به‌کارگیری ایده‌های نو در صنعت بیمه

یونس مظلومی مدیرعامل بیمه تعاون در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با بیان اینکه در شرایط فعلی و با رشد و توسعه کسب‌وکارهای جدید و شکل‌گیری استارت‌آپ‌ها، صنعت بیمه می‌تواند همگام با این تغییرات، محصولات جدیدی را ارائه و نقش مهمی را در مدیریت ریسک و ایجاد آرامش و اطمینان در جامعه فراهم کند، افزود: در این زمینه ضروری است شرکت‌های بیمه نسبت به شناسایی و ارزیابی حرفه‌ای ریسک‌های نوظهور، اقدام کنند و راهکارها و روش‌های متناسبی را برای مواجهه با چنین ریسک‌هایی در دستور کار قرار دهند.

وی بابیان اینکه شرایط امروز کشور ایجاب می‌کند که رفتار بیمه‌گران متفاوت از گذشته باشد و روش‌های ارائه خدمات و محصولات بیمه‌ای با تغییراتی روبه‌رو شود، یادآور شد: از زمان شیوع ویروس کرونا و تاثیرپذیری بخش‌های مختلف از این پدیده که صنعت بیمه هم از آن مستثنا نیست، شرایطی را تحمیل کرد که شرکت‌های بیمه در نحوه خدمات‌دهی، تغییراتی را به وجود آورند و فروش الکترونیکی و ارائه خدمات برخط را محور فعالیت‌شان قرار دهند. به گفته مظلومی، کرونا این دغدغه را ایجاد کرد که شرکت‌های بیمه به فکر افزایش کیفیت محصولات بیمه‌ای یا بازتعریف محصولات متناسب با ریسک‌های موجود بیفتند یا اینکه در این فضای رقابتی و برای کسب سهم بازار، محصولات جدیدی را متناسب با نیاز جامعه وارد بازار کنند.

مدیرعامل شرکت بیمه تعاون یادآور شد: باید بپذیریم که فرآیند صدور بیمه‌نامه و پرداخت خسارت و همین‌طور شرایط عمومی بیمه‌نامه‌ها نیاز به بازنگری دارد و بی‌تردید، بحران به وجود آمده این موضوع را به یک ضرورت تبدیل کرده است. ضمن اینکه شرایط جدید باعث شده تا صنعت بیمه نیز به فکر پوشش ریسک‌های جدیدی باشد که شاید درگذشته خیلی به آن توجه نشده است؛ اما اینک با مدل‌های جدید بیمه‌گیری امکان صدور بیمه‌نامه برای آن فراهم ‌شده و می‌توان از این فرصت برای توسعه صنعت بیمه بهره برد.

این کارشناس بیمه همچنین بر این موضوع تاکید کرد که بروز پدیده کرونا باعث شده تا تعاریف جدیدی از مفاهیم بنیادی بیمه در دنیا اتفاق بیفتد که این موضوع همزمان با ورود فناوری‌های جدید و خدمات نوآورانه می‌تواند یک تغییر بزرگ در صنعت بیمه به شمار آید.

به گفته مظلومی، ما در حال حاضر با مفهوم جدیدی در صنعت بیمه مواجه هستیم که از آن با عنوان بیمه‌های پارامتریک یاد می‌شود. موضوعی که شاید تا الان در ایران خیلی مورد توجه قرار نگرفته، اما با بروز کرونا، این ضرورت احساس شده است که بیمه‌های پارامتریک به‌عنوان یک گزینه مناسب برای پوشش خسارت ناشی از ریسک‌هایی همچون کرونا باید مورد توجه قرار گیرد.

وی در همین راستا به بیمه‌نامه توقف کسب‌وکار بیمه تعاون اشاره کرد و گفت: این بیمه‌نامه که برای اولین بار در صنعت بیمه کشور ایجاد شده است، بر مبنای بیمه‌های پارامتریک صادر شده است که در همین مدت کوتاه هم توانسته از اقبال خوبی برخوردار شود و اثرات مثبتی در حوزه کسب‌وکارها در شرایط کرونا داشته باشد.

مدیرعامل بیمه تعاون معتقد است: کرونا ضمن چالش‌ها و مشکلات زیادی که با خود همراه کرد، اما سبب شد بسیاری از بخش‌ها ازجمله صنعت بیمه متناسب با شرایط جدید برنامه‌ریزی کنند و دست به تغییراتی در محصولات و حتی مفاهیم بنیادی بیمه‌گری بزنند. مظلومی تاکید کرد: بی‌تردید در فضای رقابتی که در صنعت بیمه وجود دارد، اگر شرکت‌های بیمه‌ای به سمت ایجاد نوآوری و ارائه خدمات و محصولات جدید حرکت نکنند از قافله رقابت عقب می‌مانند. شرکت‌های بیمه باید در چرخه نوآوری قرار گیرند و مجبور هستند که خودشان را با این شرایط وفق دهند.

مظلومی بیمه‌نامه توقف کسب‌وکار را یک محصول جدید در صنعت بیمه که متناسب با نیاز فعلی جامعه ایجاد شده است عنوان کرد و گفت: یکی از ریسک‌های مهمی که همواره بسیاری از کسب‌وکارها اقتصادی با آن مواجه بوده‌اند، تعطیلی کسب‌وکارها به دلیل پاندمی بوده است و در حال حاضر به دلیل شیوع کرونا این ریسک به‌شدت پررنگ شد.

مدیرعامل شرکت بیمه تعاون تصریح کرد: پس از شیوع کرونا و توقف کسب‌وکارها، افراد زیادی از این بابت دارای معضلاتی شدند که با بررسی‌هایی که در این زمینه انجام دادیم، توانستیم بیمه‌نامه توقف کسب‌وکارها ناشی از اپیدمی را طراحی و رونمایی کنیم. به گفته وی از آنجا‌که چنین بیمه‌نامه‌هایی می‌توانند بخشی از نگرانی و دغدغه افراد را در زمان بروز چنین بحران‌هایی کاهش دهند، بنابراین ضروری است که شرکت‌های بیمه نیز با طراحی و ارائه محصولات جدید بیمه‌ای، کمک کنند که آرامش بیشتری در جامعه و بخش‌های مختلف حاکم شود. به گفته مظلومی، البته در این مدت، شرکت‌های بیمه توانستند با تغییراتی که در ارائه خدماتشان ایجاد کردند، پاسخگویی مناسبی به نیاز افراد جامعه داشته باشند که بی‌تردید اگر این نگرش تداوم یابد و در راستای کیفی‌سازی محصولات بیمه‌ای گام‌های بزرگ‌تری برداشته شود می‌توان امیدوار بود هم صنعت بیمه از رشد مناسبی برخوردار باشد هم با پوشش ریسک‌های موجود، یک آرامش و اطمینانی در جامعه به وجود آید.

وی در عین ‌حال بابیان اینکه برای کسب بازار و فروش بیشتر، به‌طور حتم کیفی‌سازی محصولات بیمه‌ای می‌تواند اثرگذاری بسیار خوبی داشته باشد، در این زمینه تاکید کرد: شرکت‌های بیمه‌ای نباید در این راستا نرخ‌های غیرواقعی و غیرفنی اعمال کنند، چون در بلندمدت این رقابت مخرب می‌تواند هم شرکت‌های بیمه را متضرر کند و هم در نهایت بیمه‌گذاران را از عملکرد آنها ناراضی کند؛ بنابراین در شرایط فعلی برای حفظ مشتریان و سهم بازار، بهترین اقدام کیفی‌سازی محصولات بیمه‌ای و همگام‌شدن با تحولاتی است که در حال رخ دادن است.