وی تصریح کرد: با توجه به فرصت‌های از دست رفته ایران در بخش صادرات و فرصت ایران از مهر سال ۱۴۰۱ برای حضور بدون تعرفه در بازار اوراسیا، لازم است تا با همکاری شرکت‌های بخش خصوصی دارای ظرفیت برای آن بازار تصمیم‌گیری کنیم. در این راستا قصد داریم از تجربیات دیپلمات سیاسی ایران و سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه ایران استفاده کرده و شرکت‌های بخش‌خصوصی که توان صادراتی دارند برای به دست گرفتن بازار آینده در اوراسیا وارد عمل شوند و حتی از سال ۱۴۰۰ این کار انجام شود. مدیر اجرایی کنسرسیوم صادراتی ایران – اوراسیا بیان کرد: از آنجا که صنایع مختلفی در این زمینه مدنظر هستند کنسرسیوم بر اساس آنها شکل می‌گیرد. صنایع غذایی، خشکبار، صنایع چرم، کاشی سرامیک، شیرآلات ساختمانی، صنایع فرش ماشینی و دستباف، خدمات فنی و مهندسی به شرط دانش بنیان بودن و... قابلیت حضور در کنسرسیوم را دارند. یکی از شرایط ورود این صنایع به این کنسرسیوم این است که باید یکی از پنج تولید‌کننده بزرگ صنف و صنعت خود باشند تا توان رسیدن به استاندارد‌های صادراتی را داشته باشند. در نهایت بین ۹ تا ۱۱ شرکت این کنسرسیوم را تشکیل می‌دهند.

رامین مهمانپرست، سخنگوی سابق وزارت امور خارجه و دیپلمات سابق کشور نیز در این مراسم اظهار کرد: در حال حاضر تحریم یکی از جدی‌ترین موضوعات پیش‌روی تولیدکنندگان و فعالان بخش خصوصی است که با استفاده از دیپلماسی اقتصادی می‌توان مشکلات ‌ایشان از نظر فشار‌های سیاسی خارجی را رفع کرد. وی ادامه داد: به فرموده مقام معظم رهبری روش اول این است که با رفتار دیپلماتیک این مشکل را رفع کنیم که اگر شرایط آن مهیا باشد و روش دوم خنثی‌سازی تحریم است. بعضی از سیاست‌های داخلی خواسته یا ناخواسته خلاف اهداف صادراتی است و لازم است تا قوانین تشویق‌کننده صادرات داشته باشیم و روند صادرات را تسهیل کنیم. بنابراین نیاز است تا دولت و مجلس در این زمینه اقدام‌های جدی انجام دهند و دیپلماسی اقتصادی را به عنوان یک اولویت بپذیرند. وی گفت: واردات کالا‌هایی که تولید داخلی آن در سطح کیفی و کمی پاسخگوی نیاز داخلی کشور است سیاستی ضد تولید محسوب می‌شود و با توجه به قانون حداکثر استفاده از توان داخلی باید واردات کالا‌هایی که تولید داخلی کافی دارند، متوقف شود. مهمانپرست با تاکید بر ضرورت دیپلماسی قوی در کشور خاطرنشان کرد: در یک دیپلماسی موفق باید روابط خوب، ‌دوجانبه، مستمر و پایدار با حفظ منافع اقتصادی دو کشور وجود داشته باشد و روابط سیاسی با کشور‌ها باید با منافع ملی و اقتصادی کشور‌ گره بخورد. اعمال تعرفه ترجیحی موجب می‌شود قدرت رقابت تولیدات ایرانی افزایش یابد و با توجه به جذابیت بازار اوراسیا باید با همکاری تمامی دستگاه‌ها، شرکت‌های ایرانی بتوانند سهم مناسبی از بازار این منطقه به دست آورند. در ادامه علیرضا نوری، عضو انجمن نساجی و مدیرعامل کارخانه اروم ایاز گفت: تولیدکنندگان داخلی اکنون در بسیاری از تولیدات از جمله پارچه مورد نیاز صنعت مبلمان به پیشرفت‌های چشمگیری دست یافته‌اند و محصولات تولیدی آنها علاوه بر تامین نیاز داخلی قابلیت صادرات به کشور‌های مختلف از جمله ترکیه و عراق را پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه تولید در این مجموعه صنعتی از نیمه دوم سال ۹۷ آغاز شده است، اظهار کرد: ‌ظرفیت تولید در این مجموعه صنعتی به ۲۰ میلیون مترمربع افزایش یافته و ۷۵۰ شغل مستقیم به واسطه آن ایجاد شده است.

نوری با اشاره به کسب گواهی‌های استاندارد ملی ایران و اروپا در تولید پارچه رومبلی و صادرات به عراق و ترکیه خاطرنشان کرد: با وجود کرونا و مشکلاتی که در تامین ارز مواد اولیه وارداتی صورت گرفت تولید در این مجموعه صنعتی کاهش نیافته است؛ به این دلیل که به طور معمول مواد اولیه کارخانه‌ها برای مدت ۶ ماه تامین می‌شود.