تلاش مشکوک برای تضعیف برند 60 ساله ایرانی

گروه‌های مختلف به این خبر واکنش نشان دادند، از کارشناسان حوزه صنایع غذایی تا متخصصان عرصه تجارت خارجی همگی کذب بودن این خبر را اعلام کردند.

در همین راستا و به جهت اهمیت موضوع و حساسیت «ایمنی غذایی» در جامعه، خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» به گفت‌وگو با کارشناسان مستقل در این‌باره پرداخت.

ربابه شیخ‌الاسلام، رئیس انجمن علمی ‌غذا و تغذیه حامی ‌سلامت ایران، درباره مساله ایمنی و امنیت غذایی گفت: متاسفانه این دو همیشه با هم اشتباه گرفته می‌شوند. ایمنی غذایی یعنی غذا از نظر تمام آلودگی‌ها از جهات گوناگون شیمیایی، میکروبی، آلرژیک و... که سلامت مردم را به خطر می‌اندازد، پاک باشد و کاملا سلامت را تامین کند. غذای سالم، علاوه بر اینکه آلودگی‌ ندارد، دوستدار سلامت است، یعنی مثلا اگر نمک زیاد داشته باشد، مجوز می‌گیرند.

وی افزود: اما در بخش دیگر آرزو داریم که غذاها «سلامت بخش» هم باشند و غذای سلامت‌بخش یعنی غذایی که ضمن اعتبار مجوز، شکر، نمک و روغن‌های نامناسب را نداشته باشد، به همین منظور برچسبی روی تمام محصولات غذایی است که خریدار را با رنگ‌های مختلف از نظر میزان مواد غذایی راهنمایی می‌کند.

دکتر شیخ‌الاسلام افزود: ممکن است یک ماده غذایی از نظر اداره غذا و دارو امن بوده، اما از نظر سلامت ‌بخشی مشکلاتی را برای استفاده‌کنندگان داشته باشد. آن برچسب‌های رنگی  مردم را متوجه می‌کند. مثلا اگر فردی زیاد کنسرو می‌خورد باید اطلاعات داشته باشد که نمک آن کنسرو زیاد است و ممکن است او را در دراز مدت به افزایش فشار خون مبتلا کند. اگرچه این کنسرو مجوز هم دارد.

همکار پروژه‌هایWHO  در ایران بیان کرد: در حال حاضر با توجه به بخشنامه‌ها و برنامه‌هایی که سازمان‌های بین‌المللی مانند سازمان جهانی بهداشت، فائو و... دارند، این امنیت غذایی را از مزرعه تا زمانی که مصرف‌کننده استفاده می‌کند، در نظر می‌گیرند. مثلا گوجه فرنگی از زمانی که کاشته می‌شود تا وقتی که در خانه به صورت رب در غذا استفاده می‌شود در تمام این مسیر باید امن باشد. نکته مهم این است که این مساله تنها بر عهده یک اداره و ارگان نیست. این مساله یک تعهد و وظیفه همگانی است و همه باید روی آن کار کنند. حتی زنان و  خانم‌های خانه دار باید اصول امن بودن غذا را رعایت کنند. چون اگر درست رعایت نکنند ممکن است فرزندانشان را بیمار کنند، پس ممکن است محصولات و مواد غذایی سالم باشند و هنگام پخت غذا ناسالم شوند.

وی یادآور شد: تمام محصولات غذایی با کنترل‌های بهداشتی و استانداردهای لازم تولید می‌شوند و مصرف‌کنندگان با توجه به علائم و توضیحات روی بسته‌بندی می‌توانند استفاده کنند. برای مثال درباره کلوچه نادری که ادعاهایی از جهت نامناسب بودن آن مطرح شده بود، با بررسی‌های انجام شده، مشخص شد این محصول از سلامت لازم برخوردار است و اصول استاندارد در تولید آن رعایت شده است. اعلام سرطان‌زا بودن محصولات غذایی نیاز به بررسی طولانی‌مدت و چند ساله دارد و نباید به یک‌باره چنین ادعایی را بدون مستندات درباره هیچ ماده غذایی مطرح کرد.  درباره محصول کلوچه نادری نیز نتایج آزمایشات با دقت بسیار بررسی شد و متوجه شدیم کلوچه طبق استانداردها و مطابق با قوانین اداره نظارت بر مواد غذایی تولید می‌شود که کد پیگیری و شماره پروانه را نیز دارد.

همچنین محمد حسین عزیزی مدیر کل نظارت بر غذا و نوشیدنی- IRFDA (سازمان مدیریت غذا و داروی ایران) زیر مجموعه وزارت بهداشت و درمان، در جوابیه‌ای به نامه ارسال شده از سازمان جهانی بهداشت در خصوص این موضوع، اعلام کرد: تمام محصولات صادراتی از ایران مطابق با مقررات سازمان بهداشت جهانی، کدکس مواد غذایی و سازمان غذا و داروی ایران تولید می‌شوند که در هیچ یک از آنها هنوز محدودیتی برای ۳-MCPD و استرهای آن در چربی‌های گیاهی و روغن و همچنین در محصولات نهایی وجود ندارد. علاوه بر این، طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، مصرف روزانه قابل تحمل (TDI) برای ۳-MCPD  ۴ میکروگرم بر کیلوگرم وزن بدن است که ریسک مصرف ۳-MCPD در کلوچه‌های ایرانی مشکوک با ۱۵ درصد وزنی بر وزن چربی، با اشاره به گروه مصرف‌کنندگان، بسیار ناچیز و قابل چشم‌پوشی است.  در ضمن، از آنجا که تولیدکننده ایرانی، شرکت نادری، محصولات دیگری حاوی پودر بادام زمینی دارد، آلودگی متقاطع به دلیل سایر محصولات بادام‌زمینی محتمل است. تجزیه و تحلیل بیشتر از نمونه‌های بایگانی موجود هیچ‌گونه پسماند بادام زمینی را نشان نداد.

رقیه پاکدامن، مدیر کنترل کیفی و پخش صنایع‌غذایی نادری نیز  گفت: از آنجا که این اخبار در ارتباط مستقیم با سلامت جامعه بود شرکت نادری خود را موظف می‌دانست تا با ارسال نمونه‌های بایگانی شده به آزمایشگاه‌های مرجع داخل و خارج از کشور تمامی ‌تلاش خود را برای بررسی‌های دقیق و علمی‌ تا دریافت نتایج آزمون‌ها بکار بندد. وی افزود: پس از اخذ تاییدیه از مراجع ذی‌ربط اقدام به تکذیب شایعات و شفاف‌سازی در این خصوص کردیم. نتایج آزمون آزمایشگاه مرجع آلمان حاکی از عدم ممنوعیت فروش محصول کلوچه در این کشور بود. کماکان صادرات ما به آلمان و سایر کشورهای اروپایی ادامه دارد و در حال حاضر محصولات نادری به اقصی‌نقاط جهان و بالاخص آلمان صادر می‌شود.

وی افزود: در شرایط اقتصادی خاص فعلی مجموعه نادری خود را موظف می‌داند تا از مواد اولیه با کیفیت و مرغوب استفاده کند و به همین خاطر تمامی‌ مواد از زمان تهیه تا مراحل تولید و بسته‌بندی زیر نظر کارشناسان کنترل کیفیت کارخانه در آزمایشگاه‌های مجهز مورد آزمون و رصد قرار می‌گیرند تا کاملا منطبق با استانداردها و ضوابط ارگان‌های ذی‌ربط باشند.

محصولی که صادر می‌کنیم هم کاملا منطبق با ضوابط بین المللی سازمان جهانی استاندارد «کدکس مواد غذایی» وسازمان غذا و دارو است.

پاکدامن در پایان ضمن تکذیب موکد اخبار منتشر شده گفت: برای ما سلامت مصرف‌کنندگان اولویت است. همیشه در کنار هموطنان برای رقم زدن خاطراتشان خواهیم بود.

 احمد فتح‌اللهی، نایب رئیس انجمن علوم و صنایع غذایی ایران نیز با اشاره به اهمیت رونق تولیدات داخل و حضور در بازارهای جهانی گفت که نتایج آزمایشات سلامت کلوچه نادری را تایید می‌کند.

 نایب رئیس انجمن علوم و صنایع غذایی ایران گفت: استاندارد از جمله مباحث مهم است. اهمیت رسانه و چگونگی حضور در آن بر هیچ‌کس پوشیده نیست. هرگونه اقدام رسانه‌ای نادرست می‌تواند منافع جمعی را تحت‌الشعاع قرار دهد.

فتح‌اللهی اظهار کرد: در این باره می‌توان به خبری که متاسفانه درباره کلوچه نادری منتشر شد، اشاره کرد. تمام کارخانه‌های موادغذایی ما تحت نظر وزارت بهداشت و درمان و همچنین سازمان استاندارد فعالیت دارند و استانداردهای کشور با معیارهای جهانی مطابقت دارد. گاهی برخی خبرها بر اساس شایعات شکل می‌گیرند و متاسفانه رسانه‌ای نیز می‌شوند. این اخبار هر بار یکی از تولیدات ملی را هدف قرار می‌دهد که گاه بازار صادرات محصولات را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. آنچه نتایج آزمایشات نشان می‌دهد، تاییدی بر سلامت محصول کلوچه نادری است.

وی ادامه داد: چنین مسائلی باعث تضعیف تولید و تلاش کارآفرین می‌شود. یکی از رسالت‌های رسانه‌ها انتشار اخبار و گزارش بر اساس مدارک و اسناد است. این را باید در نظر داشت که رویه انتشار گزارش‌های خلاف‌واقع، تاکنون با زیر سوال بردن چند برند، روند کسب درآمد برای نیروی انسانی شاغل در این کارخانه‌ها را دچار مشکل کرده است.

 گفتنی است پس از اعلام این خبر، چند بار محصولات این تولیدی به آلمان صادر شده است. کلوچه نادری بیش از ۶۰ سال سابقه تولید در ایران دارد و بالغ بر ۱۷ سال است که محصولات خود را به ۵ قاره جهان صادر می‌کند، این واحد تولیدی بالغ بر ۲هزار فرصت شغلی مستقیم در کشور ایجاد کرده است.