به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، کرونا به بسیاری از کسب و کارها آسیب ‌زده است و زنجیره تامین صنعت شیرینی و شکلات نیز زیان بزرگی دیده است تا جایی که بسیاری از واحدهای تولیدی با تعدیل نیروی اجباری مواجه شده‌اند.

مهدی آقازاده، موسس شرکت شیرین شهد پارسیان و عضو انجمن شیرینی و شکلات درباره دشواری تهیه مواد اولیه شیرینی و شکلات گفت: اکنون با توجه به تحریم‌ها و مشکلات ارزی، عمدتا مواد اولیه خام وارد کشور می‌شود و این مواد در داخل کشور فرآوری شده و به مواد اولیه قابل مصرف قناد‌ی‌ها و کارخانه‌های شیرینی و شکلات تبدیل می‌شود. با محدود شدن ورود مواد اولیه به کشور بسیاری از تولید‌کنندگان با مشکل رو‌به‌رو شده‌اند. همکاری نکردن شرکت‌های خارجی و عدم‌انتقال وجوه ارزی از جمله مشکلات پیش روی تولیدکنندگان بود.  

عضو انجمن شیرینی و شکلات بیان کرد: در مورد موانع تامین مواد اولیه می‌توان گفت بسیاری از مواد اولیه از لحاظ حجم و اندازه به مقدار نیاز وارد کشور نمی‌شوند که در نتیجه، تولید‌کنندگانی که مواد اولیه را فرآوری یا مستقیم مصرف می‌کنند، دچار مشکل می‌شوند، زیرا نمی‌توانند مواد اولیه موردنیاز را به صورت منظم تهیه کنند. به عنوان مثال، ذرت خام را وارد می‌کنند تا از آن گلوکز و روغن و نشاسته و... بگیرند؛ وقتی واردات این محصول به مشکل می‌خورد به تبع آن، دچار مشکل در تولید روغن و نشاسته و… می‌شویم و کارخانه‌ها و بسیاری از زنجیره‌های تولید و واحدهای صنفی که از این مواد استفاده می‌کنند، هم با مشکل مواجه خواهند شد.

وی ادامه داد: البته در این وضع فرصت‌های طلایی هم برای تولید‌کنندگان ایجاد شده است؛ به عنوان مثال، در گذشته کمپانی‌های خارجی انواع استابیلایزر (قوام‌دهنده و پایدارکننده) و بسیاری دیگر از مواد اولیه را به صورت فرآوری‌شده به ایران می‌فروختند، اما اکنون این فرصت برای تولید‌کنندگان داخلی مواد اولیه ایجاد شده که این مواد را تولید و فرآوری کنند و در اختیار شرکت‌های داخلی و خارجی قرار دهند.

او ادامه داد: موضوع اختلاف قیمت مواد اولیه وارداتی و داخلی باعث شده است تا مصرف‌کنندگان تمایل بیشتری به خرید مواد اولیه داخلی داشته باشند. تجار اکنون به واردات مواد اولیه‌ای که در داخل تولید می‌شود، تمایل کمتری دارند؛ زیرا نه‌تنها صرفه اقتصادی ندارد، دیگر خریدار چندانی هم برای آنها پیدا نمی‌شود.

آقازاده با بیان اینکه ایران در دنیا از نظر  صنعت قنادی و شیرینی و تنوع محصولات این حوزه رتبه بالایی دارد، تاکید کرد: شیرینی‌های موجود در ایران دو دسته‌ هستند:؛ دسته اول شیرینی‌های سنتی که از سالیان قبل در نقاط مختلف ایران تولید می‌شده است و دسته دوم شیرینی‌های بین‌المللی است که به بهترین شکل ممکن در ایران تولید می‌شود. بخش عظیمی از مواد اولیه این شیرینی‌ها را واحدهای تولیدی داخلی تهیه و در اختیار قنادان می‌گذارند؛  مانند فوندانت که نوعی خمیر قنادی با تنوع رنگ بسیار است. این نوع خمیر بیشتر برای پوشش کیک به کار برده می‌شود و در سال‌های قبل فوندانت مصرفی از کشورهای خارجی مانند ترکیه، فرانسه و ایتالیا وارد می‌کردیم، اما اکنون در ایران با کیفیتی به مراتب بالاتر تولید می‌شود و حتی می‌توانیم به صادرات و ارزآوری از این طریق هم فکر کنیم.

عضو انجمن شیرینی و شکلات درباره تهیه شکر نیز اظهار کرد:  در ایران  شکر به دو صورت استحصال ‌می‌شود؛ یکی از چغندر قند و دیگری از نیشکر  و شکرخامی که وارد کشور می‌شود. خوشبختانه در ایران چغندر قند به فراوانی کشت می‌شود و دولت چغندر قند را از کشاورزان می‌خرد. در محدوده زمانی‌ که این محصول برداشت می‌شود تا زمانی که به کارخانه‌ها می‌رسد، نگرانی وجود ندارد، اما در دوره زمانی که نیازمند واردات شکرهای خام وارداتی هستیم، به مشکل برمی‌خوریم، زیرا قیمت تمام‌شده این محصول و نرخ ارز  از مشکلات تامین نیاز از طریق واردات است.

این متخصص تهیه فرمولاسیون‌های صنعت شیرینی و شکلات و تولیدکننده مواد اولیه این صنعت در ادامه بیان کرد: اسـتفاده از مـواد اولیـه ممتاز و چینش مواد اولیـه بـرای تهیه فرمولاسیون ویژه از عوامل مهم در تهیـه یـک فرمولاسـیون موفـق هستند؛  در نتیجــه آنها می‌توانند تولید محصـول انحصـاری و موفـق بـرای شـرکت‌های تجـاری باشـد؛ محصولی که بتوانـد مــورد رضایـت بـازار هـدف قـرار بگیـرد.

او با تاکید بر اینکه بسته‌بندی یـک الـزام بـرای هر محصولی از جمله مواد اولیه است، اضافه کرد: اهمیت بسته‌بندی  منحصـر  در محصـولات نهایـی نیست، بلکـه بسته‌بندی مواد اولیه نیز بایـد سالم ماندن آن را تضمین کند و در این حال از زیبایی برخوردار باشد، ولـی متاسـفانه شــاهد هستیم کــه مشکلات اقتصــادی، روی بسـته‌بندی‌های موجـود تاثیـر داشـته است. این در حالی است که از لحـاظ برخورداری از دسـتگاه‌های بسـته‌بندی کشـور مـا در جایگاه خوبـی قـرار دارد و در صنایع مختلف بسـته‌بندی‌هـای بــه‌روزی داریم. عضو انجمن شیرینی و شکلات تاکید کرد: بسـته‌بندی‌های برخی از صادرکنندگان بر اساس بازارهـای هـدف متفـاوت می‌شود؛ بــه طوری کــه یک محصـول بـرای بـازار داخلی، بـازار کشورهای همسایه و بازار اروپایـی کاملا متفـاوت بسته‌بندی می‌شود. این تفاوت هـم می‌تواند خـوب باشـد و هـم می‌تواند مـورد نقـد جــدی قـرار بگیـرد. البته گاهـی خـود تولیدکننـده می‌خواهـد از بسـته‌بندی ایــده‌آل‌تر اسـتفاده کنـد، ولی بـازار رقابتی و وضع اقتصــادی اجـازه ایـن کار را نمی‌دهـد.

ایـن فعال صنعتـی چالش صنعـت قنـادی در دوره همه‌گیری کرونا را «جدی» توصیف کرد و گفت: وقتـی مراسمی برگزار نمی‌شـود، قنادان بـا مشـکلات فراوانی، اعـم از تعطیلـی و تعدیـل نیـرو، کاهش فروش و زیان مواجـه می‌شـوند و به تبع آنان،  ایـن صدمـه اقتصـادی دامن‌گیـر تولیدکنندگان مـواد اولیـه هم می‌شود. گرچــه صنعـت قنــادی نــگاه خـاصی بــه دیجیتـال مارکتینگ دارد، نمی‌توان انکار کرد که همه‌گیری کرونـا از رونـق ایـن صنـف بسـیار کاسـته اسـت.