سقف تسهیلات نوسازی در سال‌جاری به ۲۵۰ میلیون تومان به ازای هر واحد مسکونی رسیده است و در صورتی که سازنده حرفه‌ای برای ساخت و سازهای خود از فناوری‌های نوین استفاده کند می‌تواند تا این سقف از تسهیلات بانک مسکن بهره‌مند شود.

رضا صالحی شهرابی، رئیس اداره کل اعتبارات و تامین مالی بانک مسکن با بیان اینکه یکی از ماموریت‌های مهم این بانک به عنوان تنها بانک تخصصی فعال در حوزه مسکن، کمک به تسریع جریان نوسازی بافت فرسوده است، گفت: از ابتدای سال گذشته تا ۲۸ آبان ماه سال‌جاری، مطابق با معرفی‌نامه‌های تایید در شعب استان‌های مختلف، ۱۵ هزار و ۱۱۵ واحد مسکونی در بافت فرسوده برای اخذ تسهیلات نوسازی به مرحله انعقاد قرارداد رسیده‌اند.

وی با اشاره به جزئیات کارنامه ۲۰ماهه تسهیلات دهی بانک مسکن در حوزه نوسازی بافت فرسوده، اظهار کرد: صرف‌نظر از استان تهران، پنج استان آذربایجان‌شرقی، اردبیل، خراسان‌رضوی، مازندران و همدان به ترتیب بیشترین میزان تسهیلات منعقده به لحاظ تعداد واحد مسکونی را داشته‌اند.

صالحی به حجم تسهیلات نوسازی بافت فرسوده در تهران اشاره کرد و افزود: در این دوره زمانی بیشترین میزان تسهیلات منعقده به لحاظ تعداد واحد مسکونی مربوط به تهران بوده به‌طوری که ۴ هزار و ۴ واحد مسکونی به مرحله انعقاد قرارداد رسیده‌اند.

وی همچنین به حجم تسهیلات منعقده در پنج استان نامبرده اشاره کرد و به «هیبنا» گفت: در استان آذربایجان‌شرقی تعداد یک‌هزار و ۵۸ واحد مسکونی، در اردبیل تعداد یک‌هزار و هشت واحد، در خراسان‌رضوی تعداد ۹۳۰ واحد، در مازندران تعداد ۸۴۶ واحد و در همدان تعداد ۶۷۰ واحد قرارداد تسهیلاتی خود را دریافت کرده‌اند.

به گفته وی تاکنون دو قرارداد عاملیت با وزارت راه و شهرسازی منعقد و همکاری گسترده‌ای آغاز شده و قرارداد دوم عاملیت در سال‌جاری منعقد شده است. از ابتدای سال‌جاری تا پایان مهر ماه، رقمی معادل ۲۰ هزار و ۱۳۶ میلیارد تومان انواع تسهیلات ساخت، خرید، جعاله و... توسط شعب بانک در سراسر کشور به متقاضیان پرداخت شده است.

این میزان تسهیلات به لحاظ ارزش، رشد ۴۶ درصدی از خود نشان می‌دهد که با توجه به اوضاع رکود نسبی در بازار مسکن، بیان‌کننده قدرت نفوذ تسهیلات بانک مسکن در طیف حاضر در این بازار است. در ماه‌های گذشته از سال‌جاری، یک‌میلیون و ۱۳۵ هزار و ۲۳۵ فقره انواع تسهیلات توسط بانک مسکن به سازنده‌ها و تولیدکنندگان مسکن و همچنین خریداران واحدهای مسکونی و خانوارهایی که قصد تعمیر محل مسکونی خود را داشتند، پرداخت شد. در ۷ ماه اول امسال ۶۶ هزار فقره تسهیلات خرید مسکن به ارزش کل بیش از ۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان توسط این بانک به خریداران خانه در مناطق مختلف کشور پرداخت شده است.