در حقیقت کوچینگ فعالیتی به منظور بهبود عملکرد افراد در زندگی حرفه‌ای، ورزشی، اجتماعی و حتی عاطفی به‌شمار می‌رود. در این میان بسیار مهم است که یک فرد در راه‌اندازی کسب و کار، اهداف خود را شناسایی و اولویت‌بندی کند، بنابراین در این راستا کوچینگ سازمانی می‌تواند مفید باشد.

 

 کوچینگ چیست؟

کوچ‌ها چه کارهایی انجام می‌دهند؟ چرا دیگران کوچ می‌کنند و چه نیازی به کوچ شدن دارند؟ براساس تعریف فدراسیون بین‌المللیICF، کوچینگ فرآیند فکری و خلاق بین کوچ و فردی است که به بهتر شدن عملکرد، افزایش توانایی‌های فردی و حرفه‌ای و ایجاد خلاقیت بیشتر در آنها می‌پردازد. بدون شک این نوع ارتباط دوطرفه و مشارکتی خواهد بود و به‌طورکلی یک فرآیند کوچینگ موثر بر درک، رفتار و یادگیری افراد تاثیر می‌گذارد.

کوچینگ، یک روند و تعامل بین کوچ و فرد مراجعه‌کننده است. کوچ کسی است که به فرد برای رسیدن به یک تحول در زندگی کمک می‌کند. تفکر کوچینگ بر این مبنا است که زمانی زندگی فرد متحول می‌شود که او  به‌دنبال راه‌حل برای رسیدن به بهترین خود باشد. این راهکار نیز تنها در نزد خود فرد است و در این میان، کوچ کمک می‌کند که فرد به آن دست یابد.

 وظایف کوچ

بهاره گوهرین برگزارکننده دوره‌های کوچینگ در ایران در سازمان‌های بزرگ، درباره حرفه کوچینگ در ایران در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» عنوان کرد:‌ به مدت ۱۵سال  است که در حرفه کوچینگ مشغول به کار هستم و تا پیش از این در فرانسه دوره‌های کوچینگ را آموزش می‌دادم و حدود یک سال و نیم است که نمایندگی کوچینگ ویز خاورمیانه در یک مدرسه بلژیکی را دریافت کرده‌ام. در ایران نیز دوره‌های حضوری و مجازی کوچینگ را برگزار می‌کنم و پنجمین دوره حضوری و دومین دوره مجازی در حال برگزاری است.

این مربی کوچینگ در ادامه با ارائه توضیحات بیشتری درباره کوچینگ عنوان کرد: کوچینگ می‌تواند در زمینه سبک زندگی یا در زمینه تجارت باشد؛ در حقیقت کوچینگ یک تعامل بین کوچ و مراجعه کننده است.  گوهرین در پاسخ به این پرسش که وظیفه کوچ در کوچینگ چیست، عنوان کرد: در روند تعامل بین کوچ و فرد، کوچ هیچ‌گاه راهکار مستقیم به فرد برای رشد و تعالی و در راستای رسیدن به اهداف او نمی‌دهد، بلکه در کوچینگ اعتقاد بر این است که هر فردی، متخصص زندگی و کار خود به‌شمار می‌رود. در این راستا کوچ با پرسش از فرد و بازخورد دادن، شخص را به سمت توانایی‌های درونی خود هدایت می‌کند تا او قادر شود به هدف‌های مهم زندگی برسد.  گوهرین در ادامه خاطرنشان کرد: برای نمونه یک هدف برای فرد مشخص می‌شود و کوچ وظیفه دارد که فرد را براساس توانمندی‌های خود شخص، به سمت جلو هدایت کند. در کوچینگ قصد داریم که فرد را به سمت توانمندی‌های خودش هدایت کنیم؛ کوچ به عنوان یک فرد، خود را هم‌سطح مراجعه‌کننده می‌بیند، در حالی که در مشاوره‌های رایج، مشاور خود را بالاتر از فرد می‌پندارد.

وی ادامه داد:‌ ما متخصص کوچینگ‌های سازمانی هستیم، دوره‌های آموزشی خود را با کوچینگ ویز برگزار می‌کنیم. یک فدراسیون بین‌المللی کوچینگ داریم که ۱۱ صلاحیت برای آن تعریف کرده‌ایم و در این دوره‌های خود، این صلاحیت را به افراد یاد می‌دهیم. یکی از مهارت‌های مهم افراد، گوش کردن فعال است. در این میان پرسش و ایجاد اعتماد و صمیمیت یکی از وظایف کوچ  است، تمام این صلاحیت‌ها در جهت رشد فردی است تا فرد بتواند به اهداف خود دست یابد. در مرحله نخست باید فرد به کوچ اعتماد داشته باشد تا زمینه تعامل بیشتر فراهم شود.

 چه حرفه‌هایی کوچینگ نیستند؟

این مربی کوچ در ادامه با اشاره به این موضوع که چه حرفه‌هایی را نباید با کوچینگ اشتباه گرفت، عنوان کرد: در ایران بسیاری کوچینگ را با منتورینگ اشتباه می‌گیرند، منتورینگ در حقیقت انتقال تجربه است که در آن افراد باتجربه به سایر افراد به‌ویژه افراد تازه وارد، تجربه‌های خود را انتقال می‌دهند و درصدد راهنمایی آنها هستند. گوهرین همچنین خاطرنشان کرد: البته کوچینگ مشاوره نیز نیست، مشاور در راهنمایی‌های خود راهکارهای مشخصی را ارائه می‌دهد، در حالی‌که کوچینگ راهکار مستقیم به فرد نمی‌دهد، بلکه کوچ با پرسش از فرد او را به تعمق بیشتری به سمت توانایی‌های درونی خود هدایت می‌کند و در نهایت این فرد است که با توجه به توانمندی‌های خود به راهکار نهایی دست خواهد یافت. در این روند هر فرد به جواب مختص به خودش خواهد رسید و کوچ در تمام این مراحل فرد را راهنمایی می‌کند.

وی ادامه داد: کوچینگ با پشتیبان نیز متفاوت است، پشتیبان ممکن است مسوولیت‌هایی را عهده‌دار شود، اما در کوچینگ، مسوولیت رسیدن به اهداف با خود فرد است و کوچ تنها راهنما است و زمانی که فرد گمان می‌کند در این مسیر قادر به انجام کاری نیست، کوچ قدم به قدم همراه با فرد، او را برای رسیدن به اهدافش راهنمایی می‌کند.

 نیاز سازمان‌های ایرانی به کوچینگ

این مربی کوچ در پاسخ به این پرسش که نیاز به کوچینگ در سازمان‌های ایران تا چه اندازه احساس می‌شود، گفت: در ایران، ابتدا روی کوچینگ زندگی (life) کارهایی انجام شده بود، اما این مفهوم به‌درستی در بین شرکت‌ها جا نیفتاده و این فرهنگ به‌درستی در ایران پیاده‌سازی نشده است. از همین ‌رو تمایل پیدا کردم که به سمت کوچینگ سازمانی پیش بروم و هم‌اکنون روی ۱۰ تا ۱۲ شرکت بزرگ کار کرده‌ایم، از جمله برای شرکت‌هایی مانند مپنا، ایرانسل، کوبل و... دوره برگزار می‌کنیم.

این مربی کوچ در پایان خاطرنشان کرد: برخی سازمان‌ها در راستای کوچینگ مدیران، پیشقدم شده‌اند و رویه درستی را در پیش گرفته‌اند، به گونه‌ای که ما هم‌اکنون با کمبود کوچ روبه‌رو هستیم. در آینده حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ کوچ را وارد بازار خواهیم کرد. داوطلبان کلاس‌های ما استادان دانشگاه و مدیران‌عامل هستند. دوره‌های کوتاه‌مدتی نیز برای مدیران داریم.