نتایج تحقیق نشان می‌دهد میزان تامین ماشین‌آلات در برنامه‌های توسعه اقتصادی با برنامه‌های مصوب از نظر تعداد و ترکیب تفاوت بسیار دارد. همچنین رشد قیمت ماشین‌آلات کشاورزی بیشتر از رشد شاخص قیمت تضمینی محصولات کشاورزی بوده است. هرچند با وجود موانع موجود، طی سال‌های گذشته درجه مکانیزاسیون در عملیات زراعی افزایش یافته است که این نشان‌دهنده نقش کنونی ماشین‌های کشاورزی و مکانیزاسیون کشاورزی در تولید کشاورزی است.

 

در همین راستا رئیس انجمن تولیدکنندگان ماشین آلات کشاورزی (اتماک) با بیان اینکه سیاست‌گذاری‌های داخلی بیشتر از تحریم‌ها به بخش صنعت کشور آسیب وارد کرده است، گفت: با کمبود قوانین مواجه نیسیتم و مشکل ناشی از عدم اجرای این قوانین و عدم برخورد با افرادی است که از این قوانین تخطی می‌کنند.

حمیدرضا نامی، با اشاره به چالش‌های بخش کشاورزی افزود: شرایط امروز مکانیزاسیون کشاورزی کشور در آستانه فروپاشی است و در کف بازار، صنعتگر حوزه کشاورزی و کشاورز در حال از بین رفتن است. علت این قضیه مربوط به کاهش توان اقتصادی کشاورزان است که مستقیما متاثر از تصمیمات دولت است.

نامی تاکید کرد: در حال حاضر بهترین کار این است که دولت از یارانه‌هایی که پرداخت می‌کند، صرف‌نظر کند و آن را وقف تسهیل و بهبود فضای کسب‌وکار کند.

رئیس انجمن تولیدکنندگان ماشین‌آلات کشاورزی با اشاره به‌ضرورت توجه به بخش صنعت در بودجه ۱۴۰۰ بیان کرد: دولت اگر قرار است ساختارهای زیربنایی کشور را در حوزه خودکفایی، استقلال و عدم نیاز به کشورهای بیگانه تامین کند، باید نگاه جدیدی به حوزه تولید و صنعت داشته باشد. مضاف بر اینکه دولت باید توجه کند که حوزه صنعت ما صرفا به چند بخش خصولتی یا دولتی مثل صنایع فولاد، خودروسازی، پتروشیمی و... نیست و صنایع کوچک نیز باید مورد توجه دولت قرار بگیرند.

وی افزود: مسائلی نظیر معوقات واحدهای تولیدی، ارزش افزوده، کمبود مواد اولیه، دونرخی بودن و مباحثی از این دست، معلول است و علت اصلی را در همان دخالت دولت در بخش‌های اجرایی باید جست‌وجو کرد. همچنین منافعی که لایه‌های اجرایی بعضا در این دخالت‌ها دارند، اجازه نمی‌دهد که این ساختار به توازن و تعادل برسد. در حالی که ما تولید کافی برای مصرف و ظرفیت‌های صنعتی بالایی در کشور داریم.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: در سال ۱۴۰۰ روش جدیدی از مدیریت اتخاذ شود که مردم و بخش‌خصوصی به‌بهبود وضعیت کنونی اقتصادی امیدوار شوند.