتی با سازمان و وزارت صمت و شرکت گاز انجام دادیم و در صورتی ‌که از نبود مشکل در تامین گاز سال‌های آینده، مطمئن شویم، این طرح را به‌عنوان یکی از الزامات و نیازهای جدی برای توازن زنجیره فولاد، عملیاتی می‌کنیم.

 تامین آب فولاد خراسان با استفاده از پساب نیشابور

تامین آب یکی از جدی‌ترین موضوعات فولادسازان کشور است و به نظر می‌رسد فولاد خراسان برای رفع این دغدغه، برنامه‌ای اساسی پیش‌بینی کرده است. غفوری در توضیح این برنامه می‌گوید: طبق قاعده، شرکت‌های فولادی در شرایطی که بحران آب جدی‌تر می‌شود، نباید از آب پاک به‌عنوان یکی از ابزارهای تولید استفاده کنند. بر همین اساس، به سمت استفاده از پساب نیشابور رفتیم و در چند روز آینده، واگذاری ۱۰۰ درصدی پساب نیشابور برای فولاد خراسان و استفاده ۲۵ ساله فولاد از این پساب برای عملیات تولید نهایی می‌شود. در این زمینه، بیش از هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری خواهیم داشت و بیش از هزار نفر اشتغال‌زایی هم به‌موجب آن، صورت خواهد گرفت.

 استفاده از ظرفیت راه‌آهن خواف- هرات برای بازار افغانستان

راه‌اندازی راه‌آهن خواف- هرات که در حال حاضر تا ایستگاه روزنک افغانستان به بهره‌برداری رسیده است، می‌تواند نویدی برای توسعه بازار خارجی فولاد خراسان نسبت به دیگر فولادسازان کشور باشد. مدیرعامل مجتمع فولاد خراسان درباره این ظرفیت و استفاده از آن می‌گوید: درباره استفاده از ظرفیت این خط آهن، با ایمیدرو جلسه‌ای داشتیم و این موضوع بررسی شد؛ معاونت فروش مجتمع ما با نگاه به بازار افغانستان به‌طور ویژه ورود کرده و در این زمینه رشد صعودی داشته‌ایم. البته ضعفی هم در این میان ‌داریم؛ بسته محصولی ما برای افغانستان نسبت به دیگر فولادسازانی که با ما رقابت می‌کنند، پایین‌تر است. به همین دلیل در کنار تولید نورد میلگرد، به دنبال خرید کارخانه تیرآهن هستیم و مذاکرات در این حوزه به‌خوبی پیش رفته است؛ چنانچه سبد ما تکمیل شود، می‌توانیم بازار افغانستان را بهتر در اختیار داشته باشیم.

غفوری خاطرنشان می‌کند: نکته‌ای که درباره بازار افغانستان مطرح است، اینکه شاید سهم بازار ما با توجه به نزدیکی به افغانستان مطلوب نباشد، اما حاضر نشدیم از استانداردهای خود کوتاه بیاییم؛ چون در بازار این کشور میلگرد را به‌صورت شاخه‌ای می‌فروشند و از ما هم خواستند که سبک‌سازی کنیم. این موضوع مغایر استانداردهای کشورمان است و حاضر به این کار نشدیم و می‌خواهیم با استانداردهای خود بازار خوبی در افغانستان داشته باشیم. از طرفی، مکاتباتی هم با سازمان استاندارد انجام داده و اعلام کردیم که برخی کارخانه‌های نوردی کوچک در کشور در حال انجام این تخلف هستند و میلگرد را با وزنی کمتر از وزن مصوب تولید می‌کنند؛ موضوعی که در خم شدن میلگرد تاثیر بسیاری دارد.