برندگان گلدن‌گلوب 2021

تینا فی و امی پولر بازیگران سرشناسی که اجرای هفتاد و هشتمین دوره این جایزه معتبر سینمایی و تلویزیونی را به عهده داشتند، هر کدام در یک گوشه از آمریکا به شکل مجازی به اجرای برنامه پرداختند. یکی در ساحل شرقی آمریکا در نیویورک و دیگری در ساحل غربی آمریکا در لس‌آنجلس با کمک فناوری برنامه را همراه با هم پیش بردند.

  مهم‌ترین رویدادها

مهم‌ترین رویدادهای این دوره از گلدن‌گلوب که در نوع خود رکوردهایی تازه به حساب می‌آیند، یکی جایزه به چادویک بوزمن بود و دیگری جایزه به کلویی ژائو.  چادویک درحالی جایزه بهترین بازیگری را گرفت که درست شش ماه پیش درگذشته است و کلویی با بردن جایزه برای ساخت فیلم «سرزمین آوارگان» به‌عنوان نخستین فیلم‌ساز زن آسیایی لقب گرفت که توانسته جایزه گلدن‌گلوب بهترین کارگردان را از آن خود کند.  چادویک بوزمن با بازی در نقش «بلک باتم مارینی» جایزه بهترین بازیگر مرد را برد. این ستاره سیاه‌پوست شش ماه پیش در ۴۳ سالگی پس از چهار سال مبارزه پنهانی با سرطان از دنیا رفت و با آخرین هنرنمایی‌اش روی پرده سینما برنده یک جایزه معتبر شد. همسر بوزمن با یک نطق احساسی و درحالی‌که اشک می‌ریخت جایزه او را گرفت.

فیلم سرزمین آوارگان نیز که از جدی‌ترین فیلم‌های حاضر در اسکار است، پیش از این نیز برنده جایزه شیر طلایی جشنواره فیلم ونیز و جایزه اصلی جشنواره تورنتو شده بود و حالا با گلدن‌گلوب کلکسیون افتخاراتش را کامل‌تر کرده است. این فیلم تحسین‌شده جوایز بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را از آن خود کرد. روایت زندگی خانه به دوش‌های مدرن که با بازی درخشان فرانسیس مک‌دورمند تحسین منتقدان سینمایی را برانگیخته است. این فیلم با جایزه‌ای که گرفت نشان داد که اصلی‌ترین مدعی اسکار است.

اما اتفاق جالب دیگر این بود که برخلاف همیشه امسال برنده جایزه فیلم خارجی‌زبان از کشور آمریکا بود تا کلکسیون خرق‌ عادت‌های این دوره از جوایز گلدن‌گلوب نیز کامل شود. امسال جایزه بهترین فیلم خارجی‌زبان به «میناری» رسید. فیلمی که به زبان کره‌ای و انگلیسی در سینمای آمریکا ساخته شده است و داستان چالش‌های یک خانواده کره‌ای- آمریکایی را در دهه ۸۰ میلادی روایت می‌کند.  این فیلم نخستین بار در جشنواره ساندنس روی پرده سینما رفت و حالا با جایزه گلدن‌گلوب چشم به اسکار پیش رو دارد. یکی از قوانین گلدن‌گلوب که امسال بسیار مورد انتقاد گرفت، جلوی نامزد شدن «میناری» برای جایزه بهترین فیلم را می‌گیرد. براساس این قانون هیچ فیلم‌ غیرانگلیسی‌زبانی نمی‌تواند نامزد جایزه بهترین فیلم شود. قانونی که در اسکار وجود ندارد و سال گذشته برای نخستین بار فیلم کره‌ای «انگل» جایزه بهترین فیلم را به خانه برد.  در بخش جوایز تلویزیونی، نامی که زیاد به گوش رسید، سریال «تاج» بود که جوایز بهترین درام، بازیگر مرد و زن را از آن خود کرد. این سریال پرطرفدار، خانواده سلطنتی انگلستان را موضوع قرار داده است و داستان زندگی آنها را روایت می‌کند.

  حرف و حدیث‌ها

انتخاب نامزدهای جوایز این دوره از گلدن‌گلوب انتقادات بسیاری را برانگیخت. درحالی‌که فیلم‌های تحسین شده‌ای چون «پنج هم‌خون» نادیده گرفته شدند، سریالی متوسط و کمتر شناخته شده چون «امیلی در پاریس» به شکلی بحث‌برانگیز به جمع نامزدهای جوایز راه پیدا کرده بود.

همین موضوع دستمایه شوخی مجریان مراسم شد. تینا فی در این باره گفت: ««امیلی در پاریس» نامزد بهترین سریال تلویزیونی (موزیکال یا کمدی) است، برای اولین بار بی‌صبرانه منتظرم ببینم این کدام سریال است.» امی پولر هم در ادامه گفت: «می‌دانم که از دست انجمن مطبوعات خارجی هالیوود و انتخاب‌هایش ناراحت هستید. ببینید انبوهی از آشغال‌های پر زرق و برق نامزد شده‌اند و تعدادی فیلم با بازیگران سیاه‌پوست نادیده گرفته شدند. این ویژگی گلدن‌گلوب است.»

در این دوره از جوایز گلدن‌گلوب از جین فوندا ستاره سینمای آمریکا با اهدای جایزه افتخاری سیسیل بی. دمیل تجلیل به عمل آمد.

Untitled-1