بتنی برای ساخت‌وساز‌های ارزان و با‌کیفیت

کارخانه پارس بتن یکی از شرکت‌های فعال در این حوزه است که فعالیت خود را از ابتدای سال ۱۳۵۹ با تولید تیرچه و بلوک در زمینی به مساحت ۴ هزار مترمربع در شهر ورامین آغاز کرد و در سال ۱۳۶۴ با نصب یک دستگاه بچینگ پلانت تولید بتن آماده را در جنوب شرق تهران و ورامین به تولیدات قبلی خود اضافه کرد. با گسترش ساخت‌وساز و پروژه‌های عمرانی در سطح شهرستان ورامین و لزوم استاندارد شدن تولیدات مصالح ساختمانی، کارخانه پارس بتن در سال ۱۳۸۳ ضمن افزایش ظرفیت تولید سالانه موفق به اخذ پروانه استاندارد شد. اگرچه مالکان کارخانه پارس بتن فعالیت خود را با دستگاه بچینگ شروع کردند، اما در مدت‌زمان کوتاهی توانستند ظرفیت تولید را به ۶۶ هزار مترمکعب بتن آماده، یک‌میلیون و ۵۰۰ بلوک سقفی و دیواری و ۲۵۰ هزار تیرچه پیش‌ساخته برسانند.

در همین راستا داود شاهسون، عضو هیات‌مدیره این شرکت بابیان اینکه طی سال‌های اخیر تولید این شرکت به ۲۲۹ هزار مترمکعب ارتقا یافته است، گفت: این شرکت با داشتن ناوگان مجهز به پمپاژ پاسخگوی بتن مناطق ورامین، قرچک، پاکدشت، پیشوا، جوادیه و شهرک‌های صنعتی قرچک، چرم‌شهر، پیشوا، علی‌آباد و عباس‌آباد است.

وی با بیان اینکه ظرفیت و کیفیت این شرکت در پروژه‌های بزرگ به اثبات رسیده است، خاطرنشان کرد: بتن‌ریزی کلیه پل‌های مسیر خط دوم راه‌آهن تهران-مشهد (از شهرری تا گرمسار) توسط این شرکت انجام‌شده و توانستیم بتن ریزی کارخانه‌ها و کارگاه‌های درحال تاسیس شهرک صنعتی قرچک، پروژه‌های آب و فاضلاب منطقه قرچک، ورامین و پیشوا، پروژه‌های راه‌سازی و پل‌سازی سیمین سپاهان و بتن‌ریزی پل ۱۵ خرداد ورامین و ده‌ها پروژه دیگر را به شکل مطلوبی انجام دهیم.

شاهسون با بیان اینکه بتن آماده به‌دلیل ساختار آزمایشگاهی محصولی مطمئن در پروژه‌های ملی و کشور است، افزود: اگرچه برخی از کارفرمایان به‌دلیل صرفه اقتصادی بتن‌ریزی در محل پروژه را نسبت به بتن آماده و همچنین به‌دلیل اعتماد به کارگران ترجیح می‌دهند و اعتقادی به استفاده از بتن آماده ندارد، اما باید بدانند بتن آماده خیال کارفرما را از کیفیت بتن راحت می‌کند.

 مزیت‌های نسبی بتن آماده

عضو هیات‌مدیره شرکت پارس بتن گفت: بتن آماده با توجه به شرایطی که تجربه می‌کند از یکپارچگی و یکدستی بیشتری برخوردار است. این بتن علاوه بر اینکه در کارخانه به‌طور کامل مخلوط می‌شود، در مسیر انتقال به محل ساخت‌وساز نیز درون میکسر هم خورده می‌شود و کیفیت بالایی دارد؛ اما بتن معمولی کارگاهی تنها در مرحله تولید مخلوط می‌شود و نمی‌توان گفت که به درجه یکنواختی لازم می‌رسد. البته برای رساندن این بتن به کیفیت بتن آماده باید زمان بیشتری صرف کرد که توجیه اقتصادی ندارد.

شاهسون با اشاره به اینکه بتن‌ریزی در محل پروژه نیازمند نیروی انسانی ماهر و متخصص است، گفت: به‌طورکلی ترکیب بتن یکی از حساس‌ترین و علمی‌ترین ترکیبات مصالح ساختمانی فونداسیونی است؛ بنابراین کوچک‌ترین بی‌دقتی در ترکیب مواد این محصول را بسیار بی‌کیفیت می‌کند. در مورد کارخانه‌های بتن آماده این موضوع کاملا فرق می‌کند؛ علاوه براینکه تهیه بتن آماده نیازمند نیروی انسانی کمتر است کیفیت بتن و افزودنی‌های آن کاملا تضمین‌شده است.

وی با بیان اینکه رویکرد کشورهای توسعه‌یافته درخصوص مقوله ساخت‌وساز استفاده از محصولات نوآورانه است، خاطرنشان کرد: این موضوع باعث شده ساخت‌وسازهای این کشورها سالیان سال دوام داشته باشد و اگر قرار است تغییری در ساختمان‌ها ایجاد کنند صرفا به تغییر دکوراسیون و بازسازی بسنده می‌کنند.

به گفته این عضو هیات‌مدیره شرکت پارس بتن یکی از معضلات کشور ما هدر رفت سرمایه‌ها به‌واسطه تخریب سازه‌ها است درحالی‌که اگر این سازه‌ها ساختار مقاوم داشته باشند نیاز نیست جامعه محتمل هزینه‌های کلان تخریب و انباشت نخاله‌های ساختمانی شود.

شاهسون با تاکید بر اینکه نظارت بر ساختار فیزیکی و شیمیایی بتن آماده بسیار ساده‌تر از نظارت بر بتن آماده‌شده سر پروژه است، یادآور شد: به‌طورکلی در زمان شکل‌گیری بتن آماده سیمان، ماسه، مواد شیمیایی افزودنی و میزان آب مصرفی در آن از هر لحاظ موردبررسی قرار می‌گیرند. این درحالی است که در بتن‌های کارگاهی و معمولی هیچ‌کدام از این تست‌ها صورت نمی‌گیرد و تنها با اعتماد به تولیدکننده و تجربه پیمانکار صورت می‌گیرد. وی بابیان اینکه آزمون‌های آزمایشگاهی در کارخانه بتن آماده به دو صورت انجام می‌شود، افزود: بخش اولیه آن به بررسی کیفیت مواد اولیه برمی‌گردد اما بررسی کیفیت بتن به همین آزمایش‌ها خلاصه نمی‌شود و باید بتن نیز ازنظر میزان حباب، میزان آب موجود در آن، میزان یکنواختی و کیفیت بررسی شود؛ بنابراین قبل از خروج بتن از کارخانه تست‌های مختلفی روی آن صورت می‌گیرد و درنهایت بتن استاندارد به مشتری تحویل داده می‌شود؛ اما در بتن معمولی کارگاهی همه این تست‌ها توسط کارگر و پیمانکار صورت می‌گیرد و چاره‌ای جز اعتماد به آنها وجود ندارد.

شاهسون بابیان اینکه تمامی مراحل نظارتی در محصولات پارس بتن به‌دقت انجام می‌شود، گفت: اگرچه انجمن بتن آماده و قطعات پیش‌ساخته نظارت‌های دقیقی بر کیفیت محصولات اعضای خود دارد و با شرکت‌های غیراستاندارد مقابله می‌کند، اما همچنان برخی از شرکت‌های به اصلاح زیر پله‌ای وجود دارند که کیفیت محصولات اعضای این انجمن را به چالش می‌کشند.

وی بابیان اینکه درحال‌حاضر بزرگ‌ترین مشکل تولیدکنندگان بتن آماده، نبود قیمت مصوب است، تاکید کرد: درحال‌حاضر رقابت در این محصول قیمتی بوده و کارفرمایان محصول خود را از بین شرکت‌هایی انتخاب می‌کنند که قیمت پایین‌تری دارند. شاهسون در ادامه درخصوص برنامه‌های آتی شرکت گفت: به دنبال افزایش تجهیزات پمپ انتقال بتن، دکل بلند و همچنین افزایش تعداد تراک‌میکسرهای این شرکت هستیم که مقدمات آن انجام‌ گرفته است.

وی بابیان اینکه به‌‌رغم رکود ساخت‌وساز و رکود اقتصادی به‌دنبال رونق کسب‌وکار خودخواهیم بود، تاکید کرد: به‌دلیل نیاز کشور به ساخت‌وساز در ماه‌های آتی شاهد رونق این صنعت خواهیم بود؛ بنابراین برهه کنونی فرصت مناسبی است که شرکت‌ها اهتمام زیادی برای افزایش کیفیت محصول خود داشته باشند.