شکاف در یک تشکل بزرگ

 انتقاد از دبیرکل

تشکل صنفی- سیاسی خانه کشاورز که به عنوان یک حزب صنفی توسط عیسی کلانتری تشکیل شده است، در انتخابات ریاست جمهوری از حسن روحانی حمایت کردند تا سیاست‌های انبساطی کشاورزی رونق گرفته و قشر مولد جامعه ایران مورد توجه بیشتری قرار گیرد. مسعود اسدی عضو شورای مرکزی و دفتر سیاسی خانه کشاورز تاکید کرده است:

جناب آقای دکتر کلانتری به شما یادآوری می‌کنم هم‌اکنون که حضرتعالی در یک وجه معاون رئیس‌جمهور هستید و در وجه دیگر دبیرکل خانه کشاورز و محل امید و پناهگاه کشاورزان کشور هستید از شما خاضعانه استدعا می‌کنم، این دولت نامهربان را رها کنید و به وظیفه خود در دفاع از حقوق کشاورزان عمل کنید. اسدی پیش از این هم نامه‌ای به دبیرکل خانه کشاورز نوشته و از سکوت وی در برابر مشکلات کشاورزان به‌دلیل پست دولتی وی انتقاد کرده بود. عضو خانه کشاورز تاکید دارد عیسی کلانتری به‌دلیل اینکه معاون رئیس‌جمهور است نمی‌خواهد به خاطر مشکلات کشاورزان رو در روی رئیس‌جمهور قرار بگیرد. درحالی‌که پاسخ نامه‌های اسدی با امضای بیابانی قائم‌مقام دبیرکل داده شده، اسدی به «دنیای‌اقتصاد» گفت: معمولا دبیرکل یک حزب و تشکل بالاترین مقام است و تنها در صورت غیبت ایشان که اگر خدای ناکرده بیمار یا شرایط حضور نداشته باشند قائم‌مقام امور مربوط به ایشان را انجام می‌دهد. او درباره نظر بقیه اعضای شورای مرکزی خانه کشاورز اظهار کرد: «بنده نظر خودم را بیان کردم اما با دوستان دیگری که در شورای مرکزی در تماس هستیم اغلب همین نظر را دارند. خواسته بنده نه شخصی که قانونی و براساس مرامنامه و اساسنامه حزب سیاسی، اقتصادی کشاورزی خانه کشاورز است. در اساسنامه حمایت از حق و حقوق کشاورزان اولویت اقدامات این حزب است اما طی ۸ سال گذشته که کشاورزان آسیب‌های جدی دیدند دبیرکل موضعی در حمایت از این قشر زحمتکش اعلام نکرد. این رفتار در سطح ملی و حتی جهانی سابقه ندارد که دبیرکل یک حزب در حمایت از حزبش اعلام موضع نکند. این مورد خیلی عجیب است!»

 زور دولت به کشاورز می‌رسد

اسدی در انتقاد از رفتار دولت با کشاورزان تصریح کرد: «متاسفانه دولت هرجا با مشکل کسری بودجه مواجه می‌شود به کشاورزان فشار می‌آورد. از دید دولتمردان کشاورزان جامعه‌ای بزرگ اما متفرق هستند و چندان در دفاع از حق و حقوقشان فعال نیستند. اگر فشار وارده دولت بر کشاورزان به اقشار و شغل‌های دیگر وارد می‌شد جلوی دولت ایستادگی می‌کردند. این درحالی است که در شرایط تحریم و تنگناهای اقتصادی تنها بخشی که می‌تواند اشتغال‌زایی کند و غذای مردم را به قیمت مناسب تهیه کند کشاورزی است. سیاست‌های غلط دولت اما طی ۸ سال گذشته در بخش‌های مختلف کشاورزی به این قشر آسیب زیادی وارد کرده است.»

او در تشریح هدف خود از نامه‌نگاری گفت: «اگر دبیرکل طی ۸ سال هیچ موضع حمایتی از کشاورزان نداشته لابد شرایط این قشر خیلی خوب بوده، اما می‌بینیم در همه رسانه‌ها از هر جناح سیاسی و شبکه‌های مجازی تا صداوسیما همه مدام از بحران‌های کشاورزان گزارش می‌دادند و از دبیرکل جز سکوت ندیدیم. بنده از ایشان خواستم وقتی نمی‌تواند وظیفه قانونی خود را انجام دهد استعفا کند. اما پاسخ نامه مرا دکتر بیابانی قائم‌مقام ایشان داد و در نامه دوم بنده را به تبعیت از مشی دبیرکل راهنمایی کرد که جای تاسف دارد. متاسفانه دوستان در راس هرم قدرت خانه کشاورز مفهوم حزب و تشکل را اشتباه برداشت کرده‌اند. در همه جای دنیا دبیرکل موظف است در مشی تعیین ‌شده حزب حرکت کند و مشی حزب توسط اعضای شورای مرکزی تعیین می‌شود.»

طی سال‌های گذشته در دولت‌های یازدهم و دوازدهم بارها بحران‌هایی در حوزه کشاورزی پیش آمده و طی یک‌سال اخیر با توجه به شرایط کرونا و فشار حداکثری تحریم‌ها قشر کشاورز بیشتر متضرر شده است. الگوی کشت که یکی از زیرساخت‌های کشاورزی هر کشور در تامین کالاهای اساسی و تامین امنیت غذایی آن جامعه محسوب می‌شود به گفته کارشناسان و فعالان حوزه کشاورزی بیشتر یک شعار است و تاکنون پیش نیامده وزارت جهادکشاورزی برنامه مدونی به کشاورزان برای کشت ارائه کند. تنها یکسری محدودیت‌های کشت به‌دلیل بحران کم‌آبی بوده که در نهایت آن هم راه به جایی نبرده و در این زمینه صرفه‌جویی رخ نداده است. دلیل نبود الگوی کشت نبود یک سامانه جامع با اطلاعات دقیق از اراضی زیر کشت و شرایط آبی و خاکی این اراضی است. انجام یک آمایش سرزمینی برای هر برنامه بلندمدتی در کشاورزی یک الزام است. از سوی دیگر تهیه و تامین نهاده‌های کشاورزی برای این قشر آسیب‌های مالی و روانی زیادی داشت. وجود ارز ترجیحی و نبود نظارت دقیق باعث شد کود و سم کشاورزی بیش از ۵ برابر رشد قیمت داشته باشد و کشاورزان زیادی را از کشت منصرف کند. کشاورزی در ایران یک اولویت محسوب می‌شود و تامین کالاهای اساسی شهروندان می‌تواند تاب‌آوری جامعه را در برابر تحریم‌ها افزایش دهد و این همه درحالی است که دبیرکل خانه کشاورز تاکنون موضعی در دفاع از کشاورزان کشور اتخاذ نکرده است.