بی‌تردید شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با اجرای پروژه‌های توسعه‌ای خود می‌تواند یکی از برترین مجموعه‌های تولید فولاد در ایران و یکی از معدود شرکت‌های تولید فولاد در منطقه و جهان باشد که زنجیره کامل فولاد را در مقیاس تولیدی بالا، از اکتشاف و استخراج معدن، فرآوری کنسانتره گندله‌سازی، احیا و فولادسازی یا به عبارتی کالای فرآوری‌شده قابل عرضه به بازار جهانی در زنجیره کامل فولاد در مقیاس بالا داشته باشد. این تنها هدف برای چادرملو نیست، بلکه توجه به زیرساخت‌ها و ایفای مسوولیت‌های اجتماعی به موازات طرح‌های توسعه بسیار مورد توجه و حائز اهمیت است. در گفت‌وگویی با بزرگمهر غفرانی، سرپرست مدیریت مهندسی توسعه و تکنولوژی چادرملو که به تازگی در این سمت جای گرفته است، اطلاعات بیشتری را از جزئیات طرح‌های یادشده کسب خواهیم کرد. در ادامه متن کامل این گفت‌وگو را می‌خوانید.

 در خصوص مهم‌ترین طرح‌ها و برنامه‌‌های توسعه شرکت که در دستور کار شرکت است، توضیحاتی ارائه کنید؟

مهم‌ترین برنامه ما با توجه به تاکیدات مدیرعامل بر ضرورت دستیابی به منابع جدید سنگ آهن، شناسایی و اکتشاف است. بنا بر این ما با درک این دغدغه بسیار مهم، بخشی از توان خود را روی همین موضوع متمرکز کردیم؛ چرا که برای تحقق تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در کشور باید مواد اولیه آن هم تامین شود در حالی‌که معادن فعال فعلی نمی‌توانند تضمین مطمئنی برای تداوم تولید باشند. به‌طور مثال ذخیره همین معدن چادرملو به‌زودی به اتمام می‌رسد و قطعا صنایع فولادی کشور برای تامین مواد اولیه با مشکلات فراوانی مواجه خواهند شد، به همین منظور اولویت اول ما انجام اکتشاف پایه (Basic) و تفصیلی (Detail) مواد اولیه سنگ‌آهن، در راستای دستیابی به مواداولیه سنگ‌آهن مورد نیاز مجتمع معدنی و توجه خاص به آماده‌سازی معدن D۱۹ است. خوشبختانه مطالعات و اکتشافات این پهنه انجام شده و اکتشافات تفصیلی آن هم در حال اتمام است و امیدواریم بتوانیم به‌زودی از این پهنه بهره‌برداری کنیم. در عین حال چند آنومالی دیگر در محدوده فعالیتمان در استان یزد شناسایی شده که به جد به دنبال آنها نیز هستیم.

در حقیقت مسوولیت سنگینی بر عهده من گذاشته شده که امیدوارم با همکاری سایر همکاران این معاونت که هر کدام سوابق ارزشمندی در اجرای طرح‌های مختلف فولادی دارند بتوانیم به اهداف توسعه‌ای شرکت دست یابیم. 

 اتفاق خوبی که هفته گذشته افتاد توافقی بود که با سهامدار عمده شرکت برای تاسیس یک شرکت اکتشافی داشتید، در این زمینه توضیحاتی بدهید؟ 

مدیر عامل گروه سرمایه‌گذاری امید از مجتمع‌های صنعتی و معدنی چادرملو بازدید دو روزه‌ای داشتند که طی آن در جلسه‌ای مشترک با مدیرعامل و مدیران این مجتمع‌ها در جریان روند فعالیت‌های شرکت مخصوصا رکوردشکنی‌های مستمر در تولید کنسانتره و فولاد قرار گرفتند. در همین جلسات مدیرعامل چادرملو برنامه‌های توسعه این شرکت را با هدف خلق ارزش تشریح کرد که طی آن قرار است شرکتی مستقل برای تمرکز جدی روی پهنه‌های معدنی ایجاد کنیم و این موضوع بسیار مورد توجه آقای مدرس‌خیابانی نیز قرار گرفت. توافق بر این شد که شرکت جدید اکتشاف و حفاری با مشارکت ۴۹ درصدی امید و ۵۱ درصدی چادرملو تاسیس شود. اینکه سهامدار عمده چادرملو از طرح‌های توسعه شرکت استقبال کردند، اتفاقی بسیار خوب و نشان‌دهنده دیدگاه‌های مثبت مدیرعامل چادرملو برای ارزش‌آفرینی در این شرکت و اعتماد سهامداران عمده است که بدون شک اثر مثبتی بر سودآوری و منتفع شدن سهامداران آن خواهد داشت.

 در خبرها آمده بود که قرار است چادرملو منطقه جدید صنعتی در استان یزد ایجاد کند، در این زمینه توضیحات بیشتری بدهید.

از آنجا که مدیر عامل شرکت معتقد است ظرفیت توسعه صنایع فولادی کشور اشباع شده است و شرکت عظیمی ‌چون چادرملو نمی‌تواند تنها متکی به فعالیت در حوزه معدن و فولاد باشد. از این رو با بررسی و مطالعه و ارائه پیشنهادهای متعدد طی ماه‌های اخیر تصمیم گرفته شد در طرح‌های توسعه، ابتدا برای متعادل کردن زنجیره تولید، روی ساخت واحد‌های گندله‌سازی و آهن اسفنجی که همچنان مورد نیاز صنایع فولادی است متمرکز شویم، سپس نیم‌نگاهی به صنایع پایین‌دستی از جمله فولادهای آلیاژی و صنایع وابسته داشته باشیم. طرح ایجاد منطقه جدید صنعتی در دستور کار قرار گرفت که جانمایی آن صورت پذیرفته، مدیران هر طرح منصوب شدند و کارهای مقدماتی آن در حال انجام است. 

قرار است در ابتدا در این منطقه صنعتی کارخانه سوپر مگامدول احیای مستقیم با ظرفیت ۲/ ۲ میلیون تن در سال - مجتمع فروآلیاژها با هدف‌گذاری ۳۰ هزار تن فرومنگنز، ۲۰ هزار تن سیلیکومنگنز و ۱۵ هزار تن فروسیلسیم - مجتمع تولیدی نسوزها شامل آجرهای منیزیت کربن، آلومینایی، دولومیتی، آجرهای مخصوص و جرم‌های منیتریتی و ملات‌های نسوز با ظرفیت۱۰۰ هزار تن در سال که تامین‌کننده مواد مورد نیاز واحدهای تولیدی چادرملو و شرکت‌های اقماری است، احداث شود.

از طرفی یکی دیگر از طرح‌ها که از پیش آغاز شده است، تکمیل احداث کارخانه گندله‌سازی شماره ۲ با ظرفیت ۵ میلیون تن در سال، قابل افزایش تا ۶ میلیون تن برای ایجاد تعادل در زنجیره فولاد شرکت چادرملو و شرکت‌های اقماری است.

 چادرملو برنامه‌های دیگری در خصوص افزایش ظرفیت واحدهای خود و شرکت‌های اقماری دارد، در این زمینه هم توضیحاتی بفرمایید؟

بر اساس تفکرات توسعه‌گرایانه مدیرعامل شرکت در سال جهش تولید، در آبان ماه امسال پنج خط تولید کنسانتره مجتمع معدنی شرکت موفق شدند با تولید یک میلیون و ۱۰۴ هزار و ۵۰۰ تن کنسانتره میزان تولید این محصول را از مرز ۵/ ۷ میلیون تن در ۸ ماهه امسال عبور دهند که موفقیت بزرگی بود. این برای دومین بار در سال‌جاری بود که رکورد تولید کنسانتره سنگ‌آهن در چادرملو شکسته می‌شد. 

فولادسازی چادرملو هم در آبان امسال با تولید بیش از ۹۴ هزار و ۳۸۶ تن شمش فولادی رکوردشکنی کرد و این میزان ۱۰ هزارو ۳۸۶ تن بیش از برنامه پیش‌بینی شده است.

این موفقیت‌های پی در پی، در شرایطی محقق شده که کشور و جهان تحت تاثیر بحران ناشی از همه‌گیرشدن ویروس کرونا قرار گرفته‌اند. علاوه بر آن شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با رویکرد جدید و با توسعه ظرفیت تولیدی و افزایش سرمایه و رشد اقتصادی، این مهم را به روش نوین «هدف‌گذاری جهش تولید در چشم‌انداز توسعه» تعریف کرده است.

یکی از آنها توسعه صادرات کالاهای فرآوری شده است؛ با توسعه ظرفیت تولید در صنایع معدنی که قابلیت فرآوری کالا و مواد را افزایش دادیم، از خام‌فروشی مواد معدنی به خارج از کشور جلوگیری و در عوض کالاهای فرآوری شده و قابل عرضه را به بازار جهانی صادر می‌کنیم که این فرآیند علاوه بر ارزش افزوده مواد معدنی، زمینه ارزآوری برای توسعه زیرساخت‌های کشور را فراهم می‌کند. 

با این نگرش چندین برنامه را در حال اجرا داریم؛ ازجمله این طرح‌ها، تکمیل و راه‌اندازی سیستم Hot Charge فولادسازی است که با راه‌اندازی این سیستم علاوه بر افزایش ۳۰درصد ظرفیت تولید فولادسازی، ۲۵ درصد در مصرف برق مصرفی کوره، ۲۵درصد در مصرف الکترود گرافیتی و نسوز که بالاترین ارزبری را در تولید فولاد دارد صرفه‌جویی می‌شود.

همچنین تغییر فرآیند تولید در کارخانه فولادسازی از رده فولاد‌های ساختمانی به فولادهای کیفی و آلیاژی که درحال حاضر وارداتی بوده و ارزبری آنها در این شرایط تحریمی ‌چشمگیر است، طرح تکمیل کارخانه فولاد سرمد با ظرفیت ۶۰۰ هزار تن در سال به روش کوره قوس الکتریکی، طرح احداث واحد احیای مستقیم سرمد با ظرفیت ۸۰۰ هزار تن در سال، احداث مجتمع معدنی و صنعتی جدید با ظرفیت ۴ میلیون کنسانتره و گندله با مشارکت شرکت‌های آهن و فولاد غدیر ایرانیان، سرمایه‌گذاری در احداث مجتمع فولاد زاگرس اندیمشک و ساخت کارخانه ۴۰۰ هزار تن فولاد ازدیگر این طرح‌ها است. همچنین چادرملو ادامه ساخت واحد ذوب و ریخته‌گری فولاد شاهرود با ظرفیت ۱۰۰ هزار تن، راه‌اندازی خط تولیدکلاف فولادی فولاد سرمد ابرکوه با ظرفیت ۴۵۰ هزارتن، افزایش ظرفیت تولید واحد ذوب و ریخته‌گری شمش فولادی آهن و فولاد ارفع به میزان ۲۰۰ هزارتن و افزایش ظرفیت تولید واحد احیای مستقیم آهن و فولاد ارفع به میزان ۲۵۰ هزارتن را نیز دنبال می‌کند.

 بدون شک با این طرح‌ها و برنامه‌های توسعه شرکت، میزان اشتغال‌زایی شرکت هم افزایش پیدا می‌کند؟

بله، صد درصد اثر مثبت خواهد داشت در زمان اجرای پروژه‌ها حدودا ۱۰ هزار نفر به طور مستقیم و تقریبا ۶۰ هزار نفر به طور غیرمستقیم مشغول به کار خواهند شد و بعد از تکمیل پروژه و آغاز تولید، اشتغال‌زایی این طرح‌ها حدودا ۵هزار نفر به طور مستقیم و ۵۰ هزار نفر غیرمستقیم خواهد بود. ضمن آنکه کالای عرضه شده به بازار می‌تواند برای حدود ۱۰۰هزار نفر در زنجیره‌های پایین‌دستی اشتغال‌زایی کند. این تحول در گردش تولید موجب پویایی اقتصادی در شرکت معدنی و صنعتی چادرملو و از طرفی در کشور عزیزمان ایران خواهد بود.

 در توسعه پایدار علاوه بر توازن زنجیره تولید، توجه به زیرساخت‌های توسعه هم بسیار موردنظر است. چادرملو در این جهت چه اقداماتی انجام داده یا در دست اجرا دارد؟ 

یکی از طرح‌های بسیار حیاتی چادرملو، طرح بزرگ شیرین‌سازی و انتقال آب خلیج‌فارس به صنایع چادرملو در استان یزد است که با مشارکت شرکت‌های چادرملو، گل‌گهر و مس سرچشمه در حال اجراست و فاز اول آن ماه گذشته افتتاح شد و آب خلیج‌فارس به صنایع گل‌گهر در سیرجان رسید و امیدواریم تا پایان سال این آب به یزد برسد. ساخت نیروگاه ۱۰ مگاواتی خورشیدی در مجاورت نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی سیکل ترکیبی چادرملو که تا چند روز آینده به بهره‌برداری می‌رسد، همچنین برنامه توسعه ساخت نیروگاه‌های خورشیدی برای تولید انرژی پاک تا ۱۰۰ مگاوات در دستور کار قرار گرفته است. توسعه فعالیت‌های زیست محیطی از جمله ایجاد کمربند سبز عقدا تا اردکان به‌طول ۳۰ کیلومتر، ایجاد و تجهیز مراکز بهداشتی و درمانی، ساخت فضاهای آموزشی، ساخت بزرگ‌ترین مجموعه فرهنگی و ورزشی استان یزد در اردکان و ایجاد شهرک مسکونی برای کارکنان مجموعه چادرملو در اردکان و بهاباد از جمله طرح‌های توسعه پایدار چادرملو هستند.

 اجرا و اتمام این طرح‌ها سرمایه‌گذاری زیادی را طلب می‌کند، آیا پیش‌بینی لازم برای تامین سرمایه شده است؟

به طور قطع پیش‌بینی‌های لازم صورت پذیرفته و مشکلی در زمینه تامین اعتبارات نداریم چون شرکت سودآوری خوبی دارد، در ٨ ماه منتهی به آبان ١٣٩٩ از فروش محصولات خود ١٢۶٣٠ میلیارد تومان درآمد کسب کردیم که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل نزدیک به دو برابر رشد داشته است. برآوردهای ما نشان می‌دهد برای اجرای طرح‌های توسعه شرکت بالغ بر ۵/ ۱ میلیارد یورو یا حدودا ۵۰۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری نیاز است که امید است با اجرای آنها تحول عظیمی ‌در شرکت ایجاد شود.